2016-12-05 20:47

ECONOMIE


Administrarea finanţelor personale, un mister. Trei sferturi dintre români au un nivel redus al cunoştinţelor financiare

 |  15:59
Administrarea finanţelor personale, un mister. Trei sferturi dintre români au un nivel redus al cunoştinţelor financiare
Trei sferturi dintreconsumatorii români au un nivel redus de înţelegere a chestiunilor legate definanţele personale şi de administrarea acestora, dar peste 90% dintre româniintenţionează să îşi dezvolte cunoştinţele şi abilităţile legate deadministrarea banilor, se arată într-un studiu ING.

Încadrul studiului „ING Consumer Resourcefulness”, ING a dezoltat în premieră untest de inteligenţă financiară - FQ test -, validat la nivel global cainstrument de măsurare a cunoştinţelor şi abilităţilor financiare aleconsumatorilor. Studiul a fost realizat în zece ţări din întreaga lume -Olanda, Belgia, Spania, România, Polonia, SUA, Mexic, India, Coreea şiJaponia.

Testul de inteligenţă financiară - FQ test - ainclus 13 întrebări axate pe patru direcţii: viitorul financiar, aspectefinanciare legate de gospodărie, economisire şi investiţii. În funcţie de numărulrăspunsurilor corecte, respondenţii au fost încadraţi în patru profile decunoştinţe privind banii şi finanţele personale: neştiutor (0-4 răspunsuricorecte), începător (5-8 răspunsuri corecte), mediu (9-11 răspunsuri corecte)şiavansat (12-13 răspunsuri corecte).

Rezultatele“FQ test” arată că, din rândul celor zece ţări incluse în studiu, consumatoriiromâni au unul dintre cele mai reduse niveluri de cunoştinţe şi abilităţifinanciare. Astfel, într-un clasament realizat în funcţie de pondereaprofilelor "mediu” şi "avansat”, japonezii (cu 44%), indienii (40%)şi coreenii (37%) sunt printre cei mai informaţi cu privire la chestiunilelegate de bani. La polul opus se situează consumatorii spanioli (cu 24%),români (23%) şi mexicani (19%).

Înceea ce-i priveşte pe români, 69% au un nivel redus de cunoştinţe financiare(încadrându-se în profilul "începători”), procent sensibil peste mediaglobală, de 63%. "În esenţă, această categorie de consumatori înţelegeelementele de bază legate de administrarea banilor, dar întâmpină dificultăţiîn a utiliza concepte financiare esenţiale, precum economisirea pentru pensiesau constituirea unui fond de urgenţă", se arată în studiu.

Pentrualţi 8% dintre români (ce se încadrează în profilul "neştiutor”),chestiunile legate de bani nu prezintă interes, aceştia demonstrând un nivelfoarte redus de înţelegere a problematicilor legate de bani. Spre comparaţie,în Mexic şi Polonia, această categorie include 10% dintre respondenţi, înBelgia - 7%, în Olanda şi Spania - 6%, în SUA - 5%, în Japonia şi India - 4%,iar în Coreea - 3%.

Potrivitstudiului, dacă la nivel global, întrebările legate de economisire s-au doveditcele mai dificile (doar 51% dintre participanţi răspunzând corect), în Româniasituaţia este uşor diferită. Astfel, întrebările cu cel mai redus număr derăspunsuri corecte sunt cele legate de problemele financiare din gospodărie(51% răspunsuri incorecte), economisire (49% răspunsuri incorecte), investiţii(46%) şi viitorul financiar (35%).

„INGConsumer Resourcefulness arată că peste 90% dintre români vor să îşiîmbunătăţească abilităţile financiare, iar 40% simt nevoia unui ajutor în acestdemers. De aceea, este extrem de important ca educarea consumatorilor săconstituie o prioritate atât pentru companii, cât şi pentru autorităţi”, adeclarat directorul general ING Asigurări de Viaţă,Cornelia AureliaComan.

Înprivinţă obstacolelor pe care le întâmpină în demersul de educare financiară,39% dintre români notează lipsa timpului (faţă de20% global), 23% faptulcă nu ştiu de unde să înceapă (faţă de27% global), 23% - obişnuinţa de aamâna (26% global), în timp ce 19% au nevoie de ajutor, dar nu ştiu de undesă-l obţină (24% la nivel global). Pe de altă parte, doar 9% dintreconsumatorii români simt că "este prea complicat”, procent situat lajumătate faţă de media de la nivel global.

"Nuîn ultimul rând, 86% dintre respondenţii români (vs 80% global) au declarat căse regăsesc în totalitate în descrierea aferentă scorului obţinut la FQ test. Este interesant de notat, în acest context, diferenţa semnificativă dintrerezultatele autoevaluării realizate de respondenţi înainte de parcurgerea FQtest şi rezultatele obţinute efectiv prin testare. Astfel, dacă 9%dintre români s-au autoevaluat că fiind «foarte buni în privinţa administrăriibanilor», rezultatul FQ test a demostrat că procentul este de trei ori mairedus. În mod similar, doar jumătate dintre cei care au apreciat că sunt «destulde pricepuţi» în administrarea banilor s-au încadrat în acest profil în urma FQtest", mai arată studiul citat.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639243-05-27



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image