Șeful CNAS: „Echipamentele ce trebuie înlocuite nu se găsesc în țară. Problema NU va fi rezolvată foarte repede”
2018-08-19 08:51


Șeful CNAS: „Echipamentele ce trebuie înlocuite nu se găsesc în țară. Problema NU va fi rezolvată foarte repede”

 |  21:01
Șeful CNAS: „Echipamentele ce trebuie înlocuite nu se găsesc în țară. Problema NU va fi rezolvată foarte repede”
Robert Veress

Abia la a treia cădere a sistemului informatic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, în mai puțin de o lună, președintele instituției, Radu Țibichi, a catadicsit să vorbească despre cauze, în încercarea de a pune capăt speculațiilor. Vineri, pentru a doua oară în decursul săptămânii trecute, medicii nu au putut înregistra online consultaţii, reţete sau alte servicii medicale. Informația nu se regăsește pe site-ul CNAS (deși Executivul a stabilit, recent, că este obligatorie publicarea informațiilor referitoare la problemele sistemului informatic al CNAS), însă Țibichi a dat două declarații pe acest subiect, agențiilor Mediafax și News.ro. În esență, președintele Casei vorbește despre probleme de hardware. Adică, de componente fizice, nu de soft. Culmea, aceste componente nu ar putea fi înlocuite în perioada imediat următoare („este o problemă complexă, care nu va fi rezolvată foarte repede”), fiindcă nu se găsesc în țară! Țibichi nu oferă detalii, deci încă nu putem ști dacă e vorba de componente mai vechi, achiziționate înainte de constituirea Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI), în 2010, sau de componente mai noi, despre care s-a spus, la vremea respectivă, că ar fi fost cele mai performante. Oricum, este o dovadă de crasă iresponsabilitate din partea celor care au realizat caietele de sarcini și au semnat contractele de achiziție, să nu prevadă disponibilitatea imediată a componentelor de înlocuire. Mai ales că, oricât de performante și de calitate ar fi acestea, la un moment dat tot se defectează.

Iată declarația lui Radu Țibichi, pentru Mediafax: ,,În momentul acesta, cardul funcţionează complet, iar SIUI (Sistemul Informatic Unic Integrat - n.r.) şi SIPE (Sistemul Informatic de Prescripție Electronică - n.r.) în proporţie de 50%. Problemele se cunosc, sunt echipamente defecte, sunt în curs de înlocuire, dar aceste echipamente nu se găsesc în ţară. Dacă cu echipamentele existente sistemul nu va fi ţinut în stare de funcţionare, vom apela la prevederile legale, care permit lucrul off-line pentru perioadele de întrerupere. Este o problemă mai complexă a sistemului, care nu va fi rezolvată foarte repede. Problemele acesta au început în data de 10 octombrie, cu cardul de sănătate, apoi au fost afectate şi alte componente. Este vorba de o problemă hardware. Serviciile care s-au făcut miercuri, se pot raporta până luni, dar dacă până luni nu vor fi remediaţi parametrii, va fi obligatoriu să emitem un ordin pentru întrerupere. Practic, fiecare furnizor va lucra pe calculatorul propriu, iar activitatea o va raporta la sfârşitul lunii. Până la sfârşitul lunii sperăm să rezolvăm problemele, poate chiar mai repede”.

Declarația lui Țibichi, pentru News.ro: „Nu s-a blocat cardul, ci Sistemul Informatic Unic Integrat, adică reţeta electronică şi raportarea. Sistemul este operaţional în pondere de 40 la sută. Dar, din păcate, sunt probleme tehnice care se rezolvă greu fără mentenanţă. După avaria de 72 de ore, în intervalul 10-13 octombrie, mare parte din probleme au fost rezolvate, dar mai sunt anumite probleme care apar. De aceea, până la termenul de raportare a activităţii lunare pentru perioada în care au fost constatate întreruperi în funcţionarea PIAS (Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate – n.r.), voi emite un  ordin, care va recunoaşte serviciile efectuate în acest interval”.

Se observă o diferență de 10 procente între operaționalitatea Sistemului, în cazul declarației pentru Mediafax, respectiv News.ro. Este drept, reporterul News.ro a avut întâietatea, știrea acestei agenții este de la ora 14.52, în vreme ce știrea Mediafax este de la ora 16.13. Între cele două intervale nu este exclus ca tehnicienii CNAS să mai fi remediat din probleme, deși, dacă e vorba de componente hardware ce nu se găsesc în țară, se pot face cel mult cârpeli, care să țină câteva zile, cel mult săptămâni.

