2017-11-23 22:21


CAMPANIILE PUTEREA: Constructori pe bani publici și relațiile lor politice (XV). Vrancea

 |  21:01
CAMPANIILE PUTEREA: Constructori pe bani publici și relațiile lor politice (XV). Vrancea

În Vrancea, doar firmele apropiate de baronul Marian Oprișan au acces la contractele pentru investiții finanțate de la buget. Dat fiind că acesta preferă să lucreze cu contractori din afara județului, precum Vega ‘93 Galați, Vrancea nu se poate lăuda cu mari antreprenori. Excepție face deputatul Victor Roman, coleg de partid și partener de vânătoare al baronului. Sotirex, firma înființată și controlată de el, a devenit unul dintre cei mai importanți constructori de drumuri din Vrancea.

Sotirex, firma prietenei deputatului PSD Victor Roman

Sotirex SRL a fost înființată încă din 1996 de Victor Roman, deputat PSD de Vrancea,  însă succesul în afaceri l-a cunoscut după ce patronul său a devenit un apropiat al baronului Marian Oprișan. Mulțumită acestei relații, Sotirex a devenit, după Vega ’93, a miliardarului gălățean Corneliu Istrate, cel mai important drumar din Vrancea.

Concomitent cu creșterea cifrei de afaceri, din bani publici, a început și ascensiunea politică a lui Victor Roman. Fost technician auto, el a debutat în politică în 2004 când a fost ales consilier județean. Un an mai târziu a primit, în PSD, și funcția  de vicepreședinte responsabil cu zona de nord a județului.

Pentru a nu intra sub incidența legislației privind incompatibilitățile și pentru a-și feri afacerile publice de mass-media a cedat acțiunile Sotirex  amantei sale, Angela Munteanu.  Astfel și-a câștigat libertatea de a vota fără rețineri alocări de milioane de euro pentru investițiile executate de firma pe care a înființat-o.

După două mandate de consilier județean, Victor Roman a promovat în Parlamentul României, ca deputat.  Acest lucru nu a dus și la închiderea robinetului cu bani publici pentru Sotirex. Dimpotrivă firma a continuat să obțină lucrări fiind prezentă în multe localități din județ. În 2014, Sotirex a înregistrat o cifră de afaceri de 15.676.277 lei și un profit de 1.498.707 lei, cu doar 45 de salariați.

Monopol pe deszăpezirea judeţului

Iarnă de iarnă, din 2005 și până în prezent, Sotirex SRL a primit de la Consiliul Județean, în exclusivitate, contractele pentru serviciile de deszăpezire pe drumurile județene, a căror valoare medie, anual, se situează în jurul a un milion de euro. Despre felul în care Sotirex se achită de sarcini, pot depune mărturie localnicii din zona de munte și din sudul județului care rămân înzăpeziți cu zilele, de fiecare dată când ninge abundent.

De fiecare dată când li s-a reproșat că nu au intervenit, reprezentanții societății au dat vina pe…drumurile înzăpezite care i-a împiedicat să miște utilajele. Aceasta deși se cunosc punctele în care zăpada blochează drumurile, în fiecare iarnă cu probleme, iar firma ar putea să se pregătească din vreme și să constituie baze de intervenție.

Sotirex a devenit deszăpezitorul de serviciu al județului după ce Consiliul Județean a băgat în faliment Societatea de Drumuri și Poduri (SDP), al cărei acționar este. Instituția condusă de Marian Oprișan a refuzat să achite  SDP mai multe lucrări între care și serviciile de deszăpezire aferente iernii 2004-2005, aproximativ 10 milioane de lei. La vremea respective, Oprișan a acuzat Guvernul Tăriceanu că nu i-a alocat fondurile necesare ca să-și plătească datoriile.

Fără banii pe care trebuia să-i primească, SDP n-a reușit să-și plătească proprii creditori, a fost obligată să-și înceteze activitatea și să trimită în șomaj 400 de angajați. Pe de altă parte, nici nu și-a putut cere banii în instanță deoarece acest lucru nu a fost agreat de patronat, Consiliul Județean, tocmai cel de la care avea de recuperat sumele respective.

Locul lăsat liber a fost ocupat rapid de Sotirex căreia Oprișan i-a plătit, întotdeauna la vreme, sumele facturate indiferent cât de mari au fost. Ceea ce nu s-a întâmplat în cazul defunctei Societății de Drumuri și Poduri. 

PIF&LMS Company, din barca PDL în vaporul PSD

PIF&LMS Company SRL a fost înființată prin 2006 de către Florin Păltinuș, fost șofer la o primărie de comună, rudă cu Sorin Apostu, fostul primar condamnat pentru corupție al municipiului Cluj Napoca. În prima fază, în plin boom imobiliar, fostul șofer a început afacerea construind blocuri de locuințe pe care le-a vândut.

După 2008, când PDL a ajuns la guvernare, Sorin Apostu i-a luat locul lui Emil Boc la conducerea Primăriei din Cluj Napoca, iar criza imobiliară și-a intrat în drepturi.  PIF&LMS Company SRL s-a reorientat spre construcțiile finanțate de la buget. Inițial s-a lipit, logic, de PDL și de șeful organizației vrâncene, deputatul Alin Trășculescu, ale cărui acțiuni politice le-a susținut financiar.

