2018-05-24 17:02


Astra este acuzată că nu-şi despăgubeşte asiguraţii RCA

 |  19:38
Astra este acuzată că nu-şi despăgubeşte asiguraţii RCA
Marilena Dan

Asociaţia Societăţilor de Service Auto independente (ASSAI) şi Asociaţia Concesionarilor Dacia, Renault, Nissan (ACODAREN) acuză societatea Astra Asigurări că nu despăgubeşte clienţii la valoarea reală pentru accidentele acoperite de poliţele RCA, obligându-i astfel să achite din propriul buzunar contravaloarea reparaţiilor la maşini. Mai mult, reprezentanţii celor două asociaţii susţin că Astra Asigurări şi-a creat în urmă cu câteva luni un sistem propriu de despăgubire pentru RCA, ceea ce contravine Ordinului 14/2011 al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA). Noua entitate care a preluat CSA, respectiv Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), deşi a fost sesizată atât de clienţii păgubiţi, cât şi de reprezentanţii service-urilor auto, nu a luat nici o măsură în acest caz, susţin ASSAI şi ACODAREN. Până la închiderea ediţiei, Astra Asigurări nu a oferit un punct de vedere faţă de acuzaţiile care i se aduc.

Potrivit ASSAI, în urmă cu câteva luni, Astra Asigurări, liderul pieţei de profil, şi-a creat un nou sistem de despăgubire a clienţilor RCA, care constă în efectuarea unor plăţi diminuate a costurilor de reparaţie plătite direct păgubiţilor. Astfel, clientul păgubit RCA este pus în imposibilitatea de a-şi efectua reparaţia maşinii avariate într-un service auto, susţine sursa  citată. „În loc să achite costurile de reparaţie ale maşinii avariate într-un accident în care păgubitul RCA este nevinovat, acestuia îi este virat în contul său ori într-un cont deschis de către Astra Asigurări pentru client, fără consimţământul acestuia, o sumă derizorie de plată, care reprezintă între 25 şi 40% din costurile reale ale reparaţiei maşinii, iar păgubitul RCA este anunţat că a fost despăgubit. Astra Asigurări, fără a avea nici un document agreat şi semnat de căre client pentru suma de despăgubire, închide dosarul de daună după 3-4 zile de la avizarea daunei şi îi transmite un SMS clientului prin care îl anunţă că a fost despăgubit. Din acel moment, clientul nu mai poate apela la nici un service auto care să accepte reparaţia maşinii sale în baza poliţei de asigurare RCA, deoarece el figurează ca despăgubit şi cu dosarul de daună închis”,  precizează ASSAI.

Criteriile despăgubirilor, necunoscute

„În ultimul timp, tot mai mulţi clienţi au venit la service-uri pentru a cere sprijin în rezolvarea unor situaţii conflictuale apărute în relaţia cu Astra, în calitatea lor de păgubiţi ai acestei companii. Conflictul este generat de plata forţată, prin virarea în cont fără acordul păgubitului, a unor sume de bani considerate de către Astra drept despăgubire acceptată. Aceste sume, calculate netransparent, după o regulă ştiută doar de inspectorii Astra, nu permit clienţilor efectuarea reparaţiilor în condiţii de calitate şi siguranţă, în ciuda facilităţilor pe care le acordăm“, a declarat Marius Ghiban, directorul Asociaţiei concesionarilor Dacia, Renault, Nissan (ACODAREN), într-un comunicat. Documentul precizează că Ordinul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) nr. 14/2011 conţine normele privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă (RCA) pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, etapele procesului de despăgubire, obligaţiile asiguratorului şi drepturile pe care le are partea prejudiciată, respectiv păgubitul. „Conform acestor norme, păgubitul depune o cerere de despăgubire, iar asigurătorul trebuie să formuleze o ofertă de despăgubire justificată. Acestă ofertă trebuie acceptată de către păgubit. Dacă păgubitul consideră nejustă oferta asiguratorului, are dreptul de a o refuza şi poate reclama la CSA (n.r., în prezent, ASF)  suma oferită ca despăgubire, solicitând recalcularea acesteia. Acest drept este puţin cunoscut, ceea ce permite unor asigurători să acţioneze la limita legii, în defavoarea celor care fără vină devin păgubiţi”, se arată în comunicatul ACODAREN.

