2017-11-18 04:50


Bonus-malus, un fel de alba-neagra cu RCA. La achiziţionarea unei noi maşini, firmele de asigurări “omit” să transfere şoferilor fără daune şi bonusul care li se cuvine la încheierea noii poliţe

 |  21:01
Bonus-malus, un fel de alba-neagra cu RCA. La achiziţionarea unei noi maşini, firmele de asigurări “omit” să transfere şoferilor fără daune şi bonusul care li se cuvine la încheierea noii poliţe

Firmele de asigurări din România nu beneficiază zilele acestea de cea mai bună imagine, şi, dincolo de gravele probleme financiare ale unora dintre ele, un motiv al nemulţumirii clienţilor îl reprezintă şi bătaia de joc pe care o reprezintă, în multe cazuri, asigurările RCA. Teoretic, în România, conform sistemului bonus-malus, un şofer care îşi schimbă maşina şi nu are niciun accident la activ ar trebui să primească un bonus la încheierea poliţei pentru noul autorism. Dar acest lucru, prevăzut teoretic de normele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), nu se prea întâmplă în practică. Pentru că, în mod paradoxal, şoferii care nu au făcut niciun accident ajung să achite chiar şi cu 20-30% mai mult la poliţă atunci când îşi cumpără maşina nouă. Deşi, legea prevede că “istoricul” unui şofer are trebui să îl urmeze atunci când îşi schimbă maşina. Dar, cum firmele de asigurări nu au nici un interes ca un client să plătească mai puţin, indiferent de ce spun normele ASF, mii de şoferii se trezesc păcăliţi cu bună ştiinţă de firmele de asigurări.

Astfel, potrivit unor calcule, un şofer de 44 de ani, care nu a avut accidente şi cumpără o maşină nouă, plăteşte cu 118 lei mai mult pentru că istoricul său de şofer nu a fost luat în calcul la încheierea noii poliţe. Pe de altă parte, trebuie spus că există şi clienți care au avut daune pe vechea mașină, motiv pentru care ar trebui să plătească sume suplimentare faţă de tariful de bază, dar care, în momentul în care își vând mașina și achiziționează un alt autovehicul, pornesc tot de la zero. Atunci, ne întrebăm firesc cum mai este stimulat un şofer să conducă prudent, cu respectarea regulilor, în condiţiile în care, indiferent dacă ai avut sau nu daune, eşti “resetat” de firma de asigurări în momentul în care îţi schimbi maşina?

ASF dă din umeri

Evident că situaţia este ştiută şi de oficialii ASF, instituţia care reglementează şi controlează piaţa asigurărilor. Scuza oficială este că ei nu pot interveni în relaţia asigurător-client decât în momentul în care există o plângere. Preşedintele Autorităţii, Mişu Negriţoiu, declara recent că, în mod normal, istoricul şoferului trebuie transferat, în acest moment existând discuţii între ASF şi firmele de asigurări pentru o perfecţionare a reglementărilor care să rezolve mai multe probleme din zona RCA.

Reprezentanţii Asociaţiei Service-urilor Independente spun că noul calcul al poliţei RCA va avea o componentă mixtă, şi anume se va ţine cont atât de cazierul, de accidentele şoferului, cât şi de performanţele tehnice ale autovehiculului, legea fiind lacunară în momenul de faţă.

Şoferii, puşi pe drumuri

Consultaţi de ziarul PUTEREA, reprezentanţii companiilor de asigurări recunosc că istoricul unui şofer ar trebui să fie o componentă importantă în stabilirea preţului RCA, dar că acest lucru nu se întâmplă.

“Singură componentă care influenţează preţul final o reprezintă daunele. Preţul pe care îl va obţine este dat de istoricul avut. Astfel, cine a avut un istoric prost va avea o primă mare, iar cine a avut un istoric bun va avea o primă mică. Persoanele care vor să îşi păstreze istoricul la schimbarea maşinii trebuie să depună la compania de asigurări o copie după actul de radiere al vechii mașini, după ultima asigurare si o copie după contractul de vânzare-cumpărare a noii mașini”, au declarat pentru PUTEREA reprezentanţii Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR).