Sistemul informatic al CNAS explicat „omenește”

Ca să înțelegeți puțin această harababură terminologică de la CNAS, încercați să vă imaginați Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) ca un calculator sau un dispozitiv inteligent. Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) ar fi sistemul de operare (Windows, Android etc.), iar alte multiple componente PIAS, printre care și Sistemul informatic al cardului electronic de asigurări de sănătate (CEAS) și Sistemul Informatic de Prescripție Electronică (SIPE), programe pe care SIUI le integrează. PIAS poate funcționa fără alte componente, dar nu și fără SIUI. De aceea, chiar dacă președintele CNAS vorba de o operaționalitate de 40 sau 50 de procente, iar CEAS ar fi operațional chiar 100%, cardurile de sănătate rămân inutilizabile, câtă vreme SIUI nu este operațional integral.

Altfel spus, eliberarea de reţete şi achiziţia de medicamente se face prin intermediul SIUI, iar când acesta funcționează, pacienţii pot cumpăra medicamente compensate numai prin intermediul cardului de sănătate și a rețetelor eliberate în prealabil de medicii de familie. În momentul în care sistemul nu este funcţional, medicii de familie pot elibera off-line reţetele, iar farmaciștii le pot onora, având apoi la dispoziţie trei zile pentru a înregistrarea operațiunilor.

Potrivit măsurilor aprobate pe 26 octombrie de Executiv, CNAS constată şi comunică, prin publicarea pe site-ul propriu, întreruperile în funcţionarea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS). În astfel de cazuri, serviciile şi dispozitivele medicale, inclusiv cele din cadrul programelor naţionale de sănătate curative, se acordă off-line. De asemenea, farmaciile eliberează în sistem off-line medicamentele din prescripţiile medicale online şi offline. Anterior, medicamentele puteau fi furnizate de farmacii doar în regim online. Preşedintele CNAS emite un ordin, până la termenul de raportare a activităţii lunare prevăzut în contract, pentru ziua/zilele în care sunt constatate întreruperi în funcţionarea PIAS.

Cheia rămâne la HP? Sau la Teamnet?

Dacă luăm de bună declarația președintelui CNAS, Radu Țibichi, se infirmă ipoteza unui atac informatic în cazul primei întreruperi a funcționării SIUI, din 10 octombrie. Țibichi susține că ar fi vorba de defecte fizice. Această declarație concordă cu informațiile publicate de Stiripesurse.ro. Conform acestora, după incidentul din perioada 10-13.10.2016, când Teamnet International (compania controlată de deputatul PRU, Sebastian Ghiță, câștigătoarea licitației pentru mentenanța CEAS) a refuzat să se implice în redresarea sistemului informatic al cardurilor de sănătate, CNAS a realizat un audit al tuturor echipamentelor şi a constatat că cel puţin 26 nu sunt funcţionale. Înlocuirea acestor echipamente ar fi fost prevăzută în caietul de sarcini din licitaţia pentru mentenanţă, dar Teamnet refuză să semneze contractele care ar permite repararea sau înlocuirea unor echipamente. Costul înlocuirii echipamentelor ar fi de 200.000 de euro, și se pare că CNAS va apela la HP, în condițiile refuzului Teamnet. Surse din CNAS susțin că Teamnet și HP vor semna un sub-contract, în acest scop.

Licitațiile pentru achiziționarea de servicii de mentenanță a platformei care permite verificarea calității de asigurat a unei persoane în baza codului numeric personal (CNP), respectiv pentru mentenanța sistemului informatic al cardului de sănătate (CEAS), au fost câștigate de Teamnet International, încă de la sfârșitul lunii iunie 2016. În loc de 27,2 milioane de lei net, suma estimată de CNAS, Teamnet s-a angajat să execute toate lucrările contractuale pentru o sumă cu aproape cinci milioane mai mică, de 22,3 milioane. Așadar, teoretic, Teamnet ar trebui să facă minuni, pe bani mai puțini, pe o platformă realizată de HP, care a pus mari probleme și atunci când „la butoane” erau IT-iștii angajați de HP, având acces la toate informațiile necesare. Teamnet nu deține licențe pentru niciun produs HP dintre cele care au fost utilizate la realizarea platformei CEAS. În plus, analiști IT consultați de PUTEREA susțin că e posibil ca prețul ofertat de Teamnet, decisiv, cum spuneam, în atribuirea contractului, să fi fost subevaluat tocmai din cauza lipsei cotațiilor pentru produsele software; practic, HP și Provision Romania sunt singurele firme care puteau oferi aceste cotații în țara noastră. În fine, din caietul de sarcini a fost scoasă echipa de proiect, fapt care a ajutat firma lui Ghiță să câștige, dar foarte bine poate și îngropa contractul de mentenanță.

Deocamdată, CNAS nu a semnat contractele cu Teamnet, deși există undă verde inclusiv din Partea Justiției (decizie definitivă a Curții de Apel București, în urmă cu o lună). Nu s-a precizat, oficial, dacă semnarea este tergiversată de Teamnet sau de CNAS și care este cauza amânării.