Cine profită de pe urma asiguraţilor

Astra Asigurări - societatea care a vândut cele mai multe poliţe RCA, graţie tarifelor mici pe care le practică - a fost acuzată şi anul trecut că nu achită daunele pentru RCA, alături de Euroins şi Carpatica. Potrivit ASSAI, neachitând decât parţial daunele către clienţi, Astra îşi majorează profitul pe seama acestora. „Mulţi clienţi disperaţi care nu-şi primesc despăguirile cuvenite apelează la service-uri auto clandestine, care utilizează munca la negru, pentru a-şi repara maşinile mai ieftin. Numai că aceste service-uri nu oferă garanţii pentru lucrări, reparaţiile nu sunt de calitate, iar clienţii sunt încă o dată prejudiciaţi”, a declarat pentru PUTEREA Cristian Muntean, directorul ASSAI. Acesta a atras atenţia că un asigurat RCA la Astra, care oferă asigurarea unui posesor de autoturism pe care l-a accidentat, iar acesta nu îşi poate recupera despăgubirea de la asigurator, riscă să fie dat în judecată pentru că i-a oferit o hârtie fără valoare. „În plus, se încalcă principiul fundamental conform căruia proprietarii de autoturisme sunt obligaţi să încheie asigurări RCA, însă firmele de asigurare nu răspund în nici un fel dacă nu achită daunele”, ne-a mai spus Cristian Muntean.

Cum pot clienţii să-şi obţină banii

Posesorii de autoturisme care vor, totuşi, să obţină plata integrală a despăgubirilor de la Astra Asigurări, trebuie să parcurgă un drum lung şi sinuos. Pentru început, ei trebuie să achite din propriul buzunar întreaga reparaţie către service-ul auto, apoi să restituie societăţii Astra suma derizorie achitată de către aceasta. Apoi, trebuie să facă o cerere către Astra prin care să declare că nu sunt de acord cu suma calculată şi virată în contul lor şi să solicite plata daunelor, conform actelor de reparaţie (deviz şi factură). Totodată, clienţii trebuie să pună la dispoziţia Astra Asigurări dovada restituirii despăgubirii derizorii achitate de aceasta, precum şi dovada plăţii reparaţiilor către service. Ulterior, ei trebuie să aştepte minim 10 zile ca Astra Asigurări să le vireze suma de despăgubire, iar în situaţia în care  asigurătorul nu face acest lucru în termenul legal (10 zile), vor trebui să se adreseze ASF pentru a reclama acest abuz şi să aştepte alte minimum 30 de zile răspunsul şi eventual, rezolvarea petiţiei lor.

„Majoritatea clienţilor nu îşi cunosc drepturile pe care le au, nu cunosc nici soluţiile complicate de rezolvare a acestor situaţii şi acceptă o sumă care nu le permite repararea maşinii avariate într-un accident de care nu au fost vinovaţi. Nu înţelegem de ce persoane nevinovate de producerea unui accident trebuie să sufere, iar nişte funcţionari ai statului român plătiţi cu zeci de mii de euro pe lună să supravegheze piaţa de asigurări din România, prin lipsa lor de reacţie, favorizează creşterea profitului societăţii Astra Asigurări în dauna păgubiţilor RCA“, a afirmat Cristian Muntean, director ASSAI.

ASF: Am solicitat clarificări

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) ne-a precizat ieri că a luat act de situaţia comunicată de ASSAI şi că a solicitat deja clarificări de la Astra Asigurări în privinţa modului în care această înţelege să instrumenteze dosarele de daună, societatea aflându-se încă în termenul de răspuns pentru aceste precizări. „În funcţie de calitatea, obiectivitatea şi legalitatea acestor clarificări, ASF poate face demersuri de verificare a modului în care societatea Astra Asigurări înţelege să îi despăgubească pe cei care fac obiectul dosarelor de daună. Urmare a demersurilor de verificare şi control, ASF poate aplica sancţiuni gradual şi progresiv, care merg de la avertisment şi amendă până la suspendarea şi interzicerea emiterii de poliţe RCA de către societăţile de asigurări, potrivit Legii nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor”, informează Autoritatea. Potrivit documentului remis redacţiei, în funcţie de răspunsul primit, ASF poate dispune un control pentru verificarea modului de instrumentare a daunelor (dacă dosarele de daune nu au fost instrumentate conform normelor ASF).


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2013-07-08

TAGURI: Astra, asigurari, asf, rca, service, auto, dacia, renault





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


DAN SPAGA RUSANU
08 Iul 2013

Practic, ASF va trimite niste functionarei in control la Astra, iar in urma identificarii problemelor identificate la Astra, vor face un raport.ASF prin Dan Spaga Rusanu va primi o mica atentie ( cateva mil de euro ) ca sa sanctioneze societatea de ochii lumii si sa "claseze cazul".Cam asa functioneaza ASF-ul.
ADAMESCU
08 Iul 2013

Teapa are un nume: ASTRA ASIGURARI.Asta ar trebui sa fie sloganul acestei societati de NE-asigurari.Cititi forumurile, sunt pline de oameni care au avut de a face cu aceasta fabrica de tepe.
Random image



Ultimele stiri







Apa Nova