2016-12-09 17:34

DEZVALUIRI


Pistele banilor de campanie

 |  21:00

Programul „Piste pentru biciclişti” este o adevărată mană cerească pentru primăriile care au reuşit să intre pe lista de finanţare. Acum, în an electoral, un astfel de proiect pune la dispoziţia primarilor bani cât jumătate din bugetul localităţii pe un an, în unele cazuri. Interesant este faptul că programul a avut „mare atractivitate” în special pentru primarii din partidele aflate la putere, iar dacă nu erau pe listele lor, au trebuit să se înregimenteze într-unul dintre ele.

Programul „Piste pentru biciclişti” a pus la dispoziţia localităţilor 50 milioane de lei pentru anul 2011, echivalentul a aproximativ 12 milioane de euro. Ministrul mediului, Laszlo Borbely, a ţinut foarte mult la acest program, pe care l-a promovat ca o soluţie pentru îmbunătăţirea calităţii aerului. Ca să nu fie acuzat de discriminări, ministrul a impus ca programul să se adreseze în aceeaşi măsură oraşelor şi satelor, chiar dacă poluarea în zona rurală este extrem de mică.

Rezultatul sesiunii de depunere a proiectelor din anul 2011 a avut un rezultat extrem de bun în special pentru primăriile conduse de primari din partidele aflate la putere. Din cele 28 de proiecte aflate pe lista de finanţare, 22 sunt la primării din arcul guvernamental. Demne de remarcat sunt ordinea şi disciplina udemeristă, pentru că primăriile conduse de edilii acestora au câştigat 9 proiecte, adică peste 30% din proiecte. Plini de tenacitate, primarii s-au aşezat la coadă pentru depunerea dosarelor chiar din cursul nopţii, ca să fie printre primii. Printre fericiţii câştigători de finanţare de piste pentru biciclişti „au scăpat” şi 6 primari de la Opoziţie - 2 de la PNL, 2 de la PSD, unul de la FDGR, şi un independent, la Reşiţa. În total, aproximativ 21,5% din finanţarea proiectelor de piste au ajuns şi la primăriile cu edili din Opoziţie.

Milioane în dungi pe asfalt

O finanţare de genul piste pentru biciclişti este extrem de importantă, mai ales că banii vor ajunge la comunităţi mici. Nici un mare oraş, exceptând Slatina şi Reşiţa, nu a intrat pe lista de finanţare. Mai mult, sunt 14 comune care vor derula aceste proiecte, pentru că, până acum, nu au fost semnate şi contractele de finanţare. De exemplu, comuna Dumbrava din Timiş, cu primar de la UDMR, are parte de un proiect în valoare de 1,482 milioane de lei, în condiţiile în care tot bugetul comunităţii, pe 2011, a fost de 3,2 milioane de lei, potrivit site-ului comunei.

Pe de altă parte, nici valoarea proiectului raportat la investiţie nu este de neglijat. În medie, un kilometru de pistă pentru biciclişti costă peste 100.000 de lei. De regulă, investiţia constă în dungi pe asfalt, rare fiind cazurile în care se pune problema construirii unei fundaţii şi numai acolo unde este vorba de drumuri neasfaltate.

Costurile reale ale unei investiţii de acest gen nu au fost făcute publice niciodată, deşi au mai existat proiecte de piste pentru biciclişti, cu rezultate dezastruoase.

Preţuri după voie

Investiţiile anunţate de către primării sunt extreme de eterogene. Primăria din oraşul Beiuş va face 12,6 km de piste pentru aproape 2,5 milioane de lei (n.r. - aproape 200.000 de lei/km), „care oferă ieşiri spre unele sate limitrofe şi asigură legătura între şcoli şi acces la toate instituţiile şi obiectivele de interes local din urbe”, după cum a declarat un angajat al primăriei din Beiuş. În schimb, la Titu, pentru cei 9 km de drum se alocă „doar” 1,2 milioane de lei, preţul pe kilometru fiind cu aproape 35% mai ieftin şi se mai fac şi porţiuni de pistă „de la zero”. Proiectul va fi gata în aprilie, înainte de alegeri.

