2016-12-04 01:58

DEZVALUIRI


Autostrada Timişoara-Lugoj, mai scumpă decât proiectul Bechtel. Standardele de cost pentru autostrăzi nu sunt pe gustul “clientelei” Ancăi Boagiu

 |  19:51
Autostrada Timişoara-Lugoj, mai scumpă decât proiectul Bechtel. Standardele de cost pentru autostrăzi nu sunt pe gustul “clientelei” Ancăi Boagiu

Chiar dacă ministrul transporturilor,Anca Boagiu, a fixat standarde de cost pentru autostrăzila un preţ standard pekilometru între 3,69 şi 6,1 milioane de euro, din estimările “marilor” specialişti în agronomie din Compania de Autostrăzi, tronsonuldintre Timişoara şi Lugoj, aflat pe Coridorul pan-european IV, costă aproape 10milioane de euro/km. Cei aproximativ 35 km de autostradă de peCoridorul pan-european IV ar putea fi construiţi pentru aproximativ 330milioane de euro. Surse oficialene-au explicat că un kilometru de autostradă de pe traseul Timişoara-Lugoj,respectiv într-o zonă de deal, costă maximum 4 milioane de euro/km, cu tot cuexproprieri şi mutarea utilităţilor.

Aşa cum ne-a promis la începutul mandatului, ministrul transporturilor,Anca Boagiu, a început procedurile de licitaţie pentru tronsoanele deautostradă Timişoara-Lugoj şicentura Timişoara, la preţuri aproape duble faţă de standardele de coststabilite recent de ministerul de resort. Chiar dacă ministrul Boagiu precizacă noile autostrăzi vor avea un preţ etalon cuprins între 3,69 şi 6,1 milioanede euro/km, din indicatorii tehnico-economici rezultă că tronsonul Timişoara-Lugoj, în lungime de aproximativ 25km, costă aproape 230 milioane de euro. Mai mult, centura Timişoara, la nivelde autostradă, în lungime de nici 10 km, va costa aproape 100 milioane de euro,conform hotărârii de Guvern prezentate de Ministerul Transporturilor. “În ceea ce priveşte noile valori stabilite semenţionează că preţurile care au stat la baza documentaţiei iniţiale au fost lanivelul anului 2006, iar în prezent s-a reactualizat la nivel de 1 noiembrie2010. Faţă de proiectul iniţial s-a folosit pentru calcul cursul de schimbeuro/leu din 1 noiembrie 2010, adică 4.2771 lei, conform Băncii Naţionale a României.În anul 2007, TVA era de 19%, iar în 2010 este de 24%, fapt cea condus la necesitatea actualizăriişi din acest motiv”, se arată în notele de fundamentare a Hotărârilora Guvernului pentru aprobareaindicatorilor tehnico-economici ai autostrăzii Timişoara-Lugoj şi varianta deocolire Timişoara cu profil de autostradă, publicate pe site-ul MinisteruluiTransporturilor.

Conform indicatorilor economici ai celor două autostrăzi,pe traseul celor 35 km vor exista aproximativ 2 km de poduri sau pasaje.

Celedouă tronsoane vor fi terminate abia la jumătatea lui 2013

Potrivit documentului citat, lucrările pentru cele douătronsoane de autostradă, respectiv Timişoara-Lugoj şi varianta de ocolire amunicipiului Timişoara, vor dura 30 de luni. “Finanţarea obiectivului de investiţie seface din fonduri nerambursabile alocate de Comisia Europeană prin Fondul deCoeziune, în proporţie de 85% şi 15% de la bugetul de stat, prin MinisterulTransporturilor şi Infrastructurii şi din alte surse legal constituite, înlimita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor deinvestiţii publice aprobate potrivit legii”, se mai arată în notele defundamentare.

Până la închiderea ediţiei, reprezentanţii Companiei deAutostrăzi nu ne-au explicat cum au calculat indicatorii tehnico-economici aiautostrăzilor Timişoara-Lugoj şi varianta de ocolire Timişoara, în conformitatecu prevederile standardelor de cost pe care le-a prezentat MinisterulTransporturilor.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638951-12-18



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image