Florin Păltinuș a prins gustul banului public și dintr-un oarecare dezvoltator imobiliar s-a transformat într-unul dintre cei mai promițători antreprenori pe contracte publice din județ. Cifra de afaceri a companiei sale a crescut de la un an la altul, în mare parte datorită lucrărilor de la buget care i-au fost atribuite de autoritățile locale. În 2014, compania sa a înregistrat o cifră de afaceri de 9.955.647 lei, cu 68 de angajați. 

Deși era văzută drept o firmă de casă a PDL, venirea PSD la putere nu a avut, așa cum s-ar fi gândit unii, efecte negative asupra afacerilor PIF&LMS Company SRL. Fostul șofer s-a orientat rapid, a virat spre social-democrați și a devenit, în scurtă vreme, constructorul favorit al PSD Vrancea, aripa tânără.

Iar contractele, e drept că nu de valori exorbitante, au început să curgă într-un ritm constant, de la amenajări de intersecții și baze sportive, reabilitarea și reparații la școli și construcția unor centre sociale.

Unul dintre cele mai importante contracte, încheiate în 2014 a vizat construcția și modernizarea a trei cabane pentru Serviciul Salvamont, lucrare în valoare 6,4 milioane de lei, finanțată din fonduri europene, al cărei beneficiar este Consiliul Județean Vrancea.

Podgoria SRL, implicată în dosarul baronului Oprișan

Podgoria SRL Cotești este o firmă specializată în construcția de drumuri patronată de omul de afaceri Vasile Bută, trimis în judecată într-un dosar aflat în legătură cu cel în care a fost achitat Marian Oprișan. Deși abonată la banii CJ și ai primăriilor de comună, Podgoria este o societate mică ce se mulțumește cu lucrările pe care nu le doresc nici Sotirex și nici Vega.  De regulă sunt lucrări de valoarea relativ redusă, de pietruire pe drumuri comunale, reparații de poduri sau asfaltări. 

De altfel, patronul, Vasile Bută, a fost trimis în judecată tocmai într-o speță legată de pietruirea unor drumuri. Procurorii l-au acuzat că a întocmit în fals situații de lucrări și facturi în baza cărora, firma sa ar fi încasat de la CJ în jur de 130.000 de euro. În realitate, lucrările respective nu au fost executate niciodată.

În cadrul anchetei s-a mai stabilit că Vasile Bută ar fi transferat, fără justificare economică, peste 28 de mii de euro către firma sotiei sale, Trans Construct SRL, în scopul disimulării operaţiunilor financiare ilicite. Prejudiciul adus bugetului se ridică la peste 130 de mii de euro, motiv pentru care DNA a instituit sechestru asigurator asupra mai multor conturi ale firmei.

Dosarul a fost trimis în instanță din 2010 iar din 2011 se află pe rolul Tribunalului Prahova , unde a fost strămutat. De mai bine de un an și jumătate, judecata trenează din cauza unei expertize cotabile. Următorul termen în proces a fost stabilit pe 17 decembrie a.c.

Seven Stars, megaescrocheria care l-a făcut pe Oprișan milionar

Nu putem încheia trecerea în revistă a constructorilor pe bani publici din Vrancea, fără a pomeni de Seven Stars SA, firma care l-a făcut pe Marian Oprișan, potrivit propriilor afirmații, milionar în mărci germane. Chiar dacă societatea nu mai există, povestea ei este interesantă pentru cei care vor să cunoască traseul baronului de Vrancea. 

Seven Stars SA a fost înființată de Nicolae Giurgea , fost senator și mentor în ale politicii, în 1991, având ca acționar majoritar FSN Vrancea. Din acționariat mai făceau parte o serie de membri de  partid, între care și Oprișan.

Acum, când puțini își mai amintesc, Oprișan descrie Seven Stars drept prima afacere privată postdecembristă. În fapt a fost o megaescrocherie înființată în scopul devalizării banului public după o schemă bine pusă la punct. Seven Stars intra ca acționar minoritar în societățile de stat după care, prin inginerii financiare și presiuni politice asupra directorilor (Giurgea și Oprișan controlau tot), le prelua întreg patrimoniu.

În acest mod, au pus mâna pe o parte a fostei  Întreprinderi de Exploatare și Îmbunătățiri Funciare care avea în derulare investiția Canalului Siret-Bărăgan, pe două complexe de creștere a porcilor și pe un fost S.M.A. De asemenea, tot prin asocieri păguboase pentru stat, firma a obținut mai multe imobile pe care, ulterior, le-a vândut.

După șase ani în care au avut loc mai multe schimbări în acționariat, menite să deruteze eventualele anchete, Seven Stars mai exista doar pe hârtie cu datorii de miliarde de lei. În schimb, fondatorii săi s-au ales cu conturile burdușite. De curând, într-un interviu Marian Oprișan preciza că a câștigat de pe urma acestei afaceri 1,5 milioane de mărci germane, cam 700.000 de euro, pe care i-ar fi donat mamei sale.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2016-01-11

GALERIE MEDIA



TAGURI: campaniile puterea, constructori pe bani publici, vrancea



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






Apa Nova