2016-12-05 14:51

ECONOMIE


CNADNR “îngroapă” încă 700.000 de euro în cablurile de pe Autostrada Soarelui

 |  19:22
CNADNR “îngroapă” încă 700.000 de euro în cablurile de pe Autostrada Soarelui

Compania Naţională de Autostrăzi, condusăîncă de directoarea Dorina Tiron, îşi permite, în plină criză, „să spargă” peste700.000 de euro pe cabluri şi diverse echipamente pentru repunerea în funcţiuneşi întreţinerea sistemului de comunicaţii şi monitorizare a traficului peaproximativ 55 km din autostrada Bucureşti - Lehliu. În 2005 şi 2007, foştiidirectori ai CNADNR au mai îngropat câteva milioane de euro în sistemul decomunicaţii de pe Autostrada Soarelui, după câteva luni fiind furaţi kilometride cabluri electrice din cupru şi fibră optică.

Conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzişi Drumuri Naţionale din România (CNADNR)aîncheiat un contract, în valoare de peste 700.000 de euro, cu două firme de “casă” ale statului, SwarcoTraffic şi Tek SRL Bacău, pentru îngroparea unor cabluri electrice, realizareaunei reţele de telefoane de urgenţă şi un centru de control al traficuluipentru tronsonul Bucreşti - Lehliu din Autostrada Soarelui. Contractul a fostatribuit la sfârşitul lunii august, după o licitaţie la care au mai participat societăţileUti Systems şi Informatica Feroviară. Potrivit caietului de sarcini, duratacontractului este de 12 luni, iar repunerea în funcţiune a sistemului decomunicaţii şi monitorizare a traficului trebuie făcută în prima lună.

Reprezentanţii Companiei Naţionale de Drumurisusţin că fibra optică şi cablurile ar trebui să nu mai “dispară” ca în trecut,pentru că „pe autostrada Bucureşti - Cernavodă există contract de pază”. “Sistemul de comunicaţii şi monitorizarea traficului a fost introdus pe o porţiune de 64 km ai autostrăzii Bucureşti - Lehliu,încă de când a fost dată în folosinţă. O mare parte din cablurile care făceaulegătura între camerele video, panourile de informare şi centrul de comanda aufost furate. Hoţii au furat cablul electric, nu fibra optică, sistemul decomunicaţii este prevăzut din 300 în 300 de metri cu cămine de vizitare. Hoţii autras kilometri de cabluri de pe Autostrada Soarelui”, ne-au explicat reprezentanţiiCNADNR.

Conform caietului de sarcini, proiectul estecompus din Centrul de Control de la km 19, unde sunt colectate informaţiiletransmise de la echipamentele specifice ale sistemului, reţea de fibră opticăşi reţea de energie electrică pe toată lungimea celor 55 km de autostradă şi telefoanepentru apel de urgenţă, din 2 în 2 km pe ambele sensuri. De asemenea, repunerea înfuncţiune a sistemului de comunicaţii prevede realizarea unei staţii meteo caretransmite informaţii despre partea carosabilă, sistem de televiziune cu circuitînchis, panouri cu mesaje variabile, staţii de contorizare a traficului şipanouri electronice de avertizare în cazuri de urgenţe.

A treia reparaţie a sistemuluide comunicaţii

Pe AutostradaSoarelui ar fi trebuit să funcţioneze încă din 2004 un sistem de comunicaţii şicontrol al traficului. Sistemul a fost activat în urmă cu şase ani, însă nu afuncţionat decât câteva luni din cauza hoţilor, care au furat tot. În 2006 afost refăcut, iar după câteva luni nu a mai funcţionat tot din cauza furturilor.În urmă cu trei ani, Compania de Autostrăzi a investit aproape un milion deeuro, tot pentru funcţionarea sistemului de control de pe Autostrada Soarelui. La1 decembrie 2007, CNADNR inaugura o reţea de telefoane deurgenţă, sistem de semnalizare prin tabele electronice şi panouri de afişaj,administrate de un centru de control. Reţeaua de telefoane conţinea 56 deaparate, dispuse din 2 în 2 kilometri, pe ambele sensuri de mers. Sistemul decomunicaţii nu a funcţionat nici până la începerea sezonului estival din 2008. Cablurile şi fibra optică au rezistat tot câteva luni,hoţii sustragând tot ce s-a putut de pe Autostrada Soarelui.

Boagiu „schimbă foaia” cu firmele de deszăpezire

Chiar dacă a trecut o săptămână de la finalizarearaportului privind activitatea CNADNR, ministrul transporturilor, Anca Boagiu, nua prezentat însă rezutatele controlului. În schimb, ministrul transporturilor anumit o comisie care va stabili criterii de performanţă privind deszăpezirea. "Pregătirilepentru iarnă nu trebuie lăsate pe ultima sută de metri, să ajungem să spunemdin nou că ne-a luat vremea rea prin surprindere. Am făcut primul pas prinorganizarea Comandamentului Central, iar în perioada următoare vom lua măsuriastfel încât costurile deszăpezirii să fie unitare şi rezonabile. O comisie formatădin reprezentanţi ai ministerului şi ai CNADNR lucrează la stabilirea unorcriterii de performanţă prin care să fie evaluate lucrările de deszăpezireefectuate de firmele care au contracte multianuale pentru perioada 2008-2011.Plăţile vor fi efectuate doar în baza îndeplinirii acestor criterii deperformanţă, urmând ca în caz contrar să suporte penalităţi. Nu voi tolerasituaţii în care, în condiţii similare, pentru 96 km de drum plătim 2,6milioane de lei, iar pentru 50 km plătim 9 milioane de lei", a declarat AncaBoagiu.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638942-10-21



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image