2017-09-22 09:04


Boicotaţi Petrom!

 |  21:00
Boicotaţi Petrom!

La mai puţin de două săptămâni de la ultima scumpire a carburanţilor auto, compania Petrom a crescut din nou preţurile. Astfel, începând de joi, preţurile benzinelor şi motorinelor comercializate în staţiile proprii sunt mai mari cu 6 până la 9 bani pe litru. Ultima majorare a preţurilor practicate de Petrom a avut loc pe 24 aprilie, când benzina a fost scumpită cu şase bani/litru. Este de aşteptat ca şi celelalte companii de pe piaţă să-şi ajusteze preţurile în zilele următoare.

Potrivit reprezentanţilor Petrom, noua majorare se explică prin faptul că, de la începutul anului, cotaţiile internaţionale Platts, exprimate în lei, au crescut cu 33% la motorină şi cu 37% la benzină. În acest interval, preţurile practicate de Petrom s-au majorat cu 20% la motorină şi cu 15% la benzină, „preluând astfel doar o parte din creşterea cotaţiilor internaţionale”. Un alt argument de care se agaţă benzinarii când este vorba de scumpiri este acela că, potrivit Oil Bulletin, România are cel mai mic preţ la benzină din Uniunea Europeană şi al treilea cel mai mic preţ la motorină, care se află sub media UE. Evident că nimeni nu raportează preţurile carburanţilor din România (care sunt, de altfel, foarte aproape de cele din UE), la salariile din ţara noastră, care sunt printre cele mai mici din Uniune.

După noua scumpire operată ieri, benzina Standard 95 costă în jur de 6,28 lei pe litru, iar cea Premium 95, circa 5,89 lei. Motorina Standard costă 6,00 lei pe litru şi 6,21 lei pe litru pentru sortimentul Extra.

Proteste fără ecou

Disperaţi din cauza majorărilor succesive de preţuri care au dus costul carburanţilor la cote ameţitoare, românii au încercat un boicot asupra Petrom în iarna 2010-2011, care a rămas însă fără rezultate, întrucât acţiunea nu a avut amploarea dorită, simultan, în întreaga ţară. OMV Petrom nu a reacţionat nici la „ameninţările” transportatorilor rutieri, care spuneau, la acea vreme, că nu vor mai alimenta din staţiile companiei.

În luna martie 2012, şeful statului, Traian Băsescu, a declarat că a „rupt orice legătura cu Petrom“, în semn de protest „pentru excesul de profit pe care l-a avut într-un an de criză“. „Contractul (de privatizare al Petrom, n.n.) e scris de asemenea natură încât nu se poate face nimic“ pentru reducerea preţului la carburanţi, a precizat Băsescu. Preşedintele a menţionat atunci că a anulat o întâlnire pe care urma să o aibă cu reprezentanţii Petrom, „pentru că nu îmi place politica lor, este incorectă“. „Sigur, nu poţi cere unei firme să fie 100% morală, dar nici nu poţi să-mi arunci în faţă în fiecare zi că preţul mondial al petrolului este de 120 de dolari barilul, când tu îl extragi cu 16 dolari din România“, a acuzat Traian Băsescu.

Benzinarii particulari văd benzina la 6,5 lei/litru în vară

Benzinarii particulari estimează că preţul carburanţilor va ajunge, în vară, la circa 6,5 lei/litru. „Benzina şi motorina ar fi trebuit să se scumpească numai dacă ar fi crescut preţul barilului. De asemenea, cotaţiile valutare ar fi o altă cauză a majorării tarifelor la carburanţi. În ambele cazuri, benzinarii nu ar avea motive de scumpire. 6,5 lei/litru de benzină nu mai este un prag psihologic”, ne-a declarat Ion Tache, şeful Asociaţiei Benzinarilor Particulari din România. Potrivit acestuia, formula pentru un preţ de referinţă al carburanţilor (n.n., propusă recent de Cabinetul Ungureanu) nu va putea stopa majorările la pompă. „Noul guvern este obligat să stopeze creşterea preţurilor la carburanţi în favoarea cetăţenilor, nu în interesul anumitor grupuri de interese”, a spus Ion Tache.

Preţul motorinei va exploda în ianuarie 2013

Vicepreşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor, Ion Lixandru, se aşteaptă la o explozie a preţurilor la motorină începând cu 1 ianuarie 2013, când acciza la motorină va fi de minimum 330 euro/1.000 litri. „În prezent, acciza la motorină este de aproximativ 303 euro/1.000 litri. România, conform Tratatului de aderare,  trebuie să respecte un calendar. Astfel, de la 1 ianuarie 2013 acciza trebuie să atingă un minim de 330 euro/1.000 de litri. Să nu ne mai surprindă creşterea preţurilor la carburanţi”, a spus Lixandru.

Profitul-record, direcţionat în buzunarele acţionarilor

Cele două majorări de preţ au fost operate la scurt timp după ce OMV Petrom a raportat un profit-record de 887 milioane de euro pentru anul 2011 (în creştere cu 72%!), cel mai mare înregistrat vreodată de o companie din România. Cifra este cu atât mai spectaculoasă, cu cât a fost realizată într-un an cu o criză economică profundă, care a afectat aproape toate sectoarele de activitate, precum şi veniturile populaţiei.

