2019-04-22 09:20


INCREDIBIL. În plin scandal al corvetelor, ministrul Apărării a devenit lobbystul grupului francez Naval, asupra căruia planează suspiciuni de corupție

 |  13:27
INCREDIBIL. În plin scandal al corvetelor, ministrul Apărării a devenit lobbystul grupului francez Naval, asupra căruia planează suspiciuni de corupție

De la zi la zi, scandalul privind achiziționarea celor patru corvete multirol se amplifică și căpătă noi diumensiuni după ce procedura de licitație a fost suspendată surprinzător de la Ministerul Apărării Naționale (MApN) chiar o zi înainte de data (12 ianuarie 2019) la care urma să fie făcut anunțul oficial cu privire la câștigătorul licitației.

Recent, într-un interviu zile pentru „Defense România”, ministrul Apărării Naționale, Gabriel Leș, a amplificat scandalul prin faprul că a lăsat să se înțeleagă că grupul francez Naval Group în asociere cu Șantierul Naval Constanța (SNC)-controlat de controversatul Gheorghe Bosânceanu-ar fi câștigatorul licitației privind achiziționarea celor patru corvete multirole.

 

Motivele suspendării licitației

  

Trei giganți internaționali au depus oferte pentru corvetele respective, dar și pentru modernizarea celor două fregate din dotarea Forțelor Navale Române. Este vorba despre:

 1. Naval Group, Franța – Șantierul Naval Constanța – 1,2 mld EUR

 2. Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, Olanda – 1,255 mld EUR

 3. Fincantieri Spa, Italia – 1,344 mld EUR

Comisia de evaluare de la MApN a stabilit inițial că toți ofertanții îndeplinesc condițiile tehnice stipulate în caietul de sarcini. Criteriul de departajare a fost considerat prețul cel mai scăzut și astfel asocierea Naval Group, Franța – Șantierul Naval Constanța părea să fie castigătoarea licitației. Numai că, procedura de achiziție a corvetelor multifuncționale a fost suspendată de MApN, care a sesizat Parchetul Militar de pe langă Curtea Militară de Apel, „în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii".Trebuie subliniat că au existat două motive de susupendare. Primul este acela că șeful Departamentului pentru Armamente din MApN, Andrei Ignat, omul susținut și garantat de Olguța Vasilescu, a sesizat Parchetul Militar, pentru că are suspiciuni rezonabile că interesul național de securitate ar putea fi afectat, dacă procedura de achiziție continuă. Cel de-al doilea motiv al suspendării licitatație constă în faptul că: Șantierul Naval Constanța, controlat de omul de afaceri Gheorghe Bosânceanu, afacerist foarte apropiat de Traian Băsescu. care s-a asociat în licitația corvetelor multirol cu Naval Group din Franța, a început un proces în care cere anularea licitației. Această licitație trebuia incheiată incă de anul trecut, insă a fost amanată de mai multe ori. 

 

Declarație controversată, cu bătaie lungă

 

În interviul recent pentru “Defense România”, ministrul Apărării Naționale, Gabriel Leș, a dat câteva explicații despre decizia ce urmează să fie luată de către procurorii militari în ceea ce privește deschiderea unui dosar penal în acest caz. "A fost o procedură care s-a derulat anul trecut. S-a finalizat, dar cu câteva aspecte pe care aș vrea să le precizez, de exemplu o sesizare a secretatului de stat de la Departamentul pentru Armamente, pentru anumite chestiuni cu iz penal, cu o contestare în contencios administrativ a HG care reglementa întreaga procedură, motiv pentru care nu am reuşit să luăm o decizie până acum pe aceste corvete, pentru că-ți puneai întrebarea logic: dacă apare ceva penal și, doi, dacă o instanță de judecată vine și-ți anulează Hotărârea de Guvern care reglementează tocmai procedura în șine." Ministrul Apărării speră că licitația să fie doar "suspendată", chiar dacă procurorul militar poate ține dosarul corvetelor chiar și trei ani. "În funcție de decizia care se va lua la Departamentul pentru Armament, să vină cu o propunere de decizie cât mai repede". Practic, surprinzător, Gabriel Leș s-a antepronunțat în favorarea asocierii dintre firma lui Bosânceanu și francezii de la  Naval Group, ingnorand faptul că împotrivă grupului francez există numeroase acuzații de corupție, dar si o conexiune la un dosar de omor. 

 

Implicarea Naval Group în cazul Scorpene din Malayesia

 

