2017-11-25 03:57


De ce sunt așa de scumpe biletele la cinematografe. Piața românească de film - rată de concentrare de peste 90 la sută

 |  21:01
De ce sunt așa de scumpe biletele la cinematografe. Piața românească de film - rată de concentrare de peste 90 la sută

În urma unor verificări efectuate începând cu anul 2013, Consiliul Concurenței a conchis, într-un raport accesat de PUTEREA, că piața distribuţiei de film are un grad mare de concentrare pe piața românească, și o rată de concentrare foarte mare, de peste 90%. Primii 5 distribuitori deţin 98,5% din total încasări, atât în anul 2010, cât şi în anul 2011. O problemă punctuală a fost relevată într-un comunicat de ieri al autorității de concurență, din care am aflat că Intercomfilm Distribution Hollywood Multiplex au încheiat o înțelegere anticoncurențială care prevedea că „Preţul minim de intrare la spectacolele de cinema va fi stabilit de comun acord”. Cele două firme și-au recunoscut fapta și au primit sancțiuni blânde. Prețul biletelor la cinematografe a continuat să urce. Inspectorii au mai constatat că distribuitorii de filme independente (româneşti şi europene) sunt mai numeroşi decât distribuitorii de filme ale marilor conglomerate, dar reprezintă o parte nesemnificativă din piaţa naţională în privinţa încasărilor obţinute şi numărului de spectatori înregistraţi în urma distribuirii filmelor în cinematografe. Din acest motiv, puterea lor de negociere cu cinematografele este restrânsă, astfel că, în pofida subvențiilor de stat acordate firmelor din domeniu, accesul publicului larg la filmele românești și de artă este tot mai restrâns.

Consiliul Concurenţei a sancţionat companiile SC Intercomfilm Distribution SRL şi SC Hollywood Multiplex Operations SRL cu amenzi în valoare totală de 107.571 lei (aprox. 37.000 euro) pentru încheierea unei înţelegeri anticoncurenţiale pe piața exploatării de filme în cinematografe, anunță autoritatea de concurență, marți, într-un comunicat de presă.

Investigația Consiliului, declanşată în iunie 2013, a stabilit că cele două companii au fixat preţul de revânzare, contractul de exploatare filme încheiat între acestea conţinând  o clauză expresă care prevedea că „Preţul minim de intrare la spectacolele de cinema va fi stabilit de comun acord”.

Atât SC Intercomfilm Distribution SRL, cât şi SC Hollywood Multiplex Operations SRL au recunoscut faptele şi, ca urmare, au beneficiat de reducerea cuantumului amenzilor, în conformitate cu dispoziţiile legale. Astfel, compania SC Intercomfilm Distribution SRL a fost sancţionată cu 7.675 lei, iar SC Hollywood Multiplex Operations SRL 99.896 lei.

Sancțiunea nu a scăzut prețul biletelor în cinematografe

Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, nu a fost disponibil pentru a furniza detalii în legătură cu această investigație, însă, conform unor surse din Consiliul Concurenței, clauza anticoncurențială dintre Intercomfilm Distribution și Hollywood Multiplex a fost scoasă din contract chiar din 2013. Pe de altă parte, aceleași surse admit că nu se poate stabili o legătură între această formalitate și evoluția prețului biletelor în cinematografele Multiplex.

În prezent, în cinematografele Hollywood Multiplex se desfășoară o campanie de atragere a cuplurilor căsătorite, cu copii. Astfel, dacă prețul unui singur bilet, pentru un adult, începe de la 17 lei (în timpul săptămânii lucrătoare, până la ora 17, filme pe peliculă) și ajunge la 29 de lei (de vineri până sâmbătă, după ora 17, filme în format 3D - preț la care adaugă 3 lei, costul ochelarilor speciali reutilizabili), pentru pachetele „Family” se achită 51 de lei (doi adulți un copil cu vârsta până în 12 ani), respectiv 68 de lei (doi adulți cu doi copii), indiferent de zi și de oră, cu condiția ca filmul să nu fie avanpremieră. La avanpremiere, prețul universal (indiferent de al biletelor este între 26 și 33 de lei. Există și reduceri pentru copii, elevi, studenți, pensionari și persoane cu dizabilități.

Potrivit raportărilor oficiale, Hollywood Multiplex Operations SRL, firma mogulului media Adrian Sârbu, avea 67 de salariați și o cifră de afaceri de 18,7 milioane de lei, dar a înregistrat pierderi de 1,05 milioane de lei în anul 2014.

Conform prevederilor în domeniul concurenţei, o înţelegere între un furnizor şi un distribuitor pentru a stabili preţul la care urmează să-şi revândă produsele (resale price maintenance) reprezintă o practică anticoncurenţială. În urma unei înţelegeri de acest tip, consumatorii sunt afectaţi direct, neputând beneficia de preţuri mai mici deoarece distribuitorul nu poate reduce preţurile sub cele stabilite cu furnizorul.

Unele dintre firmele verificate au beneficiat de ajutoare de stat

Conform raportului întocmit după efectuarea investigațiilor, Consiliul Concurenței precizează că a acționat la sesizarea Asociaţiei Exploatanţilor de Săli de Cinematograf şi S.C. Quality Cinema Bucureşti S.R.L., care au reclamat că „o parte din distribuitorii de film refuză colaborarea cu anumite cinematografe prin faptul că nu distribuie acestora copii ale filmelor în primul interval de rulare de la lansarea naţională în cinematografe. Este vorba despre filmele lansate exclusiv în cinematografe”. Raportul, din care spicuim în continuare, este plin de referiri la paragrafe și date care au fost eliminate, fiind secretizate.

