2018-10-19 05:37


Ceferiştii pichetează Finanţele pentru banii de reparaţii

 |  16:56
Ceferiştii pichetează Finanţele pentru banii de reparaţii
Marilena Dan

Sindicatele din transporturi feroviare vor picheta, începând de astăzi şi până pe 18 iulie, între orele 10.00 şi 13.00, sediul Ministerului Finanţelor Publice (MFP), pentru a atrage atenţia autorităţilor asupra situaţiei absolut dramatice în care se află acest sector. Potrivit liderilor de sindicat, în cazul în care guvernanţii nu vor lua nici o măsură urgentă de sprijin după acest pichet ceferiştii vor organiza un mare miting de protest în Capitală, urmat, posibil, de o grevă generală.

Ceferiştii cer Guvernului să aloce de urgenţă fondurile necesare bunei desfăşurări a activităţii pe calea ferată, respectiv banii pentru reparaţiile la infrastructură şi subvenţia la nivel corespunzător pentru CFR Călători, ne-a declarat Gheorghe Frăţica, preşedintele Federaţiei Mişcare-Comercial. El a atras atenţia că în acest an nu s-a efectuat nici o lucrare de reparaţie a infrastructurii feroviare, nici măcar în zonele cu pericol, deşi ne aflăm la mijlocul lunii iulie. O explicaţie ar fi aceea că nici până la această oră, companiile feroviare nu au aprobate bugetele de venituri şi cheltuieli pentru 2013.

De altfel, tăierea fondurilor pentru infrastructură a devenit “politică de stat” începând cu 2008, fondurile de la buget pentru reparaţii şi întreţinere fiind diminuate de la an la an, cu consecinţele de rigoare, iar fonduri europene nu s-au accesat. Potrivit unor foşti oficiali din Ministerul Transporturilor, în ultimii ani statul a alocat doar între 5 şi 10% pe an din necesarul de fonduri pentru reparaţii şi întreţinere. În această situaţie, pentru a preveni eventuale accidente, CFR SA nu a avut altă opţiune decât să impună nenumărate restricţii de viteză. S-a ajuns, astfel, ca trenurile să circule cu o viteză medie de 40 km/h, din cauza restricţiilor impuse de starea liniilor şi a macazelor.

Cât priveşte disponibilizările anunţate în cele trei companii feroviare - Marfă, Infrastructură şi Călători - liderul de sindicat afirmă că în 2013 nu pot pleca din sistem mai mult de 3.000 de persoane şi numai dacă vor beneficia de prevederile Ordonanţei 36 privind acordarea de plăţi compensatorii.

La pichetul care începe azi vor participa reprezentanţi ai următoarelor federaţii sindicale: Mişcare Comercial, Drum de Fier, Mecanicilor de locomotivă şi Vagoane.

Guvernul a îngropat CFR Călători

Graţie măsurilor de austeritate impuse de guvernul Boc şi continuate de Cabinetul Ponta în 2012 şi 2013, compania CFR Călători a fost adusă în pragul colapsului, având datorii de peste 200 milioane de euro. Principalul motiv este tăierea dramatică a subvenţiei de stat acordate pentru serviciul de transport de călători, alocaţia din acest an fiind cu circa 40% mai mică decât anul trecut, când şi atunci a fost diminuată. Cât priveşte modul în care este împărţită compensaţia de la stat, Ministerul Transporturilor a decis ca, începând din acest an, să nu mai acorde subvenţie pentru trenurile Intercity şi internaţionale, astfel că multe dintre acestea au dispărut din orar.

Coincidenţă sau nu, singura companie afectată a fost CFR Călători, întrucât operatorii privaţi nu operează curse internaţionale şi nici cu trenuri Intercity.

Soluţii pe hârtie

În prezent, s-a ajuns în situaţia în care “CFR Călători nu mai poate fi revitalizată fără susţinere externă”, după cum afirma, recent, fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu. Acesta a precizat, totodată, că va propune Guvernului câteva soluţii pentru recapitalizarea CFR Călători, iar dacă acest lucru nu va fi posibil, va încerca să obţină un credit sau acordul Executivului pentru o asociere cu o firmă privată sau, eventual, pentru privatizare.

