2016-12-09 21:22

ECONOMIE


Inspecţia financiară - spion oficial

 |  21:00
Inspecţia financiară - spion oficial

Ministerul de Finanţe pregăteşte marea scormoneală prin hârtiile firmelor şi instituţiilor de stat sau a celor care primesc subvenţii de la buget sau fonduri europene. Informaţiile culese cu ocazia inspecţiilor nu se ştie când vor fi folositoare şi cui. Totul în numele disciplinei economico-financiare, astfel ca statul să-şi încaseze banii, iar firmele să nu mai aibă datorii şi să se înregistreze arierate.

Inspecţia economico-financiară mai are de aşteptat cel mult 30 de zile de la adoptarea Normelor de aplicare a OUG nr. 94/2011 privind organizarea şi funcţionarea acestei inspecţii la operatorii economici. Sunt vizate regiile autonome, companiile, societăţile naţionale şi cele comerciale, precum şi institutele de cercetare, la care statul, inclusiv primăriile, este proprietar sau are majoritatea acţiunilor. La această listă se adaugă şi firmele private care primesc bani de la stat.

Eficienţa gestiunii economico-financiare”

Normele de aplicare, supuse dezbaterii publice de către Ministerul Finanţelor Publice (MFP), au extins puţin, dar esenţial, aria de control faţă de textul ordonanţei. Astfel, pe lângă verificările oarecum obişnuite precum, respectarea reglementărilor în domeniu şi exactitatea datelor înregistrate în evidenţe, mai apare ceva ce a fost „scăpat” în textul ordonanţei. Inspectorii îşi vor da cu părerea despre „eficienţa gestiunii economico-financiare în raport cu scopul, obiectivele şi atribuţiile prevăzute în actele de constituire ale operatorului economic verificat”.

Controale imposibile la marile companii

Proiectul de act normativ nu dă nici un detaliu semnificativ prin care să se măsoare „eficienţa” cu care este condusă o instituţie, fie ea şi de stat, sau cum vor cântări deciziile luate de manageri, mai ales că sunt numiţi în special de criterii politice.

Actul normativ nu precizează cum vor proceda inspectorii financiari în cazul marilor companii de stat, de exemplu din domeniul energiei, precum Hidroelectrica şi Nuclearelectrica, unde interesele de toate tipurile sunt majore. Tot companie de stat este şi Romarm, astfel că ar trebui şi contractele de export de armanent să fie verificate de către inspectori ca să se vadă dacă directorii au acţionat „eficient”. Culmea este că directorii trebuie să dea declaraţii că au arătat toate documentele, altfel suportă rigorile legii.

Actul normativ are şi părţile lui interesante în ceea ce priveşte firmele private beneficiare de subvenţii din partea statului. Inspecţiile făcute ar putea deschide accesul, oficial şi obligatoriu, către contracte confidenţiale ale acestor firme. Datele astfel obţinute ar putea fi folosite şi în alte scopuri, şi de către alte persoane interesate.

Acesta este motivul pentru care, mereu, de exemplu, Federaţia Română de Fotbal a refuzat orice implicare a statului, cât de mică, tocmai pentru ca organele de control să nu se uite în registre.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639551-05-10



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image