La categoria comune, situaţia se repetă. În Crasna, Sălaj, se vor amenaja aproape 13 km de piste, unele ce necesită fundaţie, pentru 1,5 milioane de lei (n.r. – ceva mai mult de 100.000 de lei/km). Potrivit primarului, vor fi piste pe trotuare, pe dig şi în jurul lacului de acumulare, folosit şi la pescuit. Cam aceleaşi costuri sunt şi la Zorleni, Vaslui, aceasta fiind cea mai mare comună din judeţ. Potrivit primăriei, traficul cu biciclete este atât de mare încât este nevoie de „sistematizarea” lui. Cel mai interesant este la Siculeni, Harghita, unde, pentru 5 km de piste este nevoie de 1,46 milioane de lei, aproape 300.000 de lei/km, ca să se asigure legătura dintre instituţiile din localitate.

Programul 2011

Pentru anul 2011, Programul Piste pentru biciclişti a avut alocată suma de 50 milioane de lei, bani asiguraţi din Fondul pentru mediu. Sesiunea de depunere, care a debutat la 20 iulie 2011, a durat mai puţin de trei săptămâni; în total, au fost depuse 121 de proiecte, din care 28 au intrat pe lista de finanţare. Gradul de finanţare din partea Fondului pentru mediu a fost atractiv pentru orice primărie – 90% din valoarea totală eligibilă a proiectului, fără a depăşi suma maximă admisă pe proiect. Aceasta a fost stabilită la 2,5 milioane de lei pentru proiectele derulate în oraşe, iar în commune aceasta ajunge la 1,5 milioane de lei.

Investiţii de mediu pentru turism

Când a fost demarat acest program, autorităţile au avut ca scop „îmbunătăţirea calităţii mediului prin  înlesnirea transportului mai puţin poluant, în condiţii de siguranţă”, se arată în Ghidul de finanţare. Prin urmare, realizându-se proiectele se urmăreşte „diminuarea efectelor poluării aerului asupra mediului şi sănătăţii populaţiei, cauzate de emisiile de gaze de eşapament de la autovehicule”, concomitent cu „încadrarea emisiilor în valorile-limită admise la nivel european, pentru aerul ambiental”, precizează acelaşi document.

Ghidul de finanţare nu impune nici un document din care să rezulte necesitatea realizării unei astfel de investiţii. Nu se ştie care este poluarea produsă de maşini în localităţile beneficiare, ce impune o astfel de finanţare. Cert este că, dacă o analiză ar fi stat la baza aprobării investiţiei, nu se ştie dacă vreo primărie „câştigătoare” ar mai fi avut acces la finanţare.

Avantajul bicicletelor

Nici unul dintre reprezentanţii primăriilor contactate nu a declarat că avea o problemă de mediu din cauza autovehiculelor din localitate. Toţi au invocat alte motive, de la descongestionarea traficului biciletelor prea multe în comună, cum e la Zorleni, şi până la creşterea gradului de atractivitate a lacului de pescuit din zonă, cum este cazul localităţi Crasna, judeţul Sălaj. Oricum, primarii sunt oameni gospodari; dacă tot se dau atâţia bani aproape degeaba, sunt bineveniţi în an electoral.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639554-08-15

TAGURI: piste, bani, campanie



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

ALINA ROMAN
28 Feb 2012

MAI TARE DECAT SUBIECTUL CU OUALEEE. PISTELE RUPP :))))))))))))

Adauga un comentariu

Random image

Citeste si...

Nicuşor Dan spune câţi bani a primit USR în precampanie şi campanie Liderul Uniunii Salvați România, Nicuşor Dan, a declarat, marţi, că USR a strâns în... 22 Noi 2016 | (1)
BOR interzice preoților să se implice în campanie Consilierul misionar-pastoral si de imagine al Mitropoliei Ardealului, preotul Constantin Necula, a... 05 Dec 2016 | (2)