2018-12-16 12:36


SURSE: Proiectul de modificare a Codurilor Penale nu va prevedea PRAG pentru abuzul în serviciu

 |  11:57
SURSE: Proiectul de modificare a Codurilor Penale nu va prevedea PRAG pentru abuzul în serviciu

Proiectul de modificare a Codurilor Penale va fi depus la Parlament, iar una dintre prevederi este aceea că nu va fi prag pentru abuzul în serviciu, iniţiativă susţinută şi de parlamentari ALDE, au declarat miercuri surse politice pentru Mediafax.

Sursele politice mai spun că modificările Codurilor Penale voi fi în concordanţă cu deciziile Curţii Constituţionale a României. CCR a constatat, pe 22 iunie 2017, că dispoziţiile articolului 15 din Legea nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, raportate la art.132 din acelaşi act normativ, cu referire la infracţiunea de abuz în serviciu, sunt neconstituţionale.

Plecând de la aceste premise, Curtea a observat că dispoziţiile art.15 din Legea nr.78/2000 prevăd că tentativa la infracţiunea prevăzută în art.132 din acelaşi act normativ se pedepseşte, fără a se face nicio distincţie în funcţie de modalităţile de săvârşire a infracţiunii de abuz în serviciu.

Curtea a constatat că Legiuitorul, prin modul de reglementare a dispoziţiilor art.15 din Legea nr.78/2000, a urmărit o incriminare şi o sancţionare a infracţiunii prevăzute de art.132 din acelaşi act normativ în forma tentată chiar şi în modalitatea săvârşirii acesteia printr-o inacţiune. Or, un adevăr fundamental admis este acela al imposibilităţii comiterii unei tentative în cazul unei infracţiuni săvârşite în modalitatea inacţiunii, acest lucru fiind contrazis prin prescripţia normativă. Curtea a constatat că modalitatea de reglementare a dispoziţiilor art.15 din Legea nr.78/2000 creează premisa normativă necesară pentru ca aplicarea acesteia să implice recurgerea la procedee arbitrare, ceea ce contravine prevederilor art.1 alin.(5) din Constituţie.

În ceea ce priveşte săvârşirea infracţiunii prevăzute de art.132 din Legea nr.78/2000 în varianta comisivă, Curtea a constatat că legiuitorul, prin norma criticată, a pus pe acelaşi plan activităţi care constituie un început de executare (tentativa), din perspectiva infracţiunii prevăzute de art.132 din Legea nr.78/2000, cu fapta în formă consumată, din perspectiva infracţiunii de abuz în serviciu în varianta tip, prevăzută de art.297 din Codul penal.

Cu alte cuvinte, infracţiunea consumată de abuz în serviciu, prevăzută de dispoziţiile art.297 din Codul penal, se identifică cu forma tentată a infracţiunii prevăzute de art.132 din Legea nr.78/2000, menţionează CCR. Potrivit CCR, spre deosebire de celelalte infracţiuni cuprinse în Secţiunea 3 a Capitolului 3 din Legea nr.78/2000, infracţiunea cuprinsă în art.132 din Legea nr.78/2000 nu reprezintă o infracţiune calificată prin scop. "Textul conţine o condiţie – obţinerea de către funcţionarul public, pentru sine ori pentru altul, a unui folos necuvenit - a cărei îndeplinire, dacă şi celelalte elemente constitutive sunt îndeplinite, determină constatarea săvârşirii infracţiunii prevăzute de acesta, în forma consumată. Astfel, infracţiunea prevăzută în art.132 din Legea nr.78/2000 reprezintă o infracţiune de rezultat, nefiind calificată prin scop", menţionează CCR.

CCR consideră că. deşi Legiuitorul a reglementat pedepsirea formei tentate, tocmai prin modul în care a fost legiferată, este exclusă posibilitatea săvârşirii tentativei la infracţiunea prevăzută de art.132 din Legea nr.78/2000. Curtea a constatat, astfel, că acest fapt determină imposibilitatea persoanei în cauză de a-şi adapta conduita la prescripţia normativă, ceea ce contravine prevederilor constituţionale ale art.1 alin.(5).


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2018-04-18

TAGURI: modificare coduri penale, abuz in serviciu, prag abuz in serviciu,
loading...





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


ANONIM
18 Apr 2018

BAI BOBOR DE SINUCIGASI IMORALITATEA SE POATE CANTARI CU BALANTA PUSA PE BUPLA SAU MASURA CU RULETA ELENEI UDREA ............................
ANONIM
18 Apr 2018

Un lucru deosebit de grav, il constituie faptul că in ROMANIA dupa 1989 nu s-a tratat MAI INTAI DE TOATE cum era normal , aspectele referitoare la ANTICORUPTIA din Sistemul JUDICIAR si Sistemul POLITIC (deoarece ele fac parte din sectoarele cele mai vulnerabile ale sistemului social). Cele două subsisteme constituie pilonii de baza cu care trebuiea sa se inceapa purificarea exigenta din punct de vedere al moralitatii si integritatii , ca sa ajute ulterior la demararea curaţeniei morale ce trebuia efectuata in societatea românească. In prezent autoritatile principale ale statului, in baza impunerilor (presiunilor) exercitate din partea sistemelor (mafiotizate) menţionate „neglijate?!” INTENTIONAT nu se poate face altceva decat ca cestea sa se conformeze unei consensualitati abisale pentru viitorul poporului roman.
ILIE DE LA SCULăRIE
20 Apr 2018

Statele naționale au apărut debea de vreo 150 ani, și cu ajutorul globalizării , vor dispărea , și o dată cu ele și popoarele nationale, inclusiv cel român. Vom deveni EUROREGIUNEA DE EST NR 8. șI POATE CĂ AICI VA FI TEREN DE GOLF, SAU CINE ȘTIE CE
Random image



Ultimele stiri






loading...