2016-12-10 16:41

DEZVALUIRI


CFR, tras pe linie moartă

 |  19:41
CFR, tras pe linie moartă
Căileferate române sunt într-o stare catastrofală, la 20 de ani de la cădereacomunismului, fiind victimele dezinteresului guvernanţilor din toate partidele,după ce odinioară România dispunea de cea mai extinsă reţea feroviară dinEuropa, apreciază experţii, citaţi de AFP. În timp ce UE se reorientează cătrereţeaua feroviară pentru a proteja mediul, România, membru al Uniunii din 2007,acţionează tocmai invers, comentează agenţia franceză. Între 1990, anulrevenirii la un sistem democratic, şi 2009, numărul celor care călătoresc cutrenul s-a micşorat de şase ori, ajungând de la 407,9 milioane la 70,3milioane, potrivit Oficiului de statistică. Iar degringolada continuă."Traficul ar putea scădea cu 10 la sută în 2010", a declarat pentruAFP directorul departamentului de călători al companiei feroviare naţionaleCFR, Liviu Pescăraşu. Numărul maşinilor s-a triplat în 20 de ani, trecând de la1,3 la patru milioane, românii îndreptându-se către un "lux" rar înperioada comunistă. "Este aproape la fel ca în Franţa, unde s-a renunţatla tramvai în epoca maşinii... pentru a se reveni la acesta ulterior",subliniază Ştefan Roşeanu, de la Asociaţia industriilor feroviare. Renunţareala călătoria cu trenul se explică şi prin prelungirea duratei traseelordeterminată de infrastructua din ce în ce mai precară. Viteza comercială estede abia 50 de kilometri pe oră. Între oraşele turistice Sibiu şi Braşov,legăturile directe sunt întrerupte de mai multe luni din cauza unui podavariat. Întârzierile de una până la trei ore sunt tot mai dese pe numeroasetrasee. Atunci, în pofida confortului vagoanelor pe marile linii, călătoriirenunţă la acest tip de transport. Potrivit datelor oficiale, 40 la sută dincăile ferate şi 96 la sută din podurile feroviare au nevoie de reparaţiimajore. "România trebuie să investească mai mult în infrastructuraferoviară care se distruge rapid din cauza lipsei de întreţinere", adeclarat pentru AFP Comisia Europeană. "Lipsa de dinamism a sectoruluiferoviar nu este, cu siguranţă, bună pentru economia românească, aflată deja înrecesiune", adaugă aceasta.

1,85miliarde euro de la UE pentru infrastructura feroviară

Dincauza infrastructurii deficitare, Ford nu reuşeşte să exporte 1.000 de maşinipe care vrea să le producă pe zi la Craiova, a explicat ambasadorul StatelorUnite. Cu siguranţă, liniile sunt în renovare în cadrul proiectelor europene,cum ar fi cea între Constanţa şi Bucureşti. Acest traseu de 225 de kilometrieste parcurs în prezent cel mai adesea în cinci ore, o durată mai mare decât înperioada comunistă. Durata acestuia trebuie redusă la două ore şi 30 de minutela jumătatea lui 2011, afirmă ministrul transporturilor, Radu Berceanu.Restricţii de viteză vor persista, totuşi, până în 2015, renovarea poduluipeste Dunăre nefiind luată în considerare iniţial, avertizează directoruladjunct al proiectelor europene pentru CFR, Radu Irimia, care de la sosirea saîncearcă să pună în funcţiune numeroase proiecte. Pe o porţiune renovată cufonduri europene între Bucureşti şi Câmpina, lipsa de întreţinere conduce dinnou la restricţii de viteză, a declarat pentru AFP o sursă din domeniu. Deşicriza este adeseori evocată ca un element explicativ, experţii amintesc căRomânia a cunoscut zece ani de creştere fără ca reţeaua feroviară săbeneficieze de investiţiile necesare. După ce a primit 610 milioane de euro dela UE, Bucureştiul dispune în principiu, din 2007, de 1,85 de miliarde de europentru infrastructura feroviară. "Această situaţie catastrofală rezultădintr-o lipsă de voinţă politică ce durează de mai mulţi ani", conchideRoşeanu. Ministrul transporturilor nu a răspuns întrebărilor AFP.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638936-05-27

Mai multe imagini:
CFR, tras pe linie moartă
zoom
CFR, tras pe linie moartă
zoom



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image