În ultima Adunare Generală a Acţionarilor OMV Petrom s-a decis că salariaţii nu vor primi nimic din profitul realizat  de companie în 2011. „Acţionarii aprobă să nu se stabilească un fond de premiere a angajaţilor din profitul societăţii pentru anul financiar 2011, în conformitate cu prevederile articolului 106 din Contractul Colectiv de Muncă al Societăţii în vigoare şi, drept urmare, să nu se efectueze nici o plată aferentă anului financiar 201“, se arată în decizia AGA trimisă Bursei de Valori Bucureşti. De altfel, salariaţii Petrom nu au beneficiat de prime ca urmare a profitului realizat nici în anul 2010. AGA a decis ca mare parte din profitul obţinut anul trecut să fie repartizat acţionarilor, sub formă de dividende: 0,031 lei/acţiune, brut, adică 1,75 miliarde de lei, în total. Din cele peste 400 milioane de euro, acţionarul majoritar, grupul petrolier austriac OMV, va primi 205 milioane de euro. Cu alte cuvinte, Petrom va „exporta” profitul în principal în Austria.

Preţurile nu se mai publică de peste un an

Petrom nu mai publică de peste un an preţurile de referinţă ale carburanţilor, iar cele din benzinării variază cu plus-minus 5%, în funcţie de cheltuielile fiecărei staţii. De la 1 mai, Petrom a schimbat denumirile carburanţilor vânduţi în staţiile proprii în: Benzina Standard 95 (înainte Premium fără Plumb 95), Benzina Extra 99 (înainte Top Premium fără Plumb 99 + ), Motorina Standard (înainte Euro Diesel 5), Motorina Extra (înainte Top Euro Diesel 5).

Practică Petrom o politică antiromânească?

La începutul acestui an, Consiliul Concurenţei a amendat Grupul Petrom cu 503,8 milioane de lei pentru că s-a înţeles cu alte companii petroliere pentru a scoate de pe piaţă un sortiment de bezină. Preşedintele Consiliului, Bogdan Chiriţoiu, a precizat atunci că Petrom a luat cea mai mare amendă dintre toate companiile anchetate pentru că a avut „circumstanţe agravante“. O altă parte a anchetei începute de Consiliul Concurenţei pe piaţa carburanţilor încă din 2005 este aşteptată să fie finalizată în acest an.

În decembrie 2011, grupul austriac OMV, acţionarul majoritar al OMV Petrom, a dat în judecată statul român la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Paris, solicitând rambursarea a 91,6 milioane de lei pentru lucrări de ecologizare efectuate în perioada 2009-2010, pentru care nu a primit banii de la buget.

Statul s-a angajat, prin Legea 555/2004 privind privatizarea SNP Petrom, să despăgubească Petrom, în perioada 2005-2019, pentru poluarea istorică de dinainte de privatizare. În 2008, Petrom a evaluat cheltuielile de mediu pe care ar urma să le recupereze de la stat la 511 milioane de euro, ceea ce reprezintă peste trei sferturi din preţul încasat de stat la privatizarea companiei.

Evoluţia profitului Petrom în perioada 2005 - 2011

2005 - 391 milioane de euro

2006 - 648 milioane de euro

2007 - 533 milioane de euro

2008 - 278 milioane de euro

2009 - 326 milioane de euro

2010 - 427 milioane de euro

2011 -  887 milioane de euro


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639563-06-05

TAGURI: petrom, benzina, proteste



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


GAVRIL CALIN
04 Mai 2012

Preşedinta Argentinei, Cristina Fernandez de Kirchner, a anunţat naţionalizarea companiei petroliere YPF, unde acţionar majoritar era compania spaniolă Repsol. În timpul unui dicurs ţinut marţi, Kirchner a anunţat că guvernul condus de ea va prelua 51% din acţiunile YPF deţinute de Repsol. Cele două camere ale parlamentului argentinian urmează să aprobe naţionalizarea.!!!!!!!!!!!!!!!!! solutia exista!!!!!!
ROBERT
04 Mai 2012

Si de cand e profitul o rusine? Nu pot sa cred ca mai exista oameni care gandesc astfel dupa 22 de ani de capitalism. Actiunile Petrom se tranzactioneaza liber la Bursa de Valori Bucuresti. ORICINE are putin creier in cap si 200 de lei (atata costa un pachet minim de actiuni SNP) poate investi in aceasta companie. ORICINE poate lua dividend si profita alaturi de OMV. Dar e mai simplu sa acuzi proletar "actionarii rapace" si sa te rogi sa le moara "capra".
OMU'
05 Mai 2012

nationalizare...singura solutie
NICOLAS
05 Mai 2012

boicotul asupra petrom e vax albina...... la nivelul lor de vinzari, li se apleaca daca ghita si vasile nu cumpura o saptamina benzina. au contracte cu companii si firme ce cumpara cantitati mari.... este mai util boicotarea unei companii mici , gen lukoil, soccar. sunt mult mai vulnerabili la lipsa de lichiditati. vor fi nevoiti sa scada preturile pentru a nu inchide pravalia... , si dupa ei vor scadea si petrom....
KRIS
06 Mai 2012

De ce numai Petrom..de ce nu si MOL sau Lukoil sau Rompetrol? Oare campania asta nu e „alimentata” de concurenta? Euro e la cote inalte si voi vreti ieftiniri? Unde traiti?
Random image



Ultimele stiri