2016-12-03 19:56

ECONOMIE


Biletele de tren s-ar putea scumpi cu aproximativ 10%. Cartela de metrou cu două călătorii ar putea ajunge la 4 lei

 |  18:49
Biletele de tren s-ar putea scumpi cu aproximativ 10%. Cartela de metrou cu două călătorii ar putea ajunge la 4 lei

Chiardacă CFR Călători oferă românilor servicii ca în Somalia, preţurile biletelor arputea creşte la nivelul celor din Uniunea Europeană. Pe lângă CFR Călători,compania Metrorex se pregăteşte să anunţe majorarea preţurilor la cartelele demetrou. Chiar dacă oficialii CFR Călători şi Metrorex au recunoscut că preţurilebiletelor de tren, respectiv cartelelor de metrou vor fi majorate, ministrul transporturilor,Anca Boagiu, a negat posibilitatea scumpirii acestor servicii.

Aşa cum s-au angajat în negocierile cu FondulMonetar Internaţional, Guvernul şi Ministerul Tranporturilor au grijă săscumpească biletele de tren şi cartelele de metrou, motivaţia din scrisoarea deintenţie la acordul cu FMI fiind o mai bună acoperire a costurilor, în vedereaeficientizării activităţii companiilor CFR Călători şi Metrorex. Potrivit unuiproiect de ordonanţă publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor, Metrorexşi CFR Călători ar putea “practicaîn viitor o politică tarifară proprie, flexibilă, în concordanţă cu practicaeuropeană, tarifele practicate de cele două companii urmând să fie exceptate dela prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 36/2001 privind regimulpreţurilor şi tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul OficiuluiConcurenţei”. „Implementarea unei politici tarifare proprii, în loc deindexarea tarifelor în funcţie de inflaţie, va conduce la creşterea veniturilorproprii realizate din activitatea de transport feroviar public de călători şicu metroul, concomitent cu reducerea gradului de subvenţionare a tarifelor de călătoriecu aceste mijloace de transport de la bugetul de stat”, se arată în proiectulde ordonanţă de urgenţă, aflat pe site-ul MTI. Conform documentului citat, laCFR Călători subvenţiile anuale alocate de la bugetul de stat în ultimii treiani au reprezentat circa 64% din necesarul fundamentat, ca urmare a creşteriicheltuielilor la componentele de bază, ceea ce a condus la înregistrarea depierderi", se spune în nota de fundamentare a actului normativ. „La fineleanului 2009, CFR Călători a înregistrat pierderi cumulate din anii precedenţiîn suma de 745 milioane de lei şi datorii restante către furnizori şi CFR SAcare au crescut an de an, ajungând în anul 2010 la circa 550 milioane de lei.Tariful mediu pentru o călătorie cu trenul a fost anul trecut de 12,95 lei(reprezentând raportul dintre încasări şi numărul total de călătoritransportaţi), în timp ce costul mediu real pentru o călătorie a fost de circa40,9 lei (reprezentând raportul dintre cheltuielile de exploatare şi numărul decălători transportaţi)”, se menţionează în ordonanţă.

O călătorie cu metroul poate costa cel puţin doi lei

CFR Călători şi Metrorex fac parte dintrecele 10 companii de stat monitorizate de Guvern şi de FMI. Reprezentanţii companiei Metrorexau recunoscut că se reduce subvenţia de la stat. “Nu se poate tăia toată subvenţia pentru călătoria cu metroul. O partedin subvenţie se reduce, pentru a nu avea probleme vor avea loc anumiteajustări ale tarifelor la Metrorex. Nu ştim deocamdată cât va costa călătoriacu metroul; dacă va fi aprobată această ordonanţă, spre sfârşitul acestui an,cartela de metrou cu două călătorii ar putea costa aproximativ 4 lei”. Şi conducereaCFR Călători ar putea majora preţul biletelor cu aproximativ 10%. “CFR Călătoriva înlocui până la sfârşitul anului categoriile detrenuri folosite de CFR Călători, respectiv intercity, rapid, accelerat şipersonal, cu cele din legislaţia europeană. Noile trenuri vor avea categoria deIntercity, InterRegio şi Regio. Majorarea preţului biletelor de tren va avea loc în funcţie de nivelulde clasificare a trenurilor”, ne-au precizat reprezentanţii CFR Călători.

Boagiunu confirmă scumpirea acestor servicii

Ministrul transporturilor, Anca Boagiu, anegat ieri posibilitatea unei scumpiri a biletelor pe calea ferată şi metrou,subliniind că datoria autorităţilor este să creeze cadrul legislativ potrivitpentru ca managementul să ia deciziile adecvate bunului mers al companiei. AncaBoagiu a adăugat că în momentul de faţă există o concurenţă neloială întretransportul pe calea ferată şi cel rutier, iar Guvernul are în vedereconsolidarea poziţiei CFR pentru ca România să aibă transporturi feroviareeficiente şi viabile. “Deocamdată,nu discutăm despre nici o majorare, ea va fi făcută doar în condiţiile în carevor avea nevoie de această majorare. Problema pe care o are CFR este concurenţaneloială, care este pe transportul rutier, iar ţinând cont de faptul că, înacest moment, 80% din transportul rutier sau transportul de călători a fostfurat, pot să spun, de transportul rutier, e nevoie şi de un nou pachet de legicare să echilibreze cele două moduri de transport”, a precizat ministrul transporturilor.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639240-09-27



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image