2017-11-19 19:55


Dezinformare publică referitoare la procesul de înmatriculare a autovehiculelor. De trei ani (!), în Prefectura București, Direcția nu știe ce face Serviciul

 |  21:01
Dezinformare publică referitoare la procesul de înmatriculare a autovehiculelor. De trei ani (!), în Prefectura București, Direcția nu știe ce face Serviciul
Robert Veress

Mulți dintre cei care au încercat, în ultimii ani, să înmatriculeze un autovehicul cumpărat la mâna a doua, s-au lovit de o problemă banală, căreia autoritățile nu-i dau de cap. Este vorba de dovada plății taxei de primă înmatriculare, oficial numită fie taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule, fie taxă pe poluare pentru autovehicule, fie taxă pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, fie timbru de mediu pentru autovehicule. Legislația alambicată i-a zăpăcit de tot și pe cei care trebuie să o aplice - polițiștii de la Înmatriculări. În așa hal, încât nici la aproape trei ani de la modificarea legii prin ordonanță de urgență și emiterea normelor de aplicare a ordonanței, nu există o procedură clară, unitară, publică, în relația cu cetățenii plătitori de taxe. De pildă, Direcția Înmatriculări din cadrul Prefecturii București nu știe ce face Serviciul Înmatriculări, aflat în subordine!

Când achiziționezi un autovehicul la mâna a doua, principala bătaie de cap, din punct de vedere birocratic și financiar, este timbrul de mediu. De multe ori, cheltuiala cu acesta e mai mare ca valoarea mașinii. De aceea, pentru o mașină care se vinde „la cheie”, cu toate actele în regulă, vânzătorul trebuie să prezinte dovezi că taxa a fost plătită și nerecuperată. Respectiv: 1. chitanța de plată a taxei și 2. dovada emisă de ANAF prin care se atestă că taxa nu a fost recuperată. Cea din urmă este necesară fiindcă sunt destule situații în care proprietarii mașinilor au recuperat în Justiție taxa, însă, în cazul în care mașinile respective sunt înstrăinate, taxa trebuie achitată, din nou, de noii proprietari. Deh, treabă românească.

Abuz: șoferii nu pot verifica simplu, în timp real, plata taxei de timbru

Dacă vânzătorul nu dispune de documentele sus-pomenite, cel mai probabil taxa fie nu este achitată, fie este recuperată și atunci sfatul nostru este să căutați alte variante ori să vă interesați la ANAF dacă pentru vehiculul respectiv trebuie achitată taxă de mediu și care ar fi valoarea acesteia. Din păcate, a doua variantă este puțin fezabilă, fiindcă procesul de informare la ANAF durează săptămâni de zile pentru un singur autovehicul (!). Or, când achiziționezi o mașină second hand, în general analizezi mai multe variante - ai avea nevoie de un concediu îndelungat numai pentru cărări bătătorite spre ghișeele Finanțelor, ca să te clarifici care este situația fiscală a mașinilor de care ești interesat. Evident, situația ar putea fi mult simplificată, dacă ar exista posibilitatea verificării online a plății taxei de mediu și a nerecuperării acesteia, după un element unic de identificare, precum seria șasiului. Însă, din anul 2007 încoace, niciun Guvern nu a considerat că lucrurile trebuie simplificate. În legislația din 2013, care reglementează timbrul de mediu, s-a prevăzut un sistem informatic pentru gestionarea acestuia. Sistemul informatic nu există. Taxa, însă, merge înainte.

Alt abuz: restricții la acceptarea dovezii de nerecuperare a taxei de mediu

Presupunând că vânzătorul mașinii prezintă toate documentele ce îi sunt necesare noului proprietar în vederea înmatriculării, tot mai pot apărea probleme. De pildă, sunt foarte dese situațiile în care tranzacția se efectuează prin interpuși. Adică, persoana care vinde mașina nu este aceeași cu persoana înscrisă în certificatul de înmatriculare. În acest caz, dovada de plată a taxei de mediu este pe numele persoanei din certificatul de înmatriculare, însă dovada că taxa nu a fost recuperată poate fi eliberată oricui, inclusiv celui care vinde mașina (dar nu este înscris în certificat). Ce se întâmplă mai departe ține de absurdul birocrației românești. Deși dovada că taxa de mediu este nerecuperată se eliberează cu referire la un anumit autovehicul și, din punct de vedere practic, nu are relevanță cui anume îi este eliberată -contând doar faptul că taxa nu este recuperată și deci nu mai trebuie achitată-, polițiștii de la Înmatriculări refuză documentul, dacă acesta nu este eliberat fie pe numele proprietarului din certificatul de înmatriculare, fie pe numele noului proprietar al mașinii, cel care solicită înmatricularea.

