2018-12-14 17:24


Afacerea Salvamont în județul Vrancea. Baronul Oprișan aruncă pe fereastră două milioane de lei

 |  21:01
Afacerea Salvamont în județul Vrancea. Baronul Oprișan aruncă pe fereastră două milioane de lei

Consiliul Județean Vrancea a pierdut aproape 2 milioane de lei, fonduri europene, deoarece conducerea instituției n-a dorit să încarce funcționarii serviciului de achiziții cu un volum de muncă suplimentar. Pe 20 ianuarie a.c. instituția condusă de baronul Marian Oprișan a scos la licitație, pentru a treia oară, un contract pentru dotarea formațiilor Salvamont din Nistorești și Păulești și reabilitarea bazei Salvamont Soveja. Contractul are valoarea de 1,944 milioane de lei, la care se adaugă TVA. Achiziția ar fi trebuit să se facă din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional, însă CJ n-a reușit să finalizeze procedurile până la 31 decembrie 2015, data la care s-a încheiat programul. Motivul a fost refuzul de a împărți achiziția în loturi, fapt care ar fi presupus ca funcționarii departamentului achiziții publice să muncească o zi la documentația aferentă. Consecința: banii europeni se pierd, salvamontiștii rămân fără echipamente strict necesare salvării de vieți omenești.

Una dintre activitățile în cadrul proiectului „Înființare și dotare baze salvamont S+P+E în comuna Nistorești și în comuna Păulești și reabilitare bază salvamont vila Rucăr din Soveja, județul Vrancea“, finanțat prin POR 2007-2013 și implementat de CJ Vrancea a fost achiziția de echipamente pentru salvamontiști, în valoare de 1,944 milioane lei, la care se adaugă TVA. Este vorba de o varietate largă de bunuri, de la obiecte de îmbrăcăminte, schiuri, piolete, cordeline, corturi, până la computere, stații radio-emisie, software, sisteme de orientare GPS, snowmobile, motofierăstraie etc.

În asemenea situații, legislația în domeniu permite, iar specialiștii recomandă ca achiziția să se împartă pe loturi în funcție de codurile CPV (coduri comune utilizate în UE care desemnează aceleași categorii de bunuri, servicii și lucrări). O asemenea împărțire permite evitarea blocajelor și obținerea unor prețuri mai bune, deoarece agenții economici pot depune oferte doar pentru anumite produse. În cazul de față, conform documentației publicate pe SEAP, achiziția s-ar fi putut împărți în cel puțin cinci loturi distincte.

Întocmirea documentației ar fi durat o zi

Marian Oprișan a preferat să piardă cele 1,9 milioane de lei, fonduri europene, ca să-și menajeze subordonații. Cel puțin așa reiese dintr-o justificare transmisă cotidianului PUTEREA, într-un răspuns la o solicitare de informații:

„În cazul în care optează pentru atribuirea de loturi a contractelor de achiziţie publică autoritățile contractante trebuie să ia în calcul un volum de muncă mult mai mare pentru angajaţii care întocmesc documentaţiile de atribuire (criteriile de calificare se stabilesc prin raportarea la valoarea fiecărui lot în parte, la intocmirea fișelor de date se completează pe lângă câmpurile obişnuite si o serie de anexe etc.) ceea ce conduce în mod inevitabil la prelungirea termenelor de iniţiere a procedurilor și de evaluare a ofertelor. Prin urmare, atunci când decid împărțirea contractelor de achiziţie publică pe loturi, autoritățile contractante trebuie să ia în calcul dacă eventualele avantaje rezultate din această decizie sunt mai importante decât dezavantajele produse. Or, în cazul de față, împărțirea pe loturi nu este de natură să aducă vreun avantaj autorității contractante“.

Trebuie spus că unui specialist, precum angajații CJ Vrancea, completarea unei documentații de achiziție, nu-i răpește mai mult de câteva ore. În cazul de față, presupunând că ar fi vorba de cinci loturi, ar fi fost tot atâtea documentații de întocmit care ar fi acaparat, unui funcționar, o săptămână lucrătoare, de luni până vineri. Or, conform organigramei, în departamentul  de achiziții publice a CJ Vrancea lucrează 12 persoane. Dacă ar fi lucrat în echipă, fiind vorba de un proiect european prioritar, un asemenea demers s-ar fi încheiat într-o singură zi.

Două eșecuri și nici o schimbare

Contractul de furnizare a echipamentelor pentru dotarea serviciului Salvamont Vrancea a fost scos la licitație, pentru prima oară, pe 4 aprilie 2015. Licitația a fost reluată de două ori, pe 12 august 2015 și pe 20 ianuarie 2016. Prima oară a fost anulată, deoarece nici o firmă nu s-a arătat interesată să depună ofertă considerând că valoarea estimată pentru toată gama de bunuri este prea mică.

„La prima procedură au existat solicitări din partea unor agenţi economici de reducere a cantităților, solicitate fără însă a se diminua și valoarea estimată (solicitările respective precum și răspunsul achizitorului sunt postate pe SEAP, putând fi descărcate și consultate în mod liber de orice persoană interesată). Prin urmare, nici în acest caz, împărțirea pe loturi nu ar fi schimbat rezultatul procedurii. Deşi luând în considerare prețurile existente pe site-urile de specialitate suma alocată ar fi fost suficientă pentru cumpărarea tuturor bunurilor prevăzute inițial în documentaţia de atribuire (…)“, se arată în răspunsul către PUTEREA.

