2016-12-06 21:57

ECONOMIE


De ce nu creşte economia. Statul uită de datoriile către firmele private

 |  18:06
De ce nu creşte economia. Statul uită de datoriile către firmele private
Statul român are în momentul de faţădatorii de peste patru miliarde de euro pe piaţa internă, însă nu pare deloc îngrijoratde această situaţie. O parte reprezintă restanţele companiilor de stat, iarcealalată, datorii către firmele private. Companiile se revoltă şi spun că prinneplata sumelor respective, statul le falimentează şi frânează în mod brutal economia.Modul în care este abordată problema arieratelor a fost aspru criticat şi deConsiliul Fiscal, organismul înfiinţat la cererea expresă a Fondului MonetarInternaţional. Patronatele din industrie arată cu degetul statul şi îl face “rău-platnic”.

Întimp ce companiile se zbat să supravieţuiască, statul se pare că a uitat completde datoriile pe care le are către acestea. Reprezentanţii patronatelor dinindustrie îşi cer drepturile şi consideră că dacă în această perioadă dificilădin punct de vedere economic, firmele trebuie să achite taxe şi impozite,atunci şi statul ar trebui să-şi plătească datoriile către mediul privat.

Transportatoriispun că din cauza autorităţilor care nu-şi achită obligaţiile financiare riscăsă intre în faliment. Legea îi obligă pe transportatori să vândă bilete maiieftine pensionarilor, în schimbul cupoanelor de reducere de care aceştiabeneficiază. Tichetele ajung apoi pentru aprobarea decontului la MinisterulFinanţelor. În cele mai multe cazuri, banii nu se mai întorc la firme. Deşi aredatorii vechi de ani buni către operatorii curselor rutiere interurbane, statulîi penalizează pe aceştia pentru cea mai mică întârziere la plata taxelor şiimpozitelor. „Este o bătaie de joc ceea ce se întâmplă.Modul în care ne tratează statul este deplorabil. Avem de recuperat datorii deaproximativ 150 de milioane de lei, dar ne-am pierdut speranţa. În momentul defaţă, suntem buni doar de dat şpăgi. Când trebuie să colecteze banii, statul segrăbeşte, iar când trebuie să dea, se face că uită. Ne vor băga în faliment petoţi”, a spus Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români deTransport (FORT). Potrivitacestuia, România estelumea a treia a infrastructurii rutiere, dar are cel mai mare număr decontrolori de trafic rutier. Preşedintele FORT susţine că România îşi încalcăan de an angajamentele faţă de Uniunea Europeană în privinţa menţineriidrumurilor europene la un nivel tehnic corespunzător în condiţii optime. Mai mult, Hagiu aprecizat că Guvernul auitat complet de drumurile naţionale şi europene ce traversează România, limitându-seca, în cazul unor infrastructuri ce trebuie reabilitate, să monteze indicatoarede restricţii, fără însă a demara şi lucrări de reparaţii.

Un miliard de euro cătreconstructori

Conform estimărilor PatronatuluiSocietăţilor dinConstrucţii (PSC), în ultimii trei ani, datoriile statului către firmele dinacest sector s-au diminuat cu aproximativ 50%, de la două miliarde de euro câterau în 2008. În opinia patronatelor, situaţia se datorează scăderii număruluide proiecte, ce a generat reducerea datoriilor, nicidecum responsabilităţiioficialilor din Guvern. Restanţele statului către companiile de construcţii continuăsă se acumuleze.

Tot de un miliard de euro datoriivorbesc şi reprezentanţii Asociaţiei Române a Producătorilor Internaţionali deMedicamente (ARPIM). Mai mult, producătorii spun că vor avea mari probleme dincauza Ministerului Sănătăţii care vrea să facă economie scăzând preţurile dedecontare a medicamentelor care se acordă bolnavilor în cadrul programelor naţionalede sănătate (lista C2). În noul sistem, cota de adaos a distribuitorului se vasitua între 8% şi suma fixă de 20 lei. În formula veche, cota putea fi între 14%şi 30 lei. „Din păcate, măsurile anunţate de autorităţi în acest moment, ne punpe noi, producătorii, în dificultatea de a mai putea susţine pe viitor accesulromânilor la medicamente. Să nu uităm că industria producătoare de medicamentea susţinut până acum accesul acestora la tratamente, în prezent datoriilestatului către producători ridicându-se la peste 1,1 miliarde euro”, a declaratRegis Lhomme, vicepreşedinte ARPIM.

Asociaţia Oamenilor de Afacericonfirmă situaţia şi susţine că statul ar trebui să se achite de datoriile pecare le are cât mai repede. “Am văzutcă cei de la FMI sunt mulţumiţi de modul în care tratează Guvernul datoriilestatului către mediul privat, însă eu ştiu că sunt probleme cu plăţile în maimulte sectoare printre care şi cel farmaceutic. Rămâne de văzut ce se va întâmplaîn perioada următoare. Guvernul le spune pe cele bune, nu pe cele rele”, a declaratCristian Pârvan, secretar general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România(AOAR).

ConsiliulFiscal a criticat statul pentru neplata datoriilor

Pentruneplata datoriilor către mediul privat, statul a fost aspru criticat şi deConsiliul Fiscal, organismul independent înfiinţat vara trecută pentru a evaluapolitica fiscală a guvernului. Într-un raport recent, Consiliul Fiscal susţinecă una dintre problemele curente pe parcursul ultimilor doi ani a fost cealegată de arieratele bugetului general consolidat către mediul privat, toate ţintelede reducere a acestora asumate în cadrul acordurilor cu instituţiile financiareinternaţionale fiind ratate. “Un risc potenţial pe termen mediu la adresasustenabilităţii fiscal-bugetare este reprezentat de acumularea de pierderi şide arierate în sectorul companiilor în care statul este acţionar majoritar. Încazul în care aceste companii nu vor reuşi să îşi eficientizeze activitatea,Guvernul va fi obligat să intervină mai devreme sau mai târziu, ceea ce poateconduce la o deteriorare a situaţiei finanţelor publice”, au apreciat membriiConsiliului Fiscal.

Companiile de stat, primiirău-platnici

Un procent semnificativ în valoarearieratelor îl reprezintă datoriile companiilor de stat, care în momentul de faţăsunt de peste 13 miliarde de lei. Situaţia pare să nu fie diferită de anultrecut, când potrivit Ministerului Finanţelor, cele 150 de companii de stat auadunat restanţe de peste 21,5 miliarde de lei. În clasamentul companiilor cudatorii se află Căile Ferate Române, Compania Naţională a Huilei şiTermoelectrica.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639253-02-17



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image