Potrivit Anuarului statistic disponibil la momentul declanşării investigaţiei sectoriale (ianuarie 2012), principalii distribuitori de film din România erau: Clorofilm S.R.L., Forum Film România S.R.L., Independenţa Film '97 S.R.L., Intercomfilm Distribution S.R.L., Mediapro Distribution S.R.L., Metropolis Film S.R.L., New Films International România S.R.L., Odeon Cineplex S.R.L., Ro Image 2000 S.R.L., Transilvania Film S.R.L., Voodoo Films S.R.L. Pe lângă acestea, inspectorii de concurență au verificat şi societăţile Hi Film Productions S.R.L., Parada Film S.R.L. şi Mandragora Movies S.R.L. Filmele distribuite în premieră de societăţile chestionate reprezentau 91% din total.

Au fost chestionați și exploatanţii de cinematograf Cinema City România S.R.L., City Cinema Management S.R.L., Hollywood Multiplex Operations S.R.L., Light Cinema Bucureşti S.R.L., Movieplex Cinema S.R.L., Odeon Cineplex S.R.L., Quality Cinema Bucureşti S.R.L., Regia Autonomă a Distribuţiei şi Exploatării Filmelor Româniafilm RA (R.A.D.E.F.). Ecranele deţinute/administrate de acestea reprezentau 95% din numărul ecranelor funcţionale în anul 2010.

Hi Film Productions, Independenta Film’97, Mediapro Distribution, Metropolis Film, Parada Film, Transilvania Film și Vodoo Film au beneficiat de ajutoare de stat acordate pentru distribuţia filmelor româneşti, în perioada 2009-2011. numărul total al beneficiarilor a fost de 13 în 2009, 17 în 2010 și 25 în 2011, iar sumele acordate au variat între 1 și peste 2,2 milioane de lei (suma totală anuală a ajutoarelor).

Sume de 4-5 ori mai mici au fost acordate pentru funcționarea cinematografelor de artă, beneficiare fiind City Cinema Management, Quality Cinema, UCIN şi Asociaţia Culturală Macondo.

Distribuţia de filme în cinematografele româneşti

Pe piaţa românească a distribuţiei de film către cinematografe, marile case de producţie americane (majorii13) nu au filiale. Filmele majorilor sunt distribuite de distribuitori locali independenţi, în principal, în urma parteneriatelor cu distribuitori europeni din Anglia şi Olanda. În două cazuri colaborarea distribuitorilor interni este directă cu filiale/divizii din S.U.A. Cinci din cele 6 mari conglomerate15 sunt prezente pe piaţa naţională (excepţia este dată de Viacom).

Sony, Time Warner, The Walt Disney Company, Comcast, News Corporation şi Viacom deţineau în anul 2012 o cotă de piaţă însumată de 79% din piaţa americană şi canadiană, calculată în funcţie de încasări şi număr de bilete de intrare (spectatori).

După tipul capitalului, aproape 60% dintre distribuitori au acţionariat românesc şi peste 40% capital străin. Trei dintre societăţi au capital exclusiv străin. Un singur distribuitor este filială a unei companii multinaţionale specializată în distribuţia de filme în cinematografe şi (co) producţie de lungmetraje (New Films International România,prezentă pe piaţa din anul 1999, filială a New Films International LLC S.U.A.). Trei sferturi nu reprezintă parte a unui grup de firme. Societăţile de distribuţie de film care fac parte dintr-un grup de firme sunt: Forum Film România (grupul Cinema City), Mediapro Distribution (grupul Media Pro) şi New Films International România (grupul New Films International).

Dacă s-ar lua în considerare numărul de filme ca indicator al cotei de piaţă, ar rezulta că Ro Image 2000 este distribuitorul cu cea mai mare pondere în total în anul 2011. Ar fi urmat de Mediapro Distribution şi Intercomfilm Distribution. În top 5 ar intra şi Transilvania Film, un distribuitor de filme europene. Odeon Cineplex ar completa clasamentul primilor 5 distribuitori români.

Situaţia este însă diferită atunci când se utilizează ca indicator încasările distribuitorilor şi, respectiv, numărul de spectatori (bilete de intrare). De altfel, aceştia sunt indicatorii uzuali folosiţi în industria de profil. Situația nu este detaliată în raport (nu aflăm topul distribuitorilor în funcție de încasări și de numărul spectatorilor), datele fiind secretizate.

Concluziile inspectorilor de concurență

Consiliul Concurenței a conchis, aplicând metodologia de specialitate, că piața distribuţiei de film are un grad mare de concentrare pe piața românească, și o rată de concentrare foarte mare, de peste 90%. Primii 5 distribuitori deţin 98,5% din total încasări, atât în anul 2010, cât şi în anul 2011.

Chiar dacă în România distribuitorii de filme independente (româneşti şi europene) sunt mai numeroşi decât distribuitorii de filme ale marilor conglomerate, aceştia reprezintă o parte nesemnificativă din piaţa naţională în privinţa încasărilor obţinute şi numărului de spectatori înregistraţi în urma distribuirii filmelor în cinematografe. Din acest motiv, puterea lor de negociere cu cinematografele este restrânsă, în special în privinţa cinematografelor multiecran care doresc pentru publicul lor mai ales filme comerciale, cu potenţial ridicat de succes, pentru care se aşteaptă încasări mari. De aceea, distribuţia filmelor independente are loc mai ales în cinematografe de artă ori în cinematografe cu un singur ecran, care au acces limitat la filmele comerciale, cel puţin în primele săptămâni de la lansarea acestora în cinematografe.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2016-01-05

TAGURI: bilete, cinematografe, piata romaneasca, sc intercomfilm distribution srl, sc hollywood multiplex operations srl, amenzi



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri

Cum ne pot LUNGI viața activitățile CASNICE Acum 6 ore | (0)
Sfaturi si curiozitati






Apa Nova