2016-12-03 13:50

ECONOMIE


De ce intră societăţile feroviare în faliment. Grupul de firme controlat de Cristian Burci datorează 5 milioane de euro către CFR SA

 |  17:10
De ce intră societăţile feroviare în faliment. Grupul de firme controlat de Cristian Burci datorează 5 milioane de euro către CFR SA

Grupulde firme controlat de omul de afaceri Cristian Burci contribuie, alături destat, la falimentul infrastructurii feroviare din România. Unul dintre cei maimari operatori feroviari privaţi din România, Servtrans Invest, are datorii deaproape 5 milioane de euro către administratorul de infrastructură CFR SA şicătre societatea Electrificare CFR. Oficialii Servtrans Invest confirmădatoriile, dar se precizează că CFR Călători şi CFR Marfă au datorii de sute demilioane de lei faţă de administratorul infrastructurii feroviare. Conformdatelor prezentate de Ministerul Transporturilor, CFR SA a încheiat anul trecutcu datorii de peste 5 miliarde de lei, adică aproximativ 1% din PIB, din care2,7miliarde de lei reprezintă obligaţii către furnizori restul fiind restanţela bugetul de stat.

AngajaţiiSC Electrificare CFR SA au trimis o scrisoare deschisă în care precizează cădin cauza datoriilor operatorului privat Servtrans Invest către CFR SA privindneplata taxei de utilizare a infrastructurii (TUI) şi a facturii energieielectrice nu-şi primesc lefurile. “Singurul operator privat din România careare datorii la administratorul de infrastructură CFR SA este compania deţinutăde Cristian Burci, Servtrans Invest. Aceste datorii au ajuns la 22.500.000 delei, adică 5.000.000 de euro, suma necesară pentru achitarea tuturor salariilorrestante din sistemul feroviar. De ce dacă un alt operator privat ajunge săîntârzie chiar şi cu o zi plata unei facturi îi este restricţionat accesul peinfrastructura publică deţinută de CFR SA, iar companiei deţinute de CristianBurci nu i se trimite nici măcar o notificare de plată? Există, doamnaministru, vreun alt interes meschin de a decima sistemul feroviar din Româniaîn favoarea conglomeratului de firme controlate de frăţia Burci - Mitrea -Necolaiciuc? (…)”, se precizează în scrisoareadeschisă a angajaţilor SC Electrificare CFR SA.

Servtrans Invest:“S-ar putea să avem acea datorie”

Departea cealaltă, directorul general al Servtrans Invest, GeorgeBuruiană, ne-a explicat că datoriile operatorului feroviar privat faţă de SCElectrificare CFR SA ar putea să fie de aproximativ 10-12 miliarde de lei vechi. “S-ar putea să existe două facturi neplătite la Electrificare CFR. O facturăpentru energia electrică consumată într-o lună variază între 5 şi 6 miliarde delei vechi. Nu pot fi facturi neplătite mai mult de două luni, cele două facturipentru două luni sunt între 10 şi 12 miliarde de lei vechi”, ne-a precizatBuruiană. Şeful Servtrans Invest recunoaşte că operatorulferoviar de marfă are datorii faţă de CFR SA privind neplata taxei de utilizarea infrastructurii. “S-arputea să avemacea datorie faţă de CFR SA. Verificaţi pe hârtie să vedeţi ce datorii are CFRMarfă faţă de CFR SA pentru neplata TUI, de cel puţin 12 ori mai mari decâtnoi. Nici la CFR Călători situaţia nu este mai bună, aceştia au datorii faţă deCFR SA de cel puţin 20 de ori mai mari decât noi”, spune George Buruiană. În prezent, pe piaţa feroviară funcţionează 28 de operatori privaţi.Dintre aceştia, 25 sunt firme feroviare de marfă private şi trei sunt operatoride călători.

Statul contribuiedirect şi voit la distrugerea infrastructurii feroviare

Reprezentanţiiindustriei feroviare spun că “statul, neplătind obligaţiile pe care le are cătreoperatorul feroviar de călători, contribuie în mod direct şi voit ladistrugerea infrastructurii feroviare”. “Întârzierile la plată înregistrate deCFR Călători, companie cu capital 100% de stat, către administratorul deinfrastructură, companie tot de stat, au condus la subfinanţarea lucrărilor deîntreţinere a infrastructurii, la lipsa de lichidităţi a gestionarului deinfrastructură şi la transformarea gestionarului de infrastructură într-unprizonier al sistemului de executări silite. Întârzierea acestor plăţi adeterminat ca sistemul feroviar să fie în continuare consumator captiv deenergie electrică, ceea ce înseamnă facturi cu 25-35% mai mari decât cele realeşi o listă întreagă de proprietăţi furate operatorului feroviar prin sistemulexecutărilor judecătoreşti”, ne-a explicat preşedintele Club Feroviar, ŞtefanRoşeanu.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639249-09-16



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

MARY
05 Iun 2011

unul din groparii cfr-ului este MOLEA ION , SINDICALISTUL SEF , tot inainte , la furat.
SPIRIDON
06 Iun 2011

Domnilor, de ce nu platiti restantele salariale????Pai sunteti cica ar trebui sa fiti cei care aratati cu degetul la hoti nu sa pungasiti angajatii!!!

Adauga un comentariu

Random image