Deși neagă faptul că o eventuală împărțire pe loturi ar fi schimbat rezultatul, din adresa transmisă redacției rezultă tocmai contrariul. Din moment ce există firme de specialitate care vând mărfurile ce fac obiectul achiziției la prețurile estimate, ar fi fost foarte posibil să fi fost interesate să depună oferte doar pentru acele bunuri pentru care practică prețuri competitive.

Reluarea procedurii, a doua oară, în august 2015, nu a schimbat cu nimic situația. Potrivit răspunsului CJ s-au înscris doar firme care au prezentat oferte neconforme și care au fost descalificate.

Pierderea, pusă pe seama procedurilor

Reprezentanții CJ Vrancea susțin că și în situația în care ar fi dorit să împartă achiziția pe loturi, n-ar fi putut s-o facă pe motiv că nu ar fi permis contractul de finanțare încheiat cu Autoritatea de Management, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice: „De asemenea, prin contractul de finanţare s-a stabilit faptul că autoritatea contractantă (CJ Vrancea – n.r.) trebuie să achiziţioneze dotările pentru formaţiile de salvatori prin procedura licitaţiei deschise fără a se prevedea posibilitatea împărțirii lor pe loturi. Prin urmare, pentru ca procedura să poată fi împărțită pe loturi trebuie modificat contractul de finanţare (procedură extrem de costisitoare și de îndelungată) fără să existe vreun indiciu că această modificare va avea un efect pozitiv cu privire la atribuirea contractului“.

Nimic mai fals. Conform legislației și a ghidurilor solicitantului, în cazul proiectelor finanțate din fonduri europene, modificarea contractelor de finanțare se face prin act adițional, aprobat de A.M. Pentru un proiect pot fi încheiate mai multe acte adiționale, în funcție de situațiile neprevăzute care apar în procesul de implementare și care necesită acest lucru. Procedura nu este nici costisitoare și nici îndelungată, durează doar câteva zile și presupune aprobarea și semnarea documentelor de către cele două părți.

Mai mult, într-o asemenea situație, în care se dorește doar modificarea documentației de achiziție și nu schimbarea procedurii, este de ajuns ca Autoritatea de Management să fie doar notificată.

CJ Harghita a împărțit pe loturi și a reușit într-o situație similară

De altfel, o situație aproape similară cu cea de la Vrancea s-a petrecut în județul Harghita, în 2011. Consiliul Județean a scos la licitație contractul pentru furnizare echipamente specifice de salvare în cadrul proiectului „Modernizarea salvării montane în județul Harghita“, în valoare de 1.675.493 lei plus TVA, finanțat din bani europeni.

În acest caz, achiziția a fost împărțită pe opt loturi, conform codurilor CPV, astfel că au depus oferte cinci agenți economici. Fiecare dintre aceștia și-au adjudecat câte o parte din contract iar proiectul a fost dus la bun sfârșit.

Specialiștii nu exclud o licitație trucată

Potrivit unor specialiști în domeniul achizițiilor publice, refuzul Autorității Contractante de a găsi soluții alternative pentru a ieși din blocaj poate fi metodă de trucare a unei licitații. Potrivit surselor noastre, reluarea de mai multe ori a unei proceduri de achiziție, fără a modifica criteriile de selecție, are menirea să descurajeze concurenții. Astfel, văzând că nu se pot califica, aceștia vor renunța și vor lăsa cale liberă unor ofertanți agreați:

„Nu mă pot pronunța în cazul de față pentru că nu am elemente dar această metodă se practică în unele instituții publice. La momentul organizării procedurii de achiziție, este dificil să demonstrezi că există un interes nelegitim din partea Autorității Contractante de a favoriza un anumit concurent. Acest lucru poate ieși la suprafață ulterior, ca în multe cazuri dintre cele anchetate de DNA“.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2016-02-08

Documente:

TAGURI: afacere, salvamont, vrancea, baron, marian oprisan
loading...





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


șI-O Să TOT ARUNCE...
08 Feb 2016

pentru că N-A FOST GĂSTI VINOVAT DE ”NIMIC” în tot timpul ăsta! Boul ăsta miop și neuroastenic trăiește printre noi, fără nicio greață...nu degeaba Justiția preferă să arate uneori ca o tută proastă, cu șorț de țărancă și-n gumari, cu clei în urechi, legată la ochi, preferând să rămână AȘA...nu să se deștepte și să dea câte-o zgâtie peste mutra nesuferiților ăstora, adică să le înghețe (prin dreptatea făcută )sângele în ei, pietrificându-i prin sentințe..așa, ca Medusa odinioară!
ANONIM
09 Feb 2016

Parlamentarii , Guvernanti, Primarii , Prefectii, Presedintii de consilii judetene sa suporte costul detentiei daca nu urmeaza inainte de preluarea functiei publice cursurile de preventie a hotiei si mafiotismului!..
CURIOSUL
11 Feb 2016

SOTIA fostului primar de la CLUJ APOSTOL i-a rezolvat dosarul PUSCARIABILULUI OPRISAN. Ce face DIICOT si cu CSM merg si ei pe burta??????????
Random image



Ultimele stiri






loading...