2017-11-23 13:22


Consiliul Concurenţei pune biciul pe petrolişti. Preţurile de la pompă vor fi verificate, în contextul prăbuşirii cotaţiei mondiale a ţiţeiului, şi vor fi publicate pe un site dedicat

 |  21:01
Consiliul Concurenţei pune biciul pe petrolişti. Preţurile de la pompă vor fi verificate, în contextul prăbuşirii cotaţiei mondiale a ţiţeiului, şi vor fi publicate pe un site dedicat

Autoritatea de concurenţă s-a pus cu ochii pe marile companii petroliere. În prezent, Consiliul Concurenţei urmăreşte în ce măsură preţul carburanţilor a scăzut la pompă comparativ cu prăbuşirea internaţională a petrolului. În funcţie de aceste rezultate va decide daca va demara sau nu o anchetă. În plus, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a anunţat clar luni că autoritatea vrea să transparentizeze piaţa comerţului cu carburanţi. Un prim pas în acest sens este să le propună petroliştilor să afişeze preţurile la benzină şi motorină pe un site care se va chema „Monitorul preţurilor”. Pentru acest proiect, care trebuia iniţial să fie finalizat la sfârşitul anului trecut, se lucrează acum cu marile companii care oferă date în mod voluntar. Mai mult, Consiliul va propune Ministerului Transporturilor să afişeze preţurile la benzină şi motorină la capătul fiecărei autostrăzi. De altfel, nu întâmplător, într-un top al amenzilor aplicate de Concurenţă în toată istoria sa, cea mai mare este chiar una dată companiilor petroliere, în 2011, când şase companii (OMV Petrom, OMV Petrom Marketing, Lukoil România, Rompetrol Downstream, Mol România Petroleum Products şi ENI România) au fost amendate în total cu 891,72 milioane lei pentru încheierea unei înţelegeri anticoncurenţiale privind eliminarea de pe piaţă a unui sortiment de benzină.

Monitorul preţurilor

„La Monitorul preţurilor vom face teste într-o lună sau două, lucrurile se mişcă mai greu. Sunt şi companii care s-au retras (care nu mai prezintă preţurile pe care le comercializează în magazine, n.r.). Va include 70 de categorii şi 180 de tipuri de produse. Însă intenţia noastră este să le propunem companiilor care comercializează carburant să afişeze şi ei preţurile pe acest portal. Dar nu am avut încă discuţii cu ei în acest sens. Mai mult, vrem să propunem Ministerului Transporturilor să afişeze pe autostrăzi periodic preţurile comercializate în benzinăriile care se află pe acea autostradă. Vom verifica totodată de ce anumite anumite lanţuri nu sunt prezente pe autostradă. Noi ne dorim ca pe autostrăzi să fie o diversitate de companii petroliere, să fie preferate reţele de benzinării care nu sunt deja prezente pe acea autostradă. Vrem să vedem o mai mare concurenţă între benzinării pe măsură ce se dezvoltă reţeaua de autostrăzi. Şi ar mai fi ceva ce ţine de legislaţie, nu de noi, vrem să se înfiinţeze mai uşor benzinării”, a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, pentru ziarul PUTEREA, vorbind de un sector în care OMV Petrom deţine aproape jumătate din piaţă.

De asemenea, Consiliul vrea totodată să afle de ce marii retaileri nu deschid benzinării, ca în alte ţări.

“În ţări din vestul Europei, marile lanţuri de magazine au şi benzinării. E o discuţie cu cei de la Carrefour, de ce în România nu este atractiv să aibă benzinării. Dacă marile lanţuri de magazine şi-ar deschide benzinării, am vedea o creştere a concurenţei pe această piaţă. Trebuie să vedem care este problema lor, de ce nu li se pare interesant şi să vedem dacă sunt probleme la autorizaţii, dacă se dau prea greu autorizaţiile pentru construcţiile de benzinării. Ne gândim să transparentizăm mai mult piaţa, să afişăm cotaţiile. Vom recomanda şi benzinarilor, să avem o aplicaţie web pe care să poţi să afli preţul la benzină în zona în care te afli”, a explicat Chiriţoiu.

Potrivit lui Chiriţoiu, sectoarele cu probleme sunt profesiile liberale şi materialele de construcţii (producătorii de ciment, în special).

