2016-12-10 16:58

ECONOMIE


Fondurile nerambursabile atrase de CFR, cât două limuzine de serviciu

 |  19:46
Fondurile nerambursabile atrase de CFR, cât două limuzine de serviciu
Chiar dacă au trecut peste trei ani de laaprobarea fondurilor structurale destinate transporturilor, CFR a atras doar circa300.000 de euro de la Uniunea Europeanăa (UE) pentru infrastructura feroviară,exact valoarea a două limuzine cu care se plimbă potentaţii de la Ministerul Transporturilor.Mai mult, Ministerul Transporturilor ar putea pierde finanţări nerambursabilede la UE în valoare de peste 300 de milioane de euro pentru construcţia a 80 kmde autostradă, pe coridorul IV paneuropean, respectiv tronsoanele Deva-Orăştie,Cernavodă-Medgidia şi Medgidia-Constanţa.

Premierul Boc i-atransmis ministrului transporturilor, Radu Berceanu, că aremult de recuperat în ceea ce priveşte absorbţia fondurilor europene, iar acestproces va trebui accelerat în perioada următoare, “după ce între 2007 şi 2009nu s-a făcut nimic în domeniu”. “Aicieste cel mai mult de recuperat şi de aceea vom avea o monitorizare foarte,foarte strictă la implementarea acestor proiecte. Sunt şi sume mari pe toatecomponentele pe care le are Ministerul Transporturilor şi de aceea, mai mult caoricând, aici va trebui să apăsăm piciorul pe acceleraţie”, i-a spus Boc luiBerceanu, la comitetul pentru fondurile UE.

Şi preşedintele Traian Băsescu acuza, lapostul public de radio, că Ministerul Transporturilor nu a atras nici o finanţareeuropeană din cauza incompetenţei angajaţilor „arhiselecţionaţi” şi că el, dacăar fi fost în locul ministrului Radu Berceanu, i-ar fi dat afară pe toţi cei caregestionează proiectele. Probabil Traian Băsescu se referea la tânăra ValentinaMoise, directorul general adjunct pe proiecte cu finanţare externă din Companiade Autostrăzi, aceaşi persoană care a rezolvat cu “succes” contractul de concesiune alautostrăzii Comarnic-Braşov. În replică, ministrul transporturilora explicat că, în programul pe care îl gestionează, peste 90% dintre cele 46 deproiecte depuse până în prezent sunt proiecte cu valori care depăşesc fiecare50 de milioane de euro şi trebuie aprobate de către Comisia Europeană (CE). “La noi toate proiectele suntfoarte mari, la care CE cere foarte, foarte multe documente de pregătire. Dar,acum, avem din ultimul an şi jumătate foarte multe proiecte care sunt mature şisunt practic cu tot ceea ce le trebuie, unele deja trimise la CE, altelepregătite să fie trimise”, a răspuns Berceanu, citat de Mediafax. MinistrulTransporturilor a mai spus că, până în prezent, Comisia a aprobat douăproiecte‚ cu o contribuţie în fonduri europene de 183 milioane de euro, şi aumai fost depuse la Bruxelles alte trei proiecte, cu o finanţare europeană de 314milioane de euro, autorităţile române fiind înştiinţate că două dintre acesteavor fi aprobate până la sfârşitul lunii iulie. De asemenea, Berceanu a precizatcă, până la sfârşitul anului, în sectorul transportului feroviar vor fi depuseproiecte de peste un miliard de euro, iar în sectorul rutier vor fi depuseproiecte însumând aproximativ 1,5 miliarde de euro.

Modernizarea coridorului IV feroviar, la paştelecailor

Chiar dacă UE pune la dispoziţia MinisteruluiTransporturilor 1,8 miliarde de euro pentru calea ferată, în perioada2007-2013, CFR a absorbit numai 300.000 de euro pentru realizarea hărţilor dezgomot. Confinanţarea statului pentru absorbţia acestor fonduri UE este decirca un miliard de de euro. “Oficialiieuropeni au impus României viteza standard de 160 km/oră pentru circulaţiatrenurilor pe tot segmentul Braşov-Curtici. În Germania, încă din 1930,trenurile circulau cu viteza de 200 km/oră. În China, în nici doi ani, s-aconstruit o linie de cale ferată de circa 30 km, pe care trenurile circulă cu oviteză cuprinsă între 400 şi 500 km/oră”, ne-adeclarat secretarul general al Asociaţiei IndustrieiFeroviare din România (AIF), Ştefan Roşeanu. El a precizat că tronsonul de caleferată între Sighişoara şi Braşov nu are finanţare de la UE. “Nici măcar nu am prins tronsonul Sighişoara-Braşovîn bugetul UE pentru perioada 2007-2013. Sperăm să prindem modernizarea acestuitronson de cale ferată în bugetul stabilit pentru perioada 2014-2020. Perelaţia Curtici-Sighişoara aşteptăm licitaţiile”, ne-a mai declarat reprezentantulAIF.

România are contractate peste 5 miliarde deeuro alocate de UE până în 2013, prin Programul Operaţional Sectorial deTransport (POST) 2007- 2013. Absobţia se face însă numai pe hârtie, pentru că, înrealitate, va fi arasă o parte foarte mică din aceşti bani pentruinfrastructura rutieră şi feroviară.

Tronsonul de autostradă Deva-Orăştie poate pierdefinanţarea UE

Cel mai important proiect unde Compania deAutostrăzi poate pierde o finanţare nerambursabilă de cel puţin 140 milioane deeuro este tronsonul de autostradă ce leagă Deva de Orăştie. “Acesta este ultimul an încare se pot atrage fondurile pentu cei 32 km de autostradă dintre Deva şiOrăştie. Nici măcar nu se ştie cine va construi cei 32 km de autostradă. Pentruabsorbţia fondurilor nerambursabile este nevoie ca cel puţin jumătate dinlucrări să fie executate”,ne-au declarat surse din Ministerul Transporturilor. Alte douăproiecte, aflate pe coridorul IV paneuropen, respectiv tronsoanele deautostradă Cernavodă-Medgidia şi Medgidia-Constanţa ar putea rămâne fărăfinanţare europeană. “Chiardacă s-au licitat acum mai bine de un an acele douătronsoane de autostradă nu există consultant independent. CE taie fnanţareadacă nu avem consultant independent pe cele două tronsoane de autostradă. Şipentru centurile ocolitoare ale oraşelor Târgu-Mureş, Reghin, Bacău şi Braşovs-ar putea pierde finanţarea externă”, ne-au mai explicat sursele citate.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638936-04-11



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

DANUTZ
03 Aug 2010

Nu se doreste dezvoltarea rutiera si feroviara in Romania . Transporturile reprezinta gradul de dezvoltare a unei tari , iar Marinarasul , Pinnochio si Nutica nu isi doresc acest lucru , este impotriva firii lor . Ei nu pot prospera decat intr-o tara saraca , iar o tara saraca este cea subdezvoltata in transporturi , asa cum este si va ramane mult timp Romania . Incompetenta nu este un motiv , ci doar reaua credinta .

Adauga un comentariu

Random image