2018-05-22 01:43


Crowdfundingul, gâsca cu ouă de aur a antreprenorilor

 |  16:17
Crowdfundingul, gâsca cu ouă de aur a antreprenorilor

Crowdfundingul pare în prezent cea mai eficientă metodă de a porni o afacere. Concept nu tocmai nou, crowdfundingul a reintrat în atenţia oamenilor odată cu apariţia site-urilor dedicate acestui tip de finanţare. Astfel, tot mai mulţi indivizi creativi au început să se folosească de aceste portaluri pentru a încerca să atragă donaţiile celor interesaţi de proiectul prezentat de ei.

Crowdfundingul este o metodă inedită de atragere de fonduri care se axează exclusiv pe empatia semenilor, de multe ori aceştia contribuind cu sume modice la succesul unui proiect. Întregul concept merge pe ideea că este mult mai dificil să obţii mulţi bani de la o singură persoană decât să obţii puţini bani, dar de la mulţi oameni. Astfel, puterea acestei metode constă în numărul mare de indivizi care răspund pozitiv cererii de finanţare. Un alt avantaj al acestui sistem de finanţare este că antreprenorul poate primi feedback imediat cu privire la cererea pentru produsul oferit, cât mai mulţi donatori însemnând un interes ridicat.

Metodele de finanţare sunt în principal de două feluri. Prima este o donaţie directă din partea unui individ interesat ca proiectul să prindă viaţă. A doua este o investiţie, ce va fi răsplătită odată cu finalizarea proiectului, în baza anumitor praguri stabilite de antreprenor.

De exemplu, se vrea finanţată o viitoare companie de haine făcute în totalitate din bumbac organic, cu o ţintă finală de 100.000 de euro. Fiecare individ care va investi o anumită sumă va primi ceva în schimb. Mai exact, pentru 1 euro, acesta va fi menţionat pe site-ul companiei. Pentru 10 euro, va fi menţionat şi va primi un tricou odată cu atingerea ţintei. Pentru 100 de euro, va primi toate cele de mai sus şi o colecţie completă de îmbrăcăminte. Toate acestea pot continua, pe motiv că nu de puţine ori o iniţiativă va primi de două sau chiar de trei ori mai mulţi bani decât a cerut iniţial, obligând astfel antreprenorul să vină cu noi idei de dezvoltare a afacerii. În medie, perioda de finaţare este în jurul a 45 de zile.

PUNCTE SLABE

• Puterea reţelei sociale create

Dacă reţeaua creată în jurul produsului nu este suficient de închegată, este improbabil ca suma de bani strânsă în urma crowdfundingului să fie suficientă. De aceea este foarte importantă alegerea publicului-ţintă, nişarea exactă şi comunicarea în cadrul reţelei, creând astfel o reţea strânsă, ai cărui membri pot realiza legături rapide şi eficiente.

Suma necesară

Sistemul de crowdfunding îşi pierde eficienţa cu cât suma de bani necesară este mai mare. Indiferent de puterea financiară a publicului vizat, această tehnică este foarte riscantă cât timp există sume mari în joc.

Produsul final

Cu cât produsul final este mai credibil, cu atât este mai uşoară strângerea de fonduri. Dacă oamenii au încredere în produs, sunt dispuşi să dea bani. De aceea, partea de PR a proiectului este extrem de importantă încă din primele stadii. Comunicarea cu publicul devine astfel un aspect vital.

PUNCTE TARI

• Sursă de finanţare cu efort scăzut

Spre deosebire de alte metode, crowdfundingul nu necesită o muncă enormă. Totul depinde de proiect şi de iniţiatorul lui.

• Puterea social media

Anul 2010 a fost anul decisiv pentru Facebook şi Twitter, aceştia impunându-se ca lideri pe segmentele lor de piaţă. Acest lucru permite dezvoltarea unui sistem de crowdfunding în jurul acestor releţele, fiind necesară implicarea unui număr mai mic de resurse financiare decât în crearea unei reţele proprii. Totodată social media înseamnă globalizare şi facilizarea accesului la un public foarte larg şi nişat.