Ipoteza atacului informatic

O sursă credibilă din interiorul sistemului public de sănătate susține că cea mai gravă avarie a sistemului informatic al cardului național al asigurărilor de sănătate (CEAS), din 10-13 octombrie, a fost cauzată de un atac informatic. Oficialii CNAS au dezmințit categoric această ipoteză, susținând că sistemul ar fi invulnerabil. Acest fapt este dezmințit atât de specialiști, cât și oficial, de directorul STS.

Invulnerabilitatea CEAS/SIUI ar fi dată de lipsa „porților de intrare” pentru hackeri. În realitate, există mai multe „porți”, cea mai importantă fiind portalul dosarului electronic de sănătate, care este public și se conectează la SIUI.

Pe de altă parte, în anul 2012, Cardul a fost blocat, în direct și la oră de vârf (Antena 3, Sinteza zilei) de fost director al Direcției Informatice, Cristian Cloț, într-un act de răzbunare pentru destituirea sa. Conform directorului STS, Marcel Opriș, căderea sistemului, provocată de Cloș, s-a produs în urma unui atac DOS („denial of service”). Acesta a fost „declanşat instantaneu, din zeci de mii de surse din întreaga lume după un anunţ la televizor, la o televiziune românească. A pornit un atac şi sistemul respectiv nu mai era accesibil”, a spus Opriș, în cadrul unei dezbateri în Parlament, din luna februarie 2015, citat de inpolitics.ro.

Imagini exclusive cu Data Center-ul CNAS

STS este o instituție care este implicată oficial în funcționarea SIUI (Sistemul Informatic Unic Integrat al CNAS), alături de Hewlett Packard și SIVECO. Cele mai importante echipamente de date și de comunicații ale CNAS sunt găzduite în Centrul de Date (DataCenter) al STS. Suntem în măsură să vă prezentăm imagini exclusive cu aceste echipamente, realizate de Adrian Fulea, purtătorul de cuvânt al STS, la solicitarea PUTEREA. Dl. Fulea a refuzat să facă alte comentarii, precizând, totuși, că problemele SIUI al CNAS nu sunt cauzate de STS, respectiv de personalul și echipamentele instituției, originea acestora trebuind căutată la CNAS.

În spațiul public au apărut imagini cu Centrul de Date al CNAS - o adunătură de echipamente decrepite, interconectate printr-o masă uriașă de cabluri încârligate. Doar că acela este vechiul Data Center CNAS (cel nou fiind strămutat la STS), compus din echipamente funcționale înainte de anul 2010, când s-a realizat integrarea sistemului informatic.

Incidentele din ultima lună

1. Luni, 10 octombrie, la ora 10 -  joi, 13 octombrie, la ora 11;

2. Marți, 1 noiembrie, ora 9 - miercuri, 2 noiembrie, ora 19;

3. Vineri, 4 noiembrie (ora neraportată) - ?


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2016-11-09

GALERIE MEDIA



TAGURI: sef, cnas, echipament, casa nationala de asigurari de sanatate, radu tibichi, sistem informatic





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


ANONIM
07 Noi 2016

DA-TI DEMISIA CA AI FATA DE IRESPONSABIL SI DE INCOMPETENT . POTI SA TE OCUPI DE VALORIFICAREA GUNOAIELOR MEDICALE.
RAI
07 Noi 2016

De ce nu ati emis toate cardurile de sanatate?ati primit sesizări si nu vreti sa eliberati toate cardurile.sunt persoane asigurate care nu au card.este normal?directorul general de la cnas doarme in post.cate carduri trebuie sa mai emiteti si de ce nu o faceti?
TITI
07 Noi 2016

Nu Tibichi, Ciurchea sau altii trebuie demisi. INTREAGA Casa Nationala trebuie desfiintata...
TITI
07 Noi 2016

Nu Tibichi, Ciurchea sau altii trebuie demisi. INTREAGA Casa Nationala trebuie desfiintata...
BROASCA TESTOASA
07 Noi 2016

De ce oare nu se darama odata toata sandramaua asta de sistem informatic? Sa respiram toti aer curat!
LIBER LA SMECHERII
07 Noi 2016

Există in prezent în RO echipamente servere moderne ultra-profesionale, cu garanții incluse (de la propriile generatoare de curent pentru salvare date și autonomie în caz de avarie energetică locala a serverului până la securitatea datelor) care oferă servicii la prețuri decente!!! Dar când vorba de bani e nevoie de ceva din care să se poată scurge alte zeci sau sute de milioane de euro/dolari prin diverse buzunare.
BOLNAV DE PROST
07 Noi 2016

Sa-l pupe in popoua pe Gigolo Ghita si gasca lui . Au luat bani - milioane - de la noi . Cei care au semnat contractul nu sint trasi la raspundere ?
Random image



Ultimele stiri










Apa Nova

loading...