Practic suspiciunea de corupție care planează asupra grupului francez Naval vizează "distribuirea" unor "comisioane" către conducerea de stat a Malayesiei într-o afacere legată de două submarine Scorpene. Adică, suspiciuni rezonabile de șpagă. Și în urma acestei mite la nivel de stat a rezultat un omor, din câte investighează procurorii, victima fiind "înlăturată" pentru că și-a cerut partea sa din comision. Ancheta a ajuns să fie una internațională după ce un ziarist de la Liberation (Franța) a făcut acuzații de omor deosebit de grav, cu conexiuni solide la Naval Group, devoalând acte de mare corupție. Tot jurnalistul care a descifrat acest puzzle a chestionat și cazul unuia dintre avocații Naval Group din acest dosar, care s-a sinucis în condinții suspecte, ajungând la concluzia că ar putea fi vorba, în realitate, despre un al doilea omor în acest dosar internațional. În august 2017, un consilier al fostului premier al Malayeziei, Najib Razak, a fost pus sub acuzare de autoritățile franceze în dosarul privind livrarea a două submarine Scorpene. Acuzatul, Razak Baginda, a negat orice legătură cu vreo acțiune de corupție în privință tranzacției între ministerul Apărării din Malayesia și firma Naval Group (fostă DCN Shipyard). În iunie 2002, guvernul Malayesiei semnează un contract de un miliard de euro cu firma Armaris (care între timp a devenit DCNS, iar mai apoi Naval) și șantierul spaniol Izar (acum denumit Navantia) pentru livrarea de două submarine performante SSK Scorpenes. Comisioanale în acest caz se ridică la suma de 114 de milioane de euro, după cum a dezvăluit presa și mai apoi și în rechizitoriul procurorilor. În anchetă apare și faptul că o femeie, translator în afacere pentru părți, Altantuya Shaariibuu, a fost răpită printr-o acțiune de tip mafiot și găsită mai apoi asasinată. Se pare că aceasta ar fi fost omorâtă, la ordinul lui Abdul Razak Baginda, după ce și-a cerut "partea" la unele comisioane, în valoare de 500.000 de euro. La fel de ciudat este că în acest caz de lungă durată, unul dintre avocații Naval Group, Olivier Metzner, se sinucide în condiții deosebit de suspecte în martie 2013.

 

Jocurile de culise și interersele uriașe ale afacerii corvetelor

     

Licitația corvetelor este suspendată, deși reprezentantul Guvernului, ministrul Apărării, Gabriel Leș, tocmai ce a informat că Naval Group ar fi câștigat-o, în interviul pe care l-a acordat pentru Defence România. Pe de altă parte, Șantierul Naval Constanța a contestat în instanță, la Curtea de Apel Constanța, procedura de atribuire, după ce procurorii au preluat cazul, cerând anularea și reluarea licitației. La mijlocul lunii martie, Șantierul Naval Constanța a retras plângerea, dorind deblocarea cazului, după ce s-a aflat că Naval Group e ca și câștigatoare, numai că, conform procedurii judiciare, Guvernul poate face recurs și dacă are câștig de cauză, întregul proces de licitație va fi reluat. Guvernul ar trebui să fie de acord, mai ales că reprezentantul său la MApN a dezvăluit deja câștigătorul, numai că dedesubturile acestui scandal nu sunt atât de simple precum pare, interesele lui Liviu Dragnea nu se aliniază cu cele ale MApN.  Dragnea îi vrea pe olandezii de la Damen. Așa că i-ar prinde mai degrabă ca licitația să fie anulată și să fie refăcută în altă conjunctură. Olanda face presiuni pe România cu intrarea în Spațiul Schengen și condiționează votul cu licitația pentru Damen și Șantierul Naval Mangalia. Așa că Liviu Dragnea, cel care a scăpat de șeful Marelui Stat Major care voia că francezii să preia afacerea corvetelor, nu e pe aceeași lungime de undă cu MSM. În replică, MApN a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, "în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii". În același timp, până la formularea acuzației penale, orice formă de licitație este blocată, conform deciziei instanței din 11 martie 2019. Ofertanții sunt asocierea Naval Group (Franța)-Șantierul Naval Constanța; Damen Schelde Naval Shipbuilding BV (Olanda) și Fincantieri Spa (Italia). Naval Group a oferit prețul cel mai scăzut, adică 1,2 miliarde de euro; olandezii 1,255, iar italienii 1,344. Întrucât criteriul de departajare fiind prețul cel mai scăzut, Naval Group ar fi trebuit să fi câștigat fără probleme, deși Comisia de evaluare a ofertelor a stabilit că toți competitorii îndeplinesc condițiile tehnice stipulate în caietul de sarcini. Chiar dacă Naval Group s-a poziționat mai bine în ofertă, de-a lungul timpului, olandezii au fost mării favoriți, insă cu cât comunicarea s-a amânat au crescut și presiunile din partea Naval Group. Din cele trei companii aflate în cursă, una dintre ele se află într-o poziție interesantă. Olandezii de la Damen au beneficiat prin OUG nr.73/2018 de managementul Șantierului Naval Mangalia, părăsit de sud-coreeni. De asemenea, prin această înțelegere statul devine majoritar la respectivul șantier, prin deținerea a 51% din acțiuni. La sfârșitul anului trecut, Dragnea a acuzat că în presa din Franța au apărut articole referitoare la România al căror scop ar fi acela de a "pune presiune pe Ministerul Apărării" pentru că acesta să aloce unei companii franceze contractul pentru construirea corvetelor. Tot atunci, fostul președinte Traian Băsescu, la unison cu actualul președinte Klaus Iohannis, l-au acuzat pe Dragnea că truchează licitația pentru interesele olandezilor. În acest context politic, presiuni mari s-au pus pe secretarul de stat pentru armamente din MApN, Andrei Ignat, cel care supervizează, formal, desfăsurarea acestei licitații. Până în acest moment, insă, Ignat nu a prestat în sensul care i s-a cerut, adică nu a întreprins nici un demers pentru a schimba clasamentul financiar al companiilor. 


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2019-03-29

TAGURI: gabriel les, ministrul apararii, naval, corvete, scandal
loading...





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


ANONIM
29 Mar 2019

BAI POCAITULE INGROPI ARMATA FARA SA STII CE FACI . DU-TE PE PUSTII ...........
Random image



Ultimele stiri






STARBAG