Amendă pe piaţa angro de carburanţi

Consiliul Concurenţei a anunţat că a amendat cu 16,9 milioane lei (aproximativ 3,7 milioane euro) trei companii din domeniul comercializării angro de carburanţi pentru încheierea unei înţelegeri anticoncurenţiale. Companiile au recunoscut însă participarea la înţelegerea anticoncurenţială şi au beneficiat de o reducere a amenzii de 20% (din procentul maximum posibil de 30%). Este vorba de Tinmar Ind SA Bucureşti, care a primit o amendă de 15,28 milioane lei, SC Planoil SRL Bucureşti (1,31 milioane lei) şi SC Planoil Industries SRL Bucureşti (306.933) lei. În cadrul investigaţiei, autoritatea de concurenţă a constatat că cele trei companii au participat participarea la o înţelegere anticoncurenţială, constând în fixarea preţurilor, discounturilor şi adaosurilor comerciale, împărţirea clienţilor şi a surselor de aprovizionare în activitatea de distribuţie angro de benzină şi motorină pe piaţa românească.

Legea Concurenţei interzice orice înţelegeri între companii care denaturează concurenţa, în special cele prin care se stabilesc preţurile de vânzare sau cumpărare sau cele prin care se împart pieţele sau sursele de aprovizionare.

Progrese la Oltchim, probleme mari la Complexul Energetic Hunedoara

Consiliul Concurenţei speră să convingă Comisia Europeană că Oltchim a făcut progrese suficiente pentru a putea fi vândut, însă în ceea ce priveşte Complexul Energetic Hunedoara se negociază cu CE un plan de restructurare în urma căreia i se va restrânge sesizabil activitatea.

„Complexul Energetic Hunedoara a primit un ajutor de urgenţă. În schimbul acestui ajutor de urgenţă, Guvernul trebuie să notifice Comisiei Europene un plan de restructurare. Aici iarăşi suntem în discuţii cu Comisia Europeană pentru a contura acest plan care va reduce substanţial activitatea complexului sau dimensiunea complexului, va rămâne mult mai mic. Dar va fi un complex funcţional, va putea să stea pe picioarele lui în condiţii de piaţă. E şi în insolvenţă de câteva luni şi mergem, ca şi în cazul Oltchimului, în paralel, derulăm în paralel procedurile naţionale ale legii insolvenţei cu investigaţiile Comisiei Europene”, a declarat Bogdan Chiriţoiu. preşedintele Consiliului Concurenţei.

Acesta precizează că planul de restructurare este pregătit de ISPE. „De când s-a acordat ajutorul de salvare, Comisia a impus condiţia separării minelor de partea de producţia de electricitate. Marea majoritate a salariaţilor se află în zona de minerit, şi aici vor fi două discuţii, una: ce se întâmplă cu cele patru mine şi, în al doilea rând, ce se întâmplă pe partea de producţie de electricitate, unde avem în momentul de faţă formal şapte grupuri, dar nu funcţionează toate. Şi mai avem şi pareta de distribuţie energie termică”, a menţionat Chiriţoiu.

Acesta a vorbit de progrese în cazul combinatului chimic Oltchim.

„Am văzut progrese pe zona Oltchim, e o firmă în insolvenţă a cărei perspectivă i s-a îmbunătăţit. Dialogul e intensificat cu Comisia Europeană pe aceste cazuri. Sperăm să convingem Comisia Europeană în cursul acestui an că la Oltchim s-au făcut progrese suficiente, acea compania s-a restructurat şi că este viabilă, să o putem vinde unui operator privat”, a declarat şeful autorităţii de concurenţă.

Preşedintele Consiliului Concurenţei afirmă totodată că speră să vadă progrese şi la CFR Marfă. Compania a trecut deja printr-o restructurare, dar continuă să înregistreze pierderi. În plus, în urmă cu doi ani, companiei i-au fost şterse datorii, cu condiţia privatizării, privatizarea însă a eşuat. „Va trebui să găsim o soluţie compatibilă cu legislaţia europeană”, spune Chiriţoiu.

În ceea ce priveşte Poşta Română, autoritatea de concurenţă a demarat deja discuţii la nivelul CE, în vederea privatizării companiei de stat, tot trecutul companiei fiind acum analizat de Comisia Europeană.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2016-01-25

TAGURI: chiritoiu, concurenta, petrol, amenda, benzinari



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






Apa Nova