2016-12-11 08:15

DEZVALUIRI


EXCLUSIV. Tun de 11 milioane de euro din apeluri la „89.89...”. DIICOT a reţinut un bucureştean care a dat ţepe în toată lumea din convorbiri online la numere cu suprataxă

 |  20:27
EXCLUSIV. Tun de 11 milioane de euro din apeluri la „89.89...”. DIICOT a reţinut un bucureştean care a dat ţepe în toată lumea din convorbiri online la numere cu suprataxă

Peste40 de persoane au fost audiate, ieri, de procurorii DIICOT într-un dosar încare se fac cercetări cu privire la fraude pe internet, prejudicul fiind de 11milioane de euro, din care peste un milion de euro reprezintă beneficiulsuspecţilor.

ProcuroriiDirecţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şiTerorism - Serviciul Teritorial Bucureşti au făcut, ieri-dimineaţă, 42 depercheziţii domiciliare, din care 31 în judeţul Constanţa, patru în judeţulNeamţ, trei în judeţul Braşov şi câte una în judeţele Olt, Maramureş, Cluj şiDolj. În timpul acţiunilor au fost ridicate calculatoare şi dispozitive destocare a datelor informatice.

În perioada octombrie 2009-februarie 2010, Cătălin Zlate şi Cristian Ciuvaţau iniţiatun grup infracţional, format din peste 50 de persoane, specializat în atacuri asuprasistemelor informatice şi folosirea frauduloasă a datelor informatice în scoppersonal.Cei doi au obţinut, astfel, un profit de peste un milion de euro, prejudiciind,în acelaşi timp, companii din România sau din lume (SUA, Marea Britanie,Italia, Africa de Sud etc.) cu peste 11 milioane de euro.

Profit iniţialde 10%

Iniţial, Zlate a descoperit că, prin intermediul unor softuri, poate obţine datele unui cont VoIP (Voice overIP - telefonie prin internet, precum sistemul folosit de serviciul Skype) pe care să le folosească în interes personal pentruefectuarea de apeluri. Scopul era apelarea numerelor cu suprataxă din străinătate (de genul celor cu„89.89”), din care se poate obţine un bonus cuantificabil în funcţie denumărul de minute sunate şi valoarea apelului pe minut (dacă tariful pe minuteste de 1 euro, el putea obţine 0,10 euro). Ulterior, pentru a obţine sume debani mai mari, prin eliminarea intermediarilor, Cătălin Zlate a creat o firmăcare a încheiat contracte cu deţinători de numere cu suprataxă, prin care se obliga să aducă clienţi, respectiv persoane care să apeleze aceste numere, obţinând astfel un procent mult mai mare din valoareaapelului.

Pentru obţinerea datelor conturilor VoIP, Cătălin Zlate a folosit programe de tip „scanner” (Sipvicious, spre exemplu), care caută pe Internet servere ce au alocatenumere VoIP, iar după găsirea acestora, acelaşiprogram identifică,prin atacuri informatice, numele de utilizator şi parola de conectare laserver. Cu datele conturilor VoIP, folosind o aplicaţie destinată efectuării deapeluri telefonice de pe un calculator, denumită Zoiper, Cătălin Zlate apela numerele cu suprataxă. Folosinddatele obţinute (adresa IP a serverului VoIP, numele de utilizator şi parolaaferentă) el iniţiaapelul, care trecea prin serverul VoIP, iar prin Internet, ajungea la numărulde destinaţie. Pentru a intra înposesia bonusului, Zlate folosea iniţial o firmă intermediară care i-l achita, în baza unei convenţii încheiate, fie direct, printransfer bancar, fie prin Western Union.

În acest mod, Zlate şi Ciuvaţ au efectuat, în perioadaoctombrie 2009-februarie 2010, aproximativ 23.500 de apeluri, cuo durată totală de peste 315.000 minute, păgubindastfel societăţi din România, dar şi societăţi din ţări precum Africa de Sud, Marea Britanie, Italia, SUAetc.

Firmă creatăîn Belize

Pentru a câştiga mai mulţi bani, dar şi pentru a da o aparenţă de legalitate, ceidoi au înfiinţat, în cursul lunii februarie, firmaShadow Communications Ltd, cu sediul în Belize şi cont bancar în Cipru, avândca o obiect oferirea de servicii cu suprataxă. Concret, această societate încheia un contract cu deţinătorul de numere cu suprataxă din Cipru (Kwak Telecom) prin care se obliga să recruteze „clienţi” care să sunela aceste numere. Aceşti „clienţi” sunt membrii grupării iniţiate de cei doi,coordonaţi şi recrutaţi de aceştia.

Pe lângăfirmă, Zlate şi Ciuvaţ au creat site-ul www.shadowcommunications.co.uk,unde erau centralizate datele „clienţilor” recrutaţi (nume, prenume, numelecontului, adresa de e-mail, număr de telefon, ID Skype, adresa de domiciliu,modalitatea de virare a banilor). Zlate accesa regulat acest site de la locuinţa sa.

Prin intermediul site-ului www.ivrstats.net, deţinut de Kwak Telecom, cei doi puteau verificadetaliile apelurilor efectuate de „clienţii” lor. Pe adresa de e-mail a firmeiShadow Communications, hackerii primeau săptămânalsau lunar facturile reprezentând costulapelului, achitate de către deţinătorul de drept al contului VoIP. Acesta din urmă achita valoarea facturii către KwakTelecom, care, la rândul său, achita o cotă parte din aceasta firmeiShadow Comunications Ltd.

11.094.167 de minute de convorbiri

Toate aceste operaţiuni se realizau prin folosirea frauduloasă a conturilor VoIP ale diferiţilor clienţi din lume. Raţiunea înfiinţării acestei societăţi afost de a obţine o cotă mult mai mare decât cea din prima perioadă, respectiv peste 20% din valoarea apelului, faţă de 10%. Dupăefectuarea apelurilor, bonusurile încasate erau transferate de la Kwak Telecom în conturile ShadowCommunications Ltd, iar de aici, prin transfer bancar sau Western Union o parte ajungea la membrii grupării.

În urma cercetărilor efectuate a rezultat că membriigrupării au efectuat în perioada februarie –6.12.2010, prin intermediulcompaniei Shadow Communications Ltd, 1.541.187 de apeluri totalizând 11.094.167 de minute de convorbiri. Având în vedere că valoarea medie a unui apel peminut este de aproximativ 1 euro (tariful diferă de la ţară la ţară, putând săajungă şi până la 3 euro pe minut) cuantumul total al prejudiciului creatdepăşeşte suma de 11.000.000 de euro. Din această sumă, beneficiulgrupării este dat de bonusul per minut de aproximativ 10%, încasat pe fiecareapel.În consecinţă se ajunge la suma de peste un milion deeuro.Explicaţia acestui număr uriaş de apeluri în doar10 luni este că erau folosite programe informaticeperformante (precumZoiper Communicator) care permit efectuarea simultanăa unui număr de până la 100 de apeluri. Fireşte că nici unul dintre membriigrupării nu asculta conţinutul apelului, pentru că erau interesaţi doar dedurata lor cât mai mare.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638952-02-14



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image