2016-12-08 02:19

DEZVALUIRI


Şoferi după ureche

 |  21:00
Şoferi după ureche

Cei care doresc să devină şoferi nu au la dispoziţie un manual de mecanică auto autorizat. Testele teoretice conţin 26 de întrebări, dintre care două-trei se referă la modul de funcţionare a automobilului.

Autorităţile au recunoscut indirect că nu există o bibliografie oficială sau un manual acreditat. În şcolile de şoferi fiecare instructor recomandă o anumită carte, după care cursanţii pot învăţa câte ceva. Practic, cursanţii nu au altă soluţie decât să înveţe pe de rost întrebările şi răspunsurile corecte extrase din baza de date pentru examenul teoretic.

Autorităţile ne trimit la legi şi norme

Am întrebat care este bibliografia oficială pentru întrebările de mecanică auto, iar Direcţia Regim Permise de Conducere din cadrul MAI ne-a trimis un răspuns stufos, împănat cu trimiteri legislative. Este vorba de Ordinul MAI nr. 268/2010 privind procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere şi Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 1019/2009 care conţine Programa de şcolarizare şi Metodologia de organizare şi desfăşurare a cursurilor de pregătire teoretică în vederea obţinerii permisului de conducere.

Din păcate nici una dintre normele invocate nu conţine vreo indicaţie de unde anume ar trebui să înveţe doritorii de permis. Ordinele invocate arată doar ce ar trebui să ştie candidaţii la examenul pentru permis, fără să spună şi de unde ar trebui acumulate aceste cunoştinţe. Instructorii de la şcolile auto declară că nu există manuale acreditate şi că drumul spre succes este simplu: trebuie învăţate pe de rost întrebările şi răspunsurile. Multe şcoli de şoferi pun la dispoziţia cursanţilor liste cu întrebările cuprinse în testul computerizat, întrebări care pur şi simplu sunt învăţate pe de rost împreună cu răspunsurile corecte.

Manuale neacreditate

Manualele recomandate de şcolile de şoferi cursanţilor care vor să-şi ia carnetul de conducere nu sunt acreditate de nici o instituţie a statului. Mai mult, fiecare şcoală de şoferi recomandă aspiranţilor la carnet câte un manual pe care îl consideră ca fiind suficient de bun, din multitudinea de astfel de cărţi existente pe piaţă. Astfel, dacă şcolile de şoferi Teo sau Dinu din Capitală recomandă manualele tipărite de Editura Naţional sau Rădulescu, Asociaţia Naţională a Instructorilor Auto din România spune că “elevii caută cărţi simple, care îi ajută să înveţe mai uşor”.

Secretarul general al Asociaţiei, Ion Berceanu, afirmă că manualele folosite pentru obţinerea permisului de conducere la orice categorie “nu sunt acreditate de nimeni”. “Nu este nevoie de avize pentru aceste manuale. Întrebările şi răspunsurile sunt întocmite de profesori de legislaţie rutieră şi de foşti sau actuali angajaţi din Ministerul Administraţiei şi Internelor. Manualele sunt testate de noi, după care le recomandăm cursanţilor. Important este ca manualele recomandate să conţină şi întrebări de mecanică, conducere preventivă şi ecologică. Recomand candidaţilor să înveţe foarte bine legislaţia rutieră. Sunt peste 2.000 de întrebări, majoritatea sunt actualizate la legislaţia în vigoare”, ne-a spus Ion Berceanu. Acesta a precizat că “manualul cel  mai căutat pentru cursurile legate de şcoala de şoferi este tipărit de Editura Naţional, „Întrebări şi Teste”, revizuită în 2008, care costă 45-46 de lei. „Noi recomandăm un manual mai subţire şi mai ieftin. Profesorul Marius Stănculescu a publicat un manual pentru obţinerea permisului auto care conţine şi noţiuni de mecanică. Acest manual este un rezumat al celui publicat de Editura Naţional. În ultimii cinci ani, peste 500 de cursanţi au promovat examenul auto după ce au învăţat din acest manual. Din cele 26 de întrebări, de obicei, o singură întrebare este legată de mecanică auto, una de prim-ajutor şi câte una de conducere ecologică şi conduită preventivă”, ne-a mai declarat Ion Berceanu.

„Un mecanic a picat”

Potrivit secretarului general al Asociaţiei, multe întrebări legate de mecanică nu-şi au rostul:“Foarte rar există la examene două întrebări de mecanică. De obicei sunt întrebări simple, nimeni nu te întreabă din ce este compus un ambreiaj. Pentru cei care dau examene la categoriile C, C-E, D, sau D-E, pe lângă cele 26 de întrebări, mai există 11 din care cinci de mecanică şi şase de circulaţie. Sunt elevi care pică şi din cauza întrebărilor de mecanică. Chiar un mecanic a picat, dând vina pe aceste întrebări”. “Cele mai frecvente întrebări de mecanică sunt legate de apariţia fumului negru sau albastru la evacuare, cum se verifică uleiul sau cum poate creşte consumul de combustibil”, a adăugat Ion Berceanu.

Întrebări ce pot apărea la examenul de permis

Ce determină încălzirea tamburilor roţii în timpul mersului?

Ce poate indica aprinderea luminii “martor” de la bord, care semnalizează funcţionarea alternatorului?

Ce indică prezenţa calaminei pe suprafaţa bujiilor şi fumul albastru al eşapamentului?

Ce indică fumul de culoare neagră emis pe eşapament?

Din ce cauză autovehicolul porneşte de pe loc cu şocuri?


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639553-11-09

TAGURI: permis de conducere, scoli de soferi, examen, manual de mecanica, soferi



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image

Citeste si...

Poliţia Română: 311 permise de conducere, reţinute în ultimele 24 de ore Poliţia Română a anunţat duminică, într-un comunicat de presă, că poliţiştii au reţinut... 04 Dec 2016 | (0)
Proiect pentru eliminarea discriminării din școli Orice formă de discriminare pe criterii etnice sau de limbă maternă, dizabilitate sau cerințe... 26 Noi 2016 | (0)