2016-12-03 02:30

ECONOMIE


CFR va pierde 100 milioane de euro fonduri nerambursabile

 |  18:01
CFR va pierde 100 milioane de euro fonduri nerambursabile
Compania CFR SA este pe punctul să piardă fonduriISPA în valoare de peste 100 de milioane de euro pentru Coridorul IV feroviar,respectiv tronsonul Câmpina-Predeal, din cauza lucrărilor la calea feratăîntârziate cu cel puţin 12 luni. Pe dealtă, după patru ani de la începerea lucrărilor de modernizare a linei de caleferată spre litoral, Bucureşti-Constanţa, drumul cu trenul pe acest tronson dureazăaproximativ 5 ore.

Trenurile care circulă pe relaţiaBucureşti-Braşov vor înregistra întârzieri de sute de minute încă un an dincauza lucrărilor de reabilitarea liniei de cale ferată Câmpina-Predeal. Conformdirectivelor europene, finanţarea nerambursabilă ISPA, în valoare de peste 100milioane de euro, pentru tronsonul de cale ferată Câmpina-Predeal, trebuie cheltuităpână la sfârşitul acestui an. Chiar dacă mai sunt aproximativ şase luni până lafinalizarea lucrărilor celor 47 km de cale ferată, nici jumătate din tronsonulCâmpina-Predeal nu este finalizat.

În urmă cu trei ani, compania CFR SA aderulat licitaţie pentru modernizarea acestui tronson aflat pe Coridorul IVferoviar. La finalul lucrărilor, trenurile de călători ar urma să parcurgă rutaCâmpina-Predeal cu viteza de 160 km/oră, iar trenurile de marfă cu 120 km/oră.

Lucrările de reabilitare a infrastructuriirutiere sunt derulate de firma austriacă Porr, în urma unui contract de circa140 de milioane de euro. Podeţele sunt construite de catre firmele BilfingerBerger şi Arcada, în baza unui contractde circa 86 de milioane de euro. Linia de contact, semnalizările şitelecomunicaţiile sunt refăcute de Spie Rail, ISAF, respectiv Ansaldo, pentru aproximativ 30milioane de euro. “Petronsonul de cale ferată Câmpina-Predeal există probleme de proiectare şiexpropriere. Nici proiectarea podurilor şi a podeţelor nu este clarificată. Dacănu se cheltuiesc banii europeni până în decembrie 2010, aceştia se pierd.Compania CFR SA va fi nevoită să suporte cei peste 100 de milioane de euro dinbugetul propriu pentru finalizarea modernizării celor 47 km de cale feratăîntre Câmpina şi Predeal. Şi bulgarii au probleme cu cheltuirea fonduriloreuropene nerambursabile. În ultimele două luni, oficialităţile din Bulgaria şiRomânia fac presiuni la Comisia Europeană pentru amânarea acestui teremen pânăîn decembrie 2011”, ne-a declaratsecretarul general al Asociaţiei Industriei Feroviare din Romania (AIF),Ştefan Roşeanu.

Podurile de pesteDunătrre trebuie reabilitate cu 400 de milioane de euro

Chiar dacă proiectul linieide cale ferată Bucureşti-Constanţa prevede ca pe această reţea feroviară trenurilede călători trebuie să atingă o viteză de până la 160 km/h, circulaţia poduriledunărene este restricţionată la 30 km/h. “Există mici porţini pe relaţia Bucureşti-Constanţa undeapar elemente de uzură şinei de cale ferată din cauza vitezei şi a sistemuluide frânare a trenurilor. Nici după finalizarea lucrărilor la cei 225 km de caleferată dintre Bucureşti şi Constanţa nu se va putea circula cu 160 km pe oră.Podurile dunărene nu sunt reabilitate. Pe aceste poduri, viteza de circulaţie atrenurilor este de circa 30 km la oră”, ne-a mai explicat Roşeanu.Acesta a precizat că reabiltarea podurilor de peste Dunăre costă circa 400 de milioanede euro. “Înzona acestor poduri vor apărea distrugeri mai rapide a liniei de cale ferată dincauza sistemului de frânare”,ne-a explicat secretarul general al AIF.

În Germania, în 7 zile s-au construit 8 km decale ferată de mare viteză

Dacă în România, în trei ani nu s-auconstruit nici 47 km de cale ferată, în Germania, într-o săptămână s-au realizat8 km reţea feroviară de mare viteză. „În Germania, în 7 zile, s-au construit 8km de cale ferată de mare viteză. Un fir este proiectat pentru viteze de pânăla 230 km pe oră şi altul pentru 160 km la oră. Şi în România există utilajecare pot întinde cel puţin un kilometru de linii de înaltă tensiunie. Acesteanu se pot utiliza şi pe şantierele din România, deoarece frontul de lucru pentruaceste utilaje este de 300-400 de metri”, ne-a mai spus Ştefan Roşeanu.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638936-01-20



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image