• Distribuţia şi promovarea sigură

În cazul crowdfunding există deja un public format în jurul produsului, datorită reţelei sociale şi a investitorilor în număr mare din spatele lui.

Creştere explozivă anul trecut

Aproximativ 2,7 miliarde de dolari au fost investiţi prin acest tip de finaţare în 2012, o cifră care reprezintă o creştere cu 81% faţă de 2011. Din această sumă, „partea leului“ (95%) a revenit Americii de Nord (1,6 miliarde de dolari) şi Europei (945 milioane de dolari). Acest tip de finanţare participativă are toate şansele să continue să progreseze, pentru a ajunge la peste 5 miliarde de dolari în acest an, potrivit directorului general al companiei Massolution, Carl Esposti, citat de Mediafax.

Anul trecut, aproximativ 30% din investiţii au mers mai ales către proiecte sociale şi filantropice, 16,9%, către companii, 11,9%, către filme şi teatru şi 7,5%, către muzică.

Studiul realizat de cabinetul californian s-a bazat pe recensământul a 308 platforme de finanţare participativă, precum Kickstarter.com. Unele dintre ele permit investitorilor să facă donaţii, iar altele au la bază împrumuturi şi investiţii în acţiuni.

Finanţările prin donaţii au crescut cu 85%, ajungând la 1,4 miliarde de dolari anul trecut, iar cele prin împrumuturi au crescut cu 111% şi au ajuns la 1,2 miliarde de dolari. Investiţiile prin acţiuni, al căror statut este mult mai strict reglementat, au crescut cu 30% şi au ajuns la 116 milioane de dolari în 2012.

TOP 10 site-uri de crowdfunding

1). Kickstarter - comision de 3-5% din totalul fondurilor strânse. Rezervat cetăţenilor SUA şi Canada.

2). Indiegogo - zero comision. Oricine poate aplica.

3). RocketHub - 4% comision dacă ţinta de finanţare a fost atinsă, 8% din fondurile finale dacă ţinta nu a fost atinsă.

4). GoFundMe - 5% comision încasat direct de site şi 2,9 sau 3,5%, depinzând de sistemul de plată online folosit.

5). Razoo - 2,9% comision din totalul finanţat.

6). Crowdrise - 5% comision din totalul fondurilor. Majoritar proiecte umanitare.

7). PledgeMusic - 15% din total finanţat. Dedicat proiectelor muzicale.

8). Sellaband - 15% din total finanţat. Dedicat proiectelor muzicale.

9). Appbackr - comision variabil. Dedicat dezvoltării de aplicaţii pentru platforme mobile.

10). Crowdfunder

Exemple de crowdfunding din trecut şi de azi:

În octombrie 1886 a început construcţia Ateneului Român. O parte din banii folosiţi la construcţie au fost adunaţi prin subscripţie publică, la îndemnul „Daţi un leu pentru Ateneu”.

În 1982, Fundaţia pentru Statuia Libertăţii şi Insula Ellis (SOLEIF), acestea fiind 2 monumente din SUA dedicate libertăţii, a strâns de la poporul american peste 600 de milioane de dolari. Banii au fost folosiţi pentru repararea, restaurarea şi întreţinerea acestor două monumente. Nu s-a folosit nici un fond guvernamental.

În 2012, Ann Romney, soţia candidatului republican la preşedinţia SUA, Mitt Romney, care s-a ocupat de strângerea de fonduri pentru campania soţului ei, le-a cerut americanilor prin e-mail câte 45 de dolari pentru campania republicanilor.

Sursă: crowdschipin.com


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2013-07-04

TAGURI: crowdfunding, antreprenori, finantare, donatii, proiect, concept, finantare, companie





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri







Apa Nova