2016-12-09 21:24

DEZVALUIRI


Reţeaua de hackeri „89.89”. DIICOT a trimis în judecată 30 de persoane care au dat ţepe de 11 milioane de euro în toată lumea, din convorbiri online la numere cu suprataxă

 |  17:44
Reţeaua de hackeri „89.89”. DIICOT a trimis în judecată 30 de persoane care au dat ţepe de 11 milioane de euro în toată lumea, din convorbiri online la numere cu suprataxă

ProcuroriiDirecţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şiTerorism - Serviciul Teritorial Bucureşti au trimis în judecată 30 de persoane,organizate într-un grup infracţional specializat în infracţiuni informatice,care a produs un prejudiciu de aproximativ 11 milioane de dolari. Anchetatoriisusţin că, în perioadaoctombrie 2009 - februarie 2010,recidivistul CătălinZlate şi Cristian Ciuvaţ au constituit gruparea, la care au aderat peste 40 depersoane, care a atacat mai multe sisteme informatice folosind fraudulos dateinformatice şi obţinând în acest mod beneficii materiale substanţiale.

ProcuroriiDIICOT au făcut, în 14 decembrie 2010, 42 de percheziţii domiciliare, din care31 în judeţul Constanţa, patru în judeţul Neamţ, trei în judeţul Braşov şi câteuna în judeţele Olt, Maramureş, Cluj şi Dolj. În timpul acţiunilor, au fostridicate calculatoare şi dispozitive de stocare a datelor informatice.

Potrivitanchetei, în perioada octombrie 2009 -februarie 2010, Cătălin Zlate şi Cristian Ciuvaţ au iniţiat ungrup infracţional, format din peste 50 de persoane, specializat în atacuri asuprasistemelor informatice şi folosirea frauduloasă a datelor informatice în scoppersonal.Cei doi au obţinut, astfel, un profit de peste un milion de euro, prejudiciind,în acelaşi timp, companii din România sau din lume (SUA, Marea Britanie,Italia, Africa de Sud etc.) cu peste 11 milioane de euro.

Profit iniţial de 10%

Iniţial, Zlate a descoperit că, prin intermediul unor softuri, poate obţine datele unui cont VoIP (Voice overIP – telefonie prin internet, precum sistemul folosit de serviciul Skype) pe care să le folosească în interes personal pentruefectuarea de apeluri. Scopul era apelarea numerelor cu suprataxă din străinătate (de genul celor cu„89.89”), din care se poate obţine un bonus cuantificabil în funcţie denumărul de minute sunate şi valoarea apelului pe minut (dacă tariful pe minuteste de un euro, el putea obţine 0,10 euro). Ulterior, pentru a obţine sume debani mai mari, prin eliminarea intermediarilor, Cătălin Zlate a creat o firmăcare a încheiat contracte cu deţinători de numere cu suprataxă, prin care se obliga să aducă clienţi, respectiv persoane care să apeleze aceste numere, obţinând astfel un procent mult mai mare din valoareaapelului.

Pentru obţinerea datelor conturilor VoIP, Cătălin Zlate a folosit programe de tip „scanner” (Sipvicious, spre exemplu), care caută pe internet servere ce au alocatenumere VoIP, iar după găsirea acestora, acelaşiprogram identifică,prin atacuri informatice, numele de utilizator şi parola de conectare laserver. Cu datele conturilor VoIP, folosind o aplicaţie destinată efectuării deapeluri telefonice de pe un calculator, denumită Zoiper, Cătălin Zlate apela numerele cu suprataxă. Folosinddatele obţinute (adresa IP a serverului VoIP, numele de utilizator şi parolaaferentă) el iniţiaapelul, care trecea prin serverul VoIP, iar prin internet ajungea la numărul dedestinaţie.Pentru a intra în posesia bonusului, Zlate folosea iniţial o firmă intermediară care i-l achita, în baza unei convenţii încheiate, fie direct, printransfer bancar, fie prin Western Union.

În acest mod, Zlate şi Ciuvaţ au efectuat, în perioadaoctombrie 2009 - februarie 2010, aproximativ 23.500 de apeluri, cuo durată totală de peste 315.000 minute, păgubind astfelsocietăţi din România, dar şi societăţi dinţări precum Africa de Sud, Marea Britanie, Italia, SUA etc.

Firmă creată în Belize

Pentru a câştiga mai mulţi bani, dar şi pentru a da o aparenţă de legalitate, ceidoi au înfiinţat, în cursul lunii februarie, firmaShadow Communications Ltd, cu sediul în Belize şi cont bancar în Cipru, avândca o obiect oferirea de servicii cu suprataxă. Concret, această societate încheia un contract cu deţinătorul de numere cu suprataxă din Cipru (Kwak Telecom ) prin care se obliga să recruteze „clienţi” care să sunela aceste numere. Aceşti „clienţi” sunt membrii grupării iniţiate de cei doi,coordonaţi şi recrutaţi de aceştia.

Pe lângăfirmă, Zlate şi Ciuvaţ au creat site-ul www.shadowcommunications.co.uk,unde erau centralizate datele „clienţilor” recrutaţi (nume, prenume, numelecontului, adresa de e-mail, număr de telefon, ID Skype, adresa de domiciliu,modalitatea de virare a banilor). Zlate accesa regulat acest site de la locuinţa sa.

Prin intermediul site-ului www.ivrstats.net, deţinut de Kwak Telecom, cei doi puteau verificadetaliile apelurilor efectuate de „clienţii” lor. Pe adresa de e-mail a firmeiShadow Communications, hackerii primeau săptămânalsau lunar facturile reprezentând costulapelului, achitate de către deţinătorul de drept al contului VoIP. Acesta din urmă achita valoarea facturii către KwakTelecom, care, la rândul său, achita o cotă parte din aceasta firmeiShadow Comunications Ltd.

11.094.167 de minute de convorbiri

Toate aceste operaţiuni se realizau prin folosirea frauduloasă a conturilor VoIP ale diferiţilor clienţi din lume. Raţiunea înfiinţării acestei societăţi afost de a obţine o cotă mult mai mare decât cea din prima perioadă, respectiv peste 20% din valoarea apelului, faţă de 10%. După efectuareaapelurilor, bonusurile încasate erau transferate de la Kwak Telecom în conturile Shadow Communications Ltd, iar de aici, prin transfer bancar sau Western Union, o parte ajungea la membrii grupării.

În urma cercetărilor efectuate a rezultat că membriigrupării au efectuat în perioada februarie - 06.12.2010, prin intermediulcompaniei Shadow Communications Ltd.,1.541.187 de apeluri totalizând 11.094.167 de minute de convorbiri. Având în vedere că valoareamedie a unui apel pe minut este de aproximativ un euro (tariful diferă de alţară la ţară, putând să ajungă şi până la 3 euro pe minut) cuantumul total al prejudiciuluicreat depăşeşte suma de 11.000.000 de euro. Din această sumă,beneficiul grupării este dat de bonusul per minut de aproximativ 10%, încasatpe fiecare apel. În consecinţă seajunge la suma de peste un milion de euro. Explicaţia acestui număr uriaş de apeluri în doar10 luni este că erau folosite programe informaticeperformante (precumZoiper Communicator) care permit efectuarea simultanăa unui număr de până la 100 de apeluri. Fireşte că nici unul dintre membriigrupării nu asculta conţinutul apelului, pentru că erau interesaţi doar dedurata lor cât mai mare.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639249-11-01



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image