2017-11-19 01:33


Bechtel a încuiat Curtea de Conturi

 |  21:00
Bechtel a încuiat Curtea de Conturi

Secretele contractului dintre Compania Naţională de Autostrăzi şi Bechtel ascund plăţi de aproape 27 milioane de euro/km de autostradă. Chiar dacă au dat în folosinţă doar 52 km din Autostrada Transilvania, americanii de la Bechtel au încasat, din 2004 până la sfârşitul anului trecut, aproximativ 1,26 miliarde de euro, conform auditorilor Curţii de Conturi. Dacă tot s-a „prăduit” vistieria CNADNR, angajaţii statului au avut grijă să „dispară” anumite documente referitoare la contractul autostrăzii Braşov-Borş.

Inspectorii Curţii de Conturi (CC) au finalizat un raport asupra modului în care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a cheltuit banii pe autostrăzi în ultimii ani. Cel mai controversat contract secretizat de statul român, care vizează construirea autostrăzii Braşov-Cluj-Borş, a fost luat „la puricat” de angajaţii CC. Din primele date prezentate într-un raport al acestei instituţii reiese că România a plătit un preţ exploziv de 26,9 milioane de euro/km de autostradă finalizată de Bechtel. Potrivit constatărilor echipei de audit, în perioada 2004-2011, Compania Naţională de Autostrăzi a efectuat plăţi către Bechtel în valoare de 1,267 miliarde de euro. Dacă adăugăm şi facturile din acest an, americanilor de la Bechtel le-au intrat în conturi aproape 1,4 miliarde de euro pentru 52 km de autostradă. 

Verificările auditorilor Curţii de Conturi au dus la concluzii halucinante privind derularea proiectului Autostrăzii Transilvania. Concluzia generală a echipei de audit este că „persistă suficiente semne de întrebare referitoare la acordul CNADNR-Bechtel şi nu există, în documentele puse la dispoziţie, suficiente motivaţii şi justificări pertinente cu privire la încredinţarea contractului şi implicarea redusă a Ministerului Transporturilor şi a Guvernului în asigurarea condiţiilor necesare realizării şi finalizării obiectivului”. „Echipei de audit a Curţii de Conturi, care a desfăşurat prezenta acţiune, nu i-au pus la dispoziţie toate informaţiile şi documentele privitoare la acest contract. (…) Cauza principală pentru care Autostrada Transilvania nu a fost realizată conform prevederilor legale care au pus bazele demarării acestui proiect se circumscrie faptului că forma şi conţinutul contractului nu au fost negociate, în adevăratul sens al cuvântului, de specialiştii CNADNR. Guvernul a aprobat o variantă conţinând numeroase aspecte discutabile, neconforme şi potenţial dezavantajoase pentru partea română. După semnarea contractului nu a existat voinţa necesară nici la nivelul MTI, nici al Guvernului pentru stoparea derulării şi a efectelor unui astfel de contract, în condiţiile în care firma Bechtel nu şi-a arătat disponibilitatea pentru partajarea echilibrată a drepturilor şi a obligaţiilor contractuale”, se arată în raportul CC.

DRDP Cluj a gestionat proiectul Bechtel din 2009

Un fost angajat al CNADNR, responsabil cu proiectul Autostrăzii Transilvania, ne-a declarat că, în perioada 2009-2011, americanii de la Bechtel au încasat aproape un miliard de euro de la statul român. „Plăţile au fost ţinute sub control de fostul director al CNADNR, Dorina Tiron. La data de 1 mai 2009, fosta conducere a CNADNR, la cererea Guvernului, a cerut ca toate actele referitoare la derularea lucrărilor să fie transferate către DRDP Cluj, respectiv cele referitoare la exproprieri, defrişări şi lucrări de construire a autostrăzii. Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Cluj, administrată de Ion Pantelimon, apropiatul lui Boc, a gestionat proiectul în ultimii doi ani. Din acel moment, către CNADR au venit doar facturi la plată. Bucureştiul a pierdut orice control. De la la începutul lunii iulie 2009 veneau facturi la plată de cel puţin 50 milioane de euro, astfel că valoarea totală a plăţilor a depăşit un miliard de euro”, ne-a explicat fostul angajat al CNADNR. În opinia sa, miniştrii care au derulat contractul cu Bechtel trebuie traşi la răspundere. „Acest contract trebuie desecretizat, iar apoi trebuie să se organizeze o dezbatere publică în care să se analizeze toate clauzele contractuale. Dacă se adaugă şi banii pentru cei 60 km pentru Suplacu de Barcău-Borş, tronson care trebuie finalizat de Bechtel  până la sfârşitul anului 2013, americanii se aleg cu cel puţin 1,8 miliarde de euro. Nu se poate să nu există actele şi facturile referitoare la Autostrada Transilvania. În mod normal, toate aceste acte ar fi trebuit înregistrate într-un registru de casă”, a mai spus sursa citată. 


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639563-05-02

TAGURI: Autostrada Transilvania, raport Curtea de Conturi, facturi Bechtel



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


AUTOSTRADA
02 Mai 2012

realizata de americani este cumva poleita cu aur?
MARIAN
03 Mai 2012

Contractul Bchtel este oneros si nu respecta conditiile impuse de legislatia in vigoare. S-au facut plati fara acoperire IN LUCRARI si avizate numai de conducerea CNADNR, respectiv director general. Romania plateste un tribut catre firma americana prin acest contract incheiat de Mitrea si Nastase ca sa-si plateasca posturile de la acea data. Asta a juns Romania pe mana unor ticalosi.
Random image



Ultimele stiri






Apa Nova