2016-12-08 00:35

DEZVALUIRI


Ajutoarele de stat pentru Wizz Air România, anchetate de Comisia Europeană

 |  19:04
Ajutoarele de stat pentru Wizz Air România, anchetate de Comisia Europeană

Comisia Europeană solicită autorităţilor române anumiteclarificări privind un posibil ajutor de stat ilegal acordat companiei Wizz AirHungarz Ltd., după ce a primit o plângere în acest sens.

Autorităţile de la Bruxelles solicită Bucureştiuluilămuriri privitoare la acest presupus ajutor, respectiv dacă este sau nuilegal, dar şi la tarifele pe care companiile aeriene le plătesc aeroporturilorsau formula utilizată pentru calcularea taxelor. Comisia Europeană avertizeazăcă este posibilă şi deschiderea procedurii oficiale de investigaţie. Clarificărilestatului român trebuie transmise în termen de 20 de zile lucrătoare de la datanotificării, respectiv începând cu 21 octombrie.

Discriminare şi favoritisme

Experţii unităţii pentru controlul ajutorului de stat al DirecţieiGenerale de Concurenţă (Directorate General for Competition - DGC) cerGuvernului, respectiv Ministerului Transporturilor să le pună la dispoziţie contracteleîncheiate între Aeroportul Timişoara şi Wizz Air, precum planul de afaceri carestă la baza relaţiilor comerciale dintre acestea. De asemenea, trebuietransmise formula de calcul a taxelor de marketing plătite către Wizz Air, dar şilămuriri privind relaţia dintre parametrii formulei şi efectele preconizate aleactivităţilor de marketing efectuate de Wizz Air în beneficiul aeroportului. Comisariieuropeni solicită corectarea valorii taxelor plătite către Wizz Air (17-18 europe pasager care pleacă din Timişoara în 2009, ceea ce reprezintă 18-20% dinpreţul biletului). În acest sens, este nevoie de calculul sumei totale plătiteîn 2009 şi o estimare a acestei din 2010, dar şi de o comparaţie între cifrarezultată şi beneficiile pe care se preconizează că aeroportul le va avea înurma acestor servicii de marketing (în perioada 2009-2013), cu beneficiilerealizate în 2009.

Comisarii DGC sunt interesaţi în ce măsură activităţile de marketing aleWizz Air aduc beneficii aeroportului şi nu companiei aeriene şi dacă aeroportulplăteşte taxe unei alte companii aeriene în temeiul unor contracte similare deservicii de marketing. Multe alte solicitări sunt adresate României cu privirela acest caz, printre care şi aceea referitoare la presupusa încălcare anormelor privind achiziţiile publice.

În conformitate cu prevederile Codului Aerian Civil Român, toateaeroporturile din România pun la dispoziţia tuturor aeronavelor civile, fărădiscriminare, infrastructura aeroportuară, facilităţile şi serviciile aferente.Solicitantul îşi va asuma obligaţia de a nu acorda tarife preferenţialecompaniilor aeriane care operează pe aeroportul pe care va fi implementatproiectul pentru care se solicită finanţare. Totuşi, potrivit plângeriiînaintate Comisiei Europene, s-ar fi comis în cazul de faţă o discriminarepozitivă a Wizz Air în ceea ce priveşte nivelul tarifelor aeroportuare peaeroportul în cauză, adică o favorizare a companiei aeriene ce operează înRomânia.

În concluzie, DGC solicită autorităţilor române să prezinte lămuririreferitoare la accesul egal şi nediscriminatoriu la infrastructura aeroportuară,în condiţiile în care Aeroportul Internaţional Timişoara este unul dintreaeroporturile eligibile pentru sprijin financiar.

„Aranjamentul cu Aeroportul Timişoara”

În plângerea adresată Comisiei Europene, reclamantul sesizează faptul căajutorul de stat a fost acordat ilegal Wizz Air, în cadrul relaţieicontractuale cu Aeroportul Timişoara, la sfârşitul anului 2008, imediat după cecompania aeriană a început să opereze aici. Comisia Europeană estimează căajutorul de stat acordat doar pentru anul trecut este de 2,1 milioane de euro, ţinândcont de faptul că statul român este acţionar la Aeroportul Timişoara, prinMinisterul Transporturilor, în proporţie de 80%, restul acţiunilor fiindtransferate Fondului Proprietatea, pe 30 septembrie 2008. Experţii DirectorateGeneral for Competition explică faptul că acest ajutor de stat a fost acordatprintr-un aranjament (Marketing Agreement - „înţelegere comercială”) între WizzAir şi Aeroportul Timişoara, respectiv printr-un protocol ilegal, prin carecompania aeriană a primit permisiunea de a impune o taxă de asistenţă demarketing fiecărui pasager care pleacă de pe Aeroportul Timişoara. Scopulprotocolului ar fi ca Wizz Air să plătească o aşa-zisă „sumă reţinută” fiecăruipasager, variind între 3,5 şi 8 euro, astfel încât compania aeriană să nu maiplătească nici o altă taxă aeroportuară obişnuită, precum cea de landing saudecolare, de handling de bagaje, sau de handling de rampă.

Potrivit DGC, principalul scop al ajutorului de stat acordat, prin înţelegereaîncheiată între Wizz Air şi Aeroportul Timişoara, ar fi reducerea semnificativăa taxelor şi tarifelor practicate faţă de compania aeriană şi pasagerii săi. Dincalculele făcute de experţii DGC, rezultă că Aeroportul Timişoara a pătit WizzAir, începând cu 2009, aproximativ 17-18 euro/pasager, în baza „înţelegeriicomerciale”.

În final, experţii europeni apreciază că un element-cheie al acestor ilegalităţieste acela că „înţelegerea comercială” dintre Wizz Air şi Aeroportul Timişoaraa încălcat legislaţia românească privind achiziţiile publice, ţinând cont căAeroportul Timişoara este proprietate de stat.

Wizz Air România, condusă de fostul preşedinte al Malev

Wizz Air a fost fondată în 2003, în Ungaria, de puternicul fond deinvestiţii american Indigo Partners, cu sediul în Texas. În ultimii şase ani,au fost create subsidiare în Londra - Wizz Air Limited (septembrie 2004) -,Wizz Air Bulgaria (septembrie 2005) sau Wizz Air Ukraine – septembrie 2008,ajungându-se la 5 milioane de pasageri pe an. Flota Wizz Air este formată numaidin aeronave Airbus A320-200, de o capacitate relativ mare (120-180 de locuri)folosite la zboruri în interiorul statelor UE.

În România, compania americană Wizz Air Holdings PLC, puternic susţinutăde Indigo Partners, activează prin Wizz Air România SRL, administrată de JozsefVaradi, fostul preşedinte al companiei aeriene ungare Malev.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638946-02-17

Mai multe imagini:
Ajutoarele de stat pentru Wizz Air România, anchetate de Comisia Europeană
zoom



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image