De asemenea, potrivit unui document elaborat de ASF şi consultat de PUTEREA, legislația ar trebui modificată astfel încât clienții cu RCA și CASCO să poată opta pentru o evaluare a daunelor independentă de cea realizată de specialiștii companiei de asigurare. Clienții firmelor de asigurare pot apela în prezent la un evaluator indepedent de daună doar atunci când este vorba despre o poliță RCA, și pe cheltuiala proprie. La asigurările CASCO, evaluarea este făcută obligatoriu de specialiștii interni ai asigurătorului și nu poate fi confruntată cu o evaluare externă efectuată de specialiști în daune auto.

Decontarea directă, un nou motiv de scumpire

Pe de altă parte, UNSAR, care reprezintă majoritatea societăților de asigurare din țară, atrage atenţia că există şi alte probleme legate de zona asigurărilor RCA, care pot influenţa în viitor tarifele practicate. Astfel, Uniunea consideră că introducerea în România a sistemului de plată a daunelor auto bazat pe decontare directă va conduce la o creştere importantă a tarifelor. Decontarea directă presupune ca, în caz de accident, șoferul păgubit să fie plătit de către propriul asigurător RCA, nu de către compania unde este asigurat șoferul vinovat. Cele două firme de asigurare ar urma să se regleze ulterior, prin intermediul unei case de compensare.

În opinia oficialilor UNSAR, societățile “stabile financiar” ar putea avea probleme în procesul de recuperare a echivalentului daunelor de la societăți mai puțin stabile. Ei cred că introducerea sistemului de decontare directă ar induce și impredictibilitate în piața asigurărilor, atât în ceea ce privește gestionarea daunelor (asigurătorul șoferului păgubit nu știe clar când și dacă va fi compensat de asigurătorul șoferului vinovat), cât și din punct de vedere juridic (șoferul păgubit ar putea avea probleme în a identifica vina în caz că este nemulțumit de despăgubire).

De cealaltă parte, ASF susține măsura tocmai pentru că apreciază că ar putea duce la o scădere a tarifelor. ASF intenționează să introducă sistemul de decontare directă până cel târziu la jumătatea acestui an.

"Una dintre prevederile normei noastre trebuie să fie aceea ca, obligatoriu, asigurătorii să pună pe site metoda de calcul a primei RCA. Eu nu concep ca după 20 de ani de asigurări (Legea 136/1995), noi să nu știm formula de calcul sau cum se calculează daunalitatea. Acum mai mult de un an, când ne-am întâlnit la Camera Deputaților pe tema RCA pentru persoane fizice, ne-am angajat să facem cu Asociația Română de Actuariat un model de calcul, o formulă de calcul și chiar un preț de referință. A trecut un an, îl avem acum, nu este în forma comercială pe care să o dăm publicității. De asemenea, față de transportatori ne-am angajat să constituim un sistem de prime de referință bazate pe calcule actuariale independente. În mod normal, rolul Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), care este aici de față, și al nostru, este să recredibilizăm activitatea de asigurare", a declarat Mişu Negrițoiu. Acesta a subliniat că sunt formule multiple de calcul a primei RCA.

“Persoanele care vor să îşi păstreze istoricul la schimbarea maşinii trebuie să depună la compania de asigurări o copie după actul de radiere al vechii mașini, după ultima asigurare si o copie după contractul de vânzare-cumpărare a noii mașini”

reprezentant UNSAR


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2016-01-26

TAGURI: asigurari, auto, masini, asf, negritoiu, rca



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


CRISTIAN
31 Aug 2016

Sunt in situatia in care mi-am cumparat masina noua si urma s-o inmatriculez, cand vad ca rca ul este aproape dublu cu B0 Masina veche nu am vandut-o inca insa nici nu mai are rca valabil Vreau sa stiu pana apuc sa vand masina veche, cum pot transfera bonusul vechi B12 acumulat in ultimii 7 ani Multumesc
Random image



Ultimele stiri






Apa Nova