2016-12-03 06:49

ECONOMIE


Guvernul vrea să impună o taxă auto la prima vânzare

 |  15:57
Guvernul vrea să impună o taxă auto la prima vânzare

Guvernul discută impunerea taxei auto la primavânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de 1 iulie 2008, cu un cuantumredus cu 30%, şi restituirea unei diferenţe din banii deja daţi de proprietari,dar eşalonat pe mai mulţi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de750 milioane de euro.

O altă variantă luată în calcul este transformareataxei de poluare într-o taxă plătibilă anual şi impusă tuturor proprietarilorde autovehicule, separat de impozitul pe proprietate, relevă un document guvernamentalcitat de Mediafax. Sistemul actual al taxei autova fi modificat după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) aarătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, cătaxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucâtproduce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state peteritoriul României.

Punctulde vedere a fost transmis pentru un proces în care un român care şi-a cumpărat,în iulie 2008, o maşină second-hand din Germania şi a plătit taxa de poluarepentru înmatricularea în România a reclamat faptul că taxaeste aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu şi celorlalte maşinisecond-hand deja înregistrate în ţară şi revândute.

Pentru aclarifica şi astfel de situaţii, Guvernul a elaborat mai multe variante demodificare a taxei auto.

Unadintre acestea prevede modificarea OU 50/2008 privind taxa pe poluare pentruautovehicule, în sensul stabilirii obligaţiei de plată a taxei de poluare şipentru autovehiculele aflate în parcul naţional înainte de intrarea în vigoarea taxei, la prima transcriere a dreptului de proprietate, respectiv la primavânzare, cu o reducere a cuantumului taxei cu circa 30%, arată documentulguvernamental.

Taxa de poluare auto a intrat în vigoare la 1 iulie2008,înlocuind taxa de primă înmatriculare introdusă la 1 ianuarie 2007."Această propunere reglementează practic situaţia existentă până la 1iulie 2008, în acord cu interpretarea CJUE", au declarat agenţiei Mediafaxsurse guvernamentale.

O altăvariantă luată în calcul de Guvern este modificarea OU 50/2008 privind taxa pepoluare pentru autovehicule, în sensul stabilirii obligaţiei de plată a taxei de poluare şi pentru autovehiculele aflate înparcul naţional înainte de intrarea în vigoare a taxei - fără să se maifacă referire la prima vânzare - cu diminuarea cuantumului actual al taxei pepoluare, dar cu restituirea unei diferenţe între suma achitată începând cu 1iulie 2008 şi până la aprobarea viitoarei modificări şi cuantumul care varezulta din aplicarea noilor prevederi. "Această soluţie coincide şi cuaşteptările magistraţilor pentru soluţionarea problematicii. În orice caz, estede analizat şi emiterea unei ordonanţe de urgenţă prin care să se eşalonezerestituirile în temeiul hotărârilor judecătoreşti irevocabile, pe parcursulurmătorilor ani", se arată în document.

Guvernuljustifică eşalonarea la plată a banilor care trebuie restituiţi prin faptul că repercusiunile asupra bugetului Fonduluipentru mediu sunt "covârşitoare", arătând că suma totală prinplata integrală a taxei ar putea ajunge la 750 milioane de euro. "Având învedere cuantumul încasărilor de la data intrării în vigoare a OU 50/2008, estimămcă o eventuală restituire integrală a taxei să se ridice la circa 600 milioane deeuro. Mai mult, pe lângă suma efectiv plătită cu titlu de taxă de poluare ce serestituie către contribuabil se restituie şi alte cheltuieli admise de instanţădobânda legală şi cheltuieli de judecată. Acestea reprezintă aproximativ opătrime din cuantumul taxei şi sunt bani care nu au fost încasaţiniciodată", este justificarea Guvernului.

O altă variantă: taxă anualăpentru toţi posesorii de maşini

Ultimavariantă analizată de Guvern este transformareataxei de poluare impusă la data primei înmatriculări în taxă de poluareplătibilă anual de către toţi proprietarii de autovehicule, separat deimpozitul pe proprietate. "În această ipoteză, trebuie avută în vedereexceptarea/diminuarea taxei pentru cei care au achitat-o începând cu 1 iulie2008. Ipoteza va genera şi dificultăţi administrative, între timp unii dintrecontribuabili recuperând taxa pe cale judecătorească şi neexistând o bază dedate la nivelul organelor fiscale care să cuprindă autovehiculele pentru care afost calculată şi achitată, respectiv restituită taxa", arată Guvernul. Îndocument se mai arată că, prin hotărârea din luna aprilie, Curtea de Justiţie aUE a schimbat total jurisprudenţa comunitară şi naţională de până atunci,reţinând o discriminare indirectă a ordonanţei privind taxa de poluare autoprin faptul că un stat membru descurajează punerea în circulaţie a unorvehicule de ocazie cumpărate în alte ţări membre, dar fără a descurajacumpărarea unor vehicule de ocazie cu aceeaşi vechime şi uzură de pe piaţanaţională. "Dacă până la momentul acestei hotărâri a Curţii instanţelenaţionale învestite cu soluţionarea cauzelor privind restituirea sau neplatataxei auto au dat hotărâri contradictorii, după această dată toate instanţeleau pronunţat hotărâri, inclusiv irevocabile, prin care admit cererile derestituiri", este atenţionat Guvernul în document.

Înprezent, pe rolul instanţelor dejudecată se află peste 40.000 de dosare privind taxa auto.

Surse oficialeau declarat, miercuri, că Guvernul a decis ca, în aproximativ două săptămâni,să modifice din nou taxa de primă înmatriculare, după ce Curtea de Justiţie aComunităţilor Europene a apreciat că această taxă încalcă legislaţia UE.Informaţia a fost confirmată de către ministrul mediului, Laszlo Borbely, şipurtătorul de cuvânt al Guvernului, Ioana Muntean.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639247-01-06



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image