Specialiştii sunt sceptici că aceste proiecte sunt fezabile. “E foarte dificil pentru un investitor să vină să cumpere CFR Călători, atât timp cât nu există un angajament real din partea Guvernului privind compensarea diferenţei dintre veniturile şi cheltuielile companiei. În plus, nu există nici o evaluare clară a ministerului cu privire la costurile reale tren/kilometru pe fiecare regiune, respectiv linie. În prezent se face doar o evaluare pauşală a acestor costuri pe întreaga reţea. Compania nu a fost niciodată restructurată eficient. Restructurare nu înseamnă doar disponibilizări, ci reorganizare completă. În afară de CFR Călători, nu mai există în prezent în Europa nici o companie care să funcţioneze în sistem integrat”, ne-au declarat surse avizate din sectorul feroviar. Potrivit acestora, restructurarea CFR Călători ar trebui să vizeze toate activităţile desfăşurate, obiectivele de business, crearea de centre cost/profit, crearea de subsidiare care să permită controlul mai bun al fiecărei activităţi, precum şi separarea clară a activităţilor de lung parcurs şi transport local/regional.

Parcul de material rulant, un dezastru

Fostul ministru Fenechiu declara că CFR Călători are nevoie urgentă de fonduri pentru achiziţionarea unor rame performante, fără acestea neputându-se vorbi despre eficientizarea activităţii. Ministrul avea dreptate, numai că acesta n-a suflat o vorbă despre sutele de vagoane şi locomotive care au maxim 10-15 ani şi zac defecte în atelierele de reparaţii sau în depouri pentru că nu există fonduri şi nici interesul de a fi reabilitate. Un exemplu este cel al celebrelor “Săgeţi albastre” achiziţionate pe vremea fostului ministru PSD Miron Mitrea, pentru care statul nu a terminat încă de plătit împrumutul cu care au fost cumpărate. Actualmente, peste 30% din aceste rame sunt defecte şi fără şansă de a fi reparate, din lipsa banilor. Aceasta, în pofida faptului că sunt foarte economice şi necesită foarte puţine ore de întreţinere. În acest timp, CFR Călători operează cu vagoane fabricate în anii '70.

Laude de la şefi

Calea ferată din România trece printr-o perioadă de mari frământări, având în vedere că partea ce se ocupă de transportul de marfă a trecut printr-o licitaţie destul de agitată.

“Premierul Victor Ponta, ministru interimar al Transporturilor, trebuie să clarifice pentru opinia publică procesul de privatizare a CFR Marfă, lăsat în ceaţă totală de către fostul ministru, Relu Fenechiu, pe care acum domnul Ponta şi domnul Crin Antonescu îl laudă ca fiind un ministru foarte competent”, a declarat europarlamentarul democrat-liberal Theodor Stolojan, duminică, într-o conferinţă de presă. Potrivit acestuia, premierul va trebui să clarifice pentru opinia publică, dar şi pentru piaţa de capital, de ce managementul privat nu poate funcţiona la societăţile unde Ministerul Transporturilor este proprietar (CFR SA şi TAROM) fiindcă, imaginea care s-a creat - spune democrat-liberalul - este aceea că România nu poate conduce la acest moment un proces de privatizare “transparent şi corect”. “Ponta trebuie să explice de ce interesele de partid ale USL nu lasă managementul privat să poată funcţiona în aceste companii, de ce în România orice metodă a economiei de piaţă nu funcţionează atunci când e promovată de către Guvern aşa cum trebuie”, a mai spus Stolojan, potrivit Agerpres.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2013-07-14

TAGURI: ceferisti, pichet, Finante, CFR, Calatori, reparatii, vagoane, Fenechiu, Stolojan, Ponta, Antonescu
loading...





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


PREDA
14 Iul 2013

SINDICALISTII DE "CARTON" PICHETEAZA LA FINANTE , ASTEPTAM CU NERABDARE SINDICALISTII DE LA FINANTE SA PICHETEZE LA TRANSPORTURI. SA VA FIE RUSINE DOMNILOR DE LA Mişcare Comercial, Drum de Fier, Mecanicilor de locomotivă şi Vagoane, RUSINE ! NU MAI PROSTITI PE NIMENI...
Random image



Ultimele stiri






loading...