Abuzul e însoțit de dezinformare

Nu există nicăieri un text de lege care să prevadă refuzul înmatriculării pe motiv că dovada de la ANAF nu este eliberată cu dedicație (în sensul celor precizate mai sus). Mai mult, din anul 2013, de când legislația a fost modificată, bucureștenii nu pot afla informațiile exacte referitoare la documentele care atestă plata taxei de mediu, de la singurele surse oficiale ce pot fi consultate înainte de deplasarea la sediul Serviciului Public Comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a autovehiculelor din Șoseaua Pipera nr. 49. Respectiv, de pe site-ul Prefecturii București (www.prefecturabucuresti.ro - secțiunea „Înmatriculări vehicule”) și la singurul număr de telefon pus la dispoziție la secțiunea „Contact”, pentru Serviciului Public Comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a autovehiculelor - 021.232.48.28 (număr ce aparține, de fapt, Direcției Înmatriculări și nu Serviciului subordonat).

Pe site-ul Prefecturii, așa cum se poate vedea în imaginea alăturată, la secțiunea „Documente necesare pentru înmatricularea unui vehicul achiziționat din România și este înmatriculat în București sau alt județ (transcriere)”, se precizează, la ultimul paragraf, că se solicită „Dovada că proprietarului plătitor al taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, al taxei pe poluare pentru autovehicule, al taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule sau al timbrului de mediu pentru autovehicule nu i s-a restituit cuantumul acesteia sau valoarea reziduală, documentul care evidenţiază această situaţie se eliberează de organul fiscal competent”. Așadar, nu se precizează că dovada trebuie eliberată unei anume persoane.

Bâlba autorităților

Fiind exact în situația descrisă mai sus, am verificat informația de pe site și telefonic (la numărul precizat mai sus), iar persoana care mi-a răspuns m-a asigurat că dovada este valabilă indiferent cui a fost eliberată, condiția de validare fiind să nu se scurgă mai mult de 30 de zile între data eliberării și data depunerii ei la Serviciul Înmatriculări. Cu toate acestea, după ce am așteptat o oră la coada formată în fața ghișeului înmatriculări, dosarul mi-a fost respins, motivul fiind cel arătat mai sus: că dovada ANAF trebuie eliberată  proprietarului din certificatul de înmatriculare sau noului proprietar al mașinii. La biroul „Informații” nu se știa cui aparține numărul 021.232.48.28. „O fi de la Direcție”, a opinat funcționara. Am revenit telefonic la numărul indicat pe site-ul Prefecturii și mi s-a confirmat că este numărul Direcției Înmatriculări. Am descris situația și am solicitat explicații. „S-o fi schimbat legislația și pe noi au uitat să ne pună la curent”, a venit replica funcționarului care dă relații OFICIALE publicului. Legislația nu s-a modificat din 2013!

„Telefonul cetățeanului”, altă bătaie de joc

Am sunat la centrala Prefecturii (021.312.65,25), pentru a încerca să contactez purtătorul de cuvânt. Nu a răspuns nimeni. Am sunat apoi la „Telefonul cetățeanului” (021.9866). Nu a răspuns nimeni (am sunat, în repetate rânduri, luni, zi lucrătoare, la ore diferite, la ambele numere, lăsând să sune până se bloca apelul). Am contactat-o pe purtătoarea de cuvânt a Ministerului Administrației și Internelor. Monica Dajbog mi-a răspuns în urma sms-ului trimis, punându-mă în legătură cu purtătoarea de cuvânt a Prefecturii Capitalei, care, la rândul său, m-a pus în legătură cu domnul comisar șef Șerban Petruș, șeful Serviciului Public Comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a autovehiculelor.

Șef de la Înmatriculări: „Ne confruntăm cu multe asemenea situații...”

