2016-12-07 16:42

ECONOMIE


Cum se poate vinde şina de cale ferată la un preţ ''de 2 lei''. Afaceri de milioane de euro după închiderea celor 1.500 km de linii

 |  19:32
Cum se poate vinde şina de cale ferată la un preţ ''de 2 lei''. Afaceri de milioane de euro după închiderea celor 1.500 km de linii
Ministerul Transporturilor se pregăteşte săîmbogăţească în mod oficial colectorii de fier vechi. Ca să nu se mai chinuiesă fure şină de cale ferată de la CFR, firmele care se ocupă de comercializareade fier vechi sau a altor tipuri de metale feroase vor avea posibilitatea săcumpere oficial fier vechi de la CFR, la o valoare de inventar de peste 20 deori mai mică faţă de nivelul pieţei. România este singura ţară din Europa carenu a construit nici măcar un kilometru de cale ferată în ultimii 21 de ani. Incredibil, singurul tronson decale ferată reabilitat după 1989 este secţiunea dintre Bucureşti şi Câmpina, carea fost modernizat în perioada fostului director general al CFR SA, Mihai Necolaiciuc.

Pentru a închide sau a închiria peste 1.500km de cale ferată din administrarea CFR SA, Ministerul Transporturilor ademarat procedura de trecere a acestor active din domeniul public al statuluiîn domeniul privat. Oficialii MTI au elaborat un proiect de hotărâre de Guvern pentrutrecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia a mijloacelorfixe, cum ar fi linia de cale ferată sau macaze. Surprizele apar în evaluarea făcutăde Ministerul Transporturilor pentru şina de cale ferată şi macaze. Potrivitdatelor de indentificare ale mijloacelor fixe de pe raza de activitate aRegionalei CF Craiova, linia neelectrificată, în lungime de aproximativ 812 m, depe raza localităţii Golenţi, judeţul Craiova, are o valoare de inventar de nici5.000 de lei. “Asta este etapa depregătire pentru ceea ce vrea Ministerul Transporturilor, adică închiderealiniilor. Un metru de şină cântăreşte între 50 şi 65 kg. Dacă s-ar vinde cei1.620 m de şină de cale ferată la fier vechi, Ministerul Transporturilor arobţine peste 100.000 de lei. Valoarea de inventar a mijloacelor fixe din administrareaCFR SA este de cel puţin 20 de ori mai mică faţă de nivelul pieţei. Dacă s-ar emiteo ordonanţă de Guvern, CFR SA ar putea vinde la fier vechi şina de cale feratăneinteroperabilă la un preţ derizoriu”, ne-au declarat surse din MinisterulTransporturilor.

De partea cealaltă,reprezentanţii companiei CFR SA ne-au explicat că mijloacele fixe vor fi reevaluate.“Vor avea alte valori de inventaraceste active ale CFR SA. Nu se poate să vindem sub preţul pieţei. Cel maiprobabil aceste mijloace pot fi tranzacţionate prin Bursa de Mărfuri”, ne-auexplicat reprezentanţii CFR SA.

Un macazde 25.000 de lei are o valoare de inventar de nici 800 de lei

Pe lângă liniile de cale ferată, MinisterulTransporturilor se pregăteşte să treacă din domeniul public al statului în domeniulprivat şi macazurile şi aparatele de cale ferată. Chiar dacă un macaz, dotat cutoate componentele, cântăreşte cel puţin 25 de tone, din datele Ministerului Transporturilor, valoarea deinventar este de 792 de lei. “Urmare continuării în anii2008 şi 2009 a lucrărilor de reabilitare a liniilor CF: 300 Bucureşti - Câmpina,800 Bucureşti - Constanţa, 900 Turnu Severin - Craiova şi 912 Craiova -Calafat,componente ale Coridorului IV Pan European, au fost afectate mijloace fixe acăror menţinere în funcţie nu se mai justifică. Pornind de la condiţiiletehnice necorespunzătoare ale liniei CF existente, determinate de stareaconstrucţiilor şi instalaţiilor feroviare, care impuneau restricţii alevitezelor de circulaţie pe anumite sectoare, a apărut necesitatea modernizăriiacestora şi asigurarea condiţiilor tehnice pentru circulaţia trenurilor decălători cu viteze maxime de 160 km/h, respectiv 200 km/h”, se arată în nota de fundamentare a hotărâriide Guvern, postată pe site-ul MTI.

Sindicatele nu admit tăierea infrastructuriiferoviare

Vicepreşedintele Federaţiei MişcareComercial, Cristian Catilă, afirmă că peste 3.000 km de cale ferată ar putea fiînchiriaţi sau închişi. “Estefoarte greu să se mai facă scurgeri de bani la cele trei societăţi feroviare. Prinînchiderea sau tăierea a peste 3.000 km de şină de cale ferată se încurajează transportatoriiprivaţi, respectiv firmele colectoare de fier vechi. Peste 1.500 km de şină decale ferată va fi dezafectată din gări şi valorificată contra unor comisioanegrase. Cei 1.500 km de linie de cale ferată nu fac parte din linia directă. Dacăvrem să creştem viteza cu 160 km/h, nu trebuie tăiate liniile din gări”, ne-adeclarat liderul de sindicat.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639246-09-24



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

NECOLAICIUC
11 Mai 2011

Eu am facut toate achizitiile prin bursa romana de marfuri, iar pentru asta sunt arestat! 'Le urez succes! Sa il sune pe cristi ca o sa compenseze el tot prin Servtrans si apoi ii astept pe aici!

Adauga un comentariu

Random image