2018-05-21 02:34


CFR Marfă, la o semnătură distanță de faliment

 |  17:27
CFR Marfă, la o semnătură distanță de faliment

Începând cu anul 2007, piaţa de transport feroviar de marfă din România a fost liberalizată, orice investitor din ţările membre Uniunii Europene fiind liber să opereze pe căile ferate româneşti. Deşi avea ocazia să încaseze peste un miliard de euro pentru vânzarea acestei companii în 2008, statul a considerat că e cazul să amâne privatizarea. În 2013 procesul s-a reluat, iar Executivul condus de Victor Ponta a decis ştergerea datoriilor pentru a face compania mai atractivă, ajutor de stat acceptat de legislaţia europeană cu condiţia finalizării licitaţiei de vânzare a operatorului naţional feroviar de marfă. Privatizarea nu s-a făcut, iar Compania ar putea intra în faliment.

Anul 2007 a fost ultimul an în care CFR Marfă a reuşit să-l încheie pe plus (4,7 mil. lei), la afaceri de peste 1,8 miliarde de lei. Anul trecut, pierderile au fost reduse cu aproximativ 40% faţă de 2016, dar au depăşit 117 milioane de lei. Pare greu de crezut că strategia Ministerului Transporturilor dă roade în aceste situaţii, chiar dacă personalul a fost redus de la 18.766 (număr angajaţi în 2007) la puţin peste 6.000 de persoane anul trecut. În 2007, autorităţile erau încrezătoare în ceea ce priveşte CFR Marfă şi se aşteptau la o privatizare de succes care să aducă în visteria statului cel puţin un miliard de euro.

Privatizarea, începută de ministrul liberal al Transporturilor, Relu Fenechiu, a eşuat în mandatul ministrului Ramona Mănescu. Atunci, compania GFR, parte a grupului Grampet, deţinut de omul de afaceri Gruia Stoica, a câştigat licitaţia de privatizare a 51% din acţiunile CFR Marfă, dar vânzarea pachetului majoritar nu a fost finalizată până la termenul limită, pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbul de acţiuni, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei. Suma oferită pentru controlul acestei companii a fost de 202 milioane de euro. Ministerul Transporturilor a promis, atunci, reluarea imediată a privatizării. După mai multe angajamente de restructurare luate în faţa FMI, la patru ani distanţă, nu s-a mai făcut niciun pas reluarea procesului. Ulterior acestui eşec, în condiţiile în care ajunsese în 2013 cu datorii zero, în urmă tăierii, în ultimii patru ani, respectiv astăzi, compania are o gaură de 122,6 milioane de euro.

  Pierderi de peste 23 milioane euro în primele nouă luni din 2016   Comisia Europeană poate considera ajutor de stat ilegal ștergerea datoriilor de 375 milioane de euro. În prezent, DG Comunication a demarat o anchetă în acest sens.    După cum preciza Consiliul Concurenţei, necontinuarea procesului de privatizare ar obligă compania, prin regulile europene, să returneze 375 milioane euro statului, reprezentând datorii şterse în vara anului 2013, în plin proces de privatizare. Iar semnalul de alarmă a fost tras de preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu. „Comisia Europeană ar putea interpreta ştergerea datoriilor CFR Marfă drept un ajutor de stat ilegal, caz în care operatorul feroviar ar fi nevoit să returneze acei bani şi ar putea ajunge la faliment”. „Nu avem progrese la CFR Marfă şi mi se pare un caz delicat pentru acest an. Pe de-o parte, raportările oficiale arată că CFR Marfă şi-a redus pierderile la finele anului trecut”, anunţa Chiriţoiu. Însă raportările oficiale arată cifre impecabile doar pe hârtie. În realitate, compania a cumulat noi pierderi de peste 100 milioane euro. „Compania a făcut acum noi datorii. Este posibil că oficialii Comisiei Europene să spună că acea conversie, acea ştergere de datorii în vederea privatizării, a fost un ajutor de stat ilegal care trebuie recuperat. I-ar mai aruncă în spinare companiei alte sute de milioane, cu dobânzi pe anii respectivi, deci o situaţie proastă ar deveni catastrofală. Scenariul cel mai rău ar fi că firma să între în faliment”, a completat preşedintele Consiliului Concurenţei. În ultimii trei ani compania a acumulat alte pierderi, de peste 120 milioane de euro.   Pierderile companiei sunt de înţeles, dacă ne uităm la cheltuielile colosului. Potrivit datelor oficiale obţinute de la ministerul Transporturilor, în primele 9 luni ale anului 2016, CFR Marfă a raportat un rezultat brut negativ în valoare de 104,26 milioane lei. Veniturile încasate în aceeaşi perioadă a anului trecut au fost de 531,25 milioane lei în timp ce cheltuielile înregistrate au fost în valoare de 635,51 milioane lei. Cheltuielile cu salariile în primele 9 luni au fost de 160,94 milioane lei.   Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă (FML), Iulică Măntescu, ne-a declarat că, „atâta timp cât nu se iau măsuri de reorganizare a întregului sistem de transport feroviar, CFR Marfă nu are nici o şansă de redresare ( salvare), trebuie redusă taxa de utilizare a infrastructurii. Este nevoie de aprobarea CSAT pentru că suntem stat membru NATO şi sunt nişte angajamente şi contracte semnate la care CFR Marfă este parte. Avem locomotive, vagoane, depouri, etc. Mai prost stăm la mecanici de locomotivă pentru că în 2014 i-au dat afară şi acum nu au cu cine duce trenurile, mecanicii fac sute de mii de ore suplimentare să nu se piardă contractele de transport”, a precizat liderul de sindicat.   Dan Costescu, fostul ministru al Transporturilor a menţionat că, la sfârşitul anului 2015, CFR Marfă înregistra o pierdere de 159 de milioane lei. “La începutul lui 2016, Comisia Europeană prin DG Competition, reamintea României că privatizarea CFR Marfă nu s-a concretizat şi că urmare, conversia de atunci a datoriilor în acţiuni, va fi încadrată că ajutor de stat. În acest caz, suma va fi reintrodusă în pasivul societăţii şi se va activă simultan obligăția CFR Marfă de a returna statului această sumă. Analizând şi trendul financiar descendent al companiei din ultimii ani, DG Competition recomandă României în martie 2016, nici mai mult nici mai puţîn, decât lichidarea CFR Marfă şi valorificarea activelor sale. Am gândit atunci evitarea acestei situaţii, în contextul în care programul de restructurare a fost stopat în iulie 2016, (...)”, a declarat Costescu pe blogul personal. Acum DG Comunication a ademarat o nouă investigație:    CFR Marfă-situaţia financiară, perioada 2010-2015 Cifră de afaceri Profit Pierdere Nr. angajaţi 2010 999,2 mil lei 535,2 mil. Lei 11.588 persoane 2011 1,1 mld. lei 93,4mil lei 9.145 persoane 2012 970,3 mil. lei 40,5 mil. lei 8.411 persoane 2013 922,5 mil. lei 262,9 mil lei 8.696 persoane 2014 918,7 mil. lei 27,16 mil. lei 7.622 persoane 2015 775,9 mil. lei 159,19 mil. lei 6.324 persoane Sursă: Ministerul Transporturilor

Aparut in:

Ultima modificare in data de :2018-02-19

TAGURI: cfr marfa, ajutor stat, dg comunication, ancheta, faliment, ajutor de stat





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri







Apa Nova