Domnul Petruș admite că este lipsită de logică solicitarea ca dovada de nerecuperare a taxei de mediu să fie eliberată pe numele unei anumite persoane, dar argumentează: „Ne confruntăm cu multe asemenea situații, au fost și mai sunt reclamații, dar am cerut și noi lămuriri la forul superior, la Direcție, iar juriștii de acolo ne-au transmis această concluzie, care reiese din coroborarea prevederilor OUG nr. 9 din 2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule și HG 88 din 2013 prin care s-au aprobat normele de aplicare a OUG 9 din 2013”.

Am încheiat dialogul cu domnul comisar șef pe fondul promisiunii sale că se vor face clarificări pe site, iar personalul de la relații cu publicul al Direcției Înmatriculări va fi instruit pentru a da informații în concordanță cu realitatea „din teren”. I-am sugerat d-lui Petruș că ar fi util un număr de contact direct la Serviciul Înmatriculări, pentru evitarea altor scurtcircuite informaționale cu... forul superior. „Încercăm, dar avem probleme cu resursele necesare...”.

Sistemul informatic a rămas doar pe hârtie

Studiind legislația la care a făcut trimitere domnul comisar șef, am constatat că sute de mii de contribuabili sunt batjocoriți cu încălcarea legii. Practic, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a OUG nr. 9 din 2013, miniștrii Finanțelor și Internelor ar fi trebuit să emită un ordin comun referitor la un sistem informatic pentru gestionarea bazei de date a autovehiculelor înmatriculate și transcrise. Iar verificarea achitării timbrului de mediu ar fi trebuit să se realizeze,cu ajutorul respectivului sistem informatic, de personalul din cadrul serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculări vehicule! Sistemul informatic nu există, așa că românii sunt trimiși la ANAF, să aducă hârtii eliberate după săptămâni de zile și musai pe numele proprietarului vehiculului...

Legislația timbrului de mediu

OUG nr. 9 din 2013

Art. 5 (1) Organul fiscal compentent calculeaza cuantumul timbrului, pe baza documentelor din care rezulta dovada dobandirii dreptului de proprietate asupra autovehiculului si elementele de calcul ale timbrului, depuse de catre contribuabilul care intentioneaza sa efectueze inmatricularea sau transcrierea drptului de proprietate asupra autovehiculului rulat. Lista documentelor este prevazuta in normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.

HG nr. 88 din 2013

Art. 3

(1) Timbrul se calculeaza de organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care reprezinta:  b) in cazul persoanelor fizice organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica isi are domiciliul fiscal.

Art. 4

(1) In cazul in care se solicita transcrierea dreptului de proprietate pentru un autovehicul inmatriculat dupa 1 ianuarie 2007, iar proprietarului platitor al taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, al taxei pe poluare pentru autovehicule, al taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule sau al timbrului de mediu pentru autovehicule nu i s-a restituit cuantumul acesteia sau valoarea reziduala prevazuta la art. 7 alin. (1) din ordonanta de urgenta, organul fiscal competent elibereaza un document care evidentiaza aceasta situatie.

(2) Documentul prevazut la alin. (1) se prezinta la serviciul public comunitar regim permise de conducere si inmatriculari vehicule odata cu solicitarea transcrierii dreptului de proprietate.

(3) Procedura de intocmire si eliberare a documentului prevazut la alin. (1), precum si forma acestuia se aproba prin ordinul prevazut la art. 10 alin. (2).

(4) Verificarea achitarii timbrului se realizeaza cu ajutorul sistemului informatic prevazut la art. 14 din ordonanta de urgenta de catre personalul din cadrul serviciilor publice comunitare regim permise de conducere si inmatriculari vehicule.

Art. 14

(1) Ministerul Finantelor Publice prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Ministerul Afacerilor Interne prin serviciile publice comunitare regim permise de conducere si inmatriculari vehicule si Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice prin Administratia Fondului pentru Mediu gestioneaza informatic evidenta autovehiculelor inmatriculate sau transcrise care intra sub incidenta prezentei ordonante de urgenta, in concordanta cu incasarile efectuate la unitatile Trezoreriei Statului reprezentand taxe/timbru.

(2) Informatiile gestionate si procedurile privind implementarea sistemului informatic prevazut la alin. (1) se stabilesc prin ordin comun al ministrului finantelor publice, al ministrului afacerilor interne si al ministrului mediului si schimbarilor climatice, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta. (Sursa: dreptonline.ro)


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2016-01-05

Documente:

TAGURI: dezinformare publica, proces, inmatriculare, autovehicule, prefectura bucuresti, anaf,



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






Apa Nova