2018-10-16 23:52


INTERVIU cu Traian Bădulescu, unul dintre cei mai cunoscuţi consultanţi în turism: “Turistul român este acum mult mai educat, a învăţat să evite ţepele!”

 |  21:01
INTERVIU cu Traian Bădulescu, unul dintre cei mai cunoscuţi consultanţi în turism: “Turistul român este acum mult mai educat, a învăţat să evite ţepele!”

Turismul românesc și-a revenit, după câțiva ani de criză. Românii călătoresc din ce în ce mai mult, iar oferte există pentru toate buzunarele. Ca factori pentru creșterea vânzărilor din turism ar fi scăderea tarifelor, dezvoltarea companiilor low cost, dar și avântul pe care l-au luat agenţiile de turism online, o modalitate mai ”comodă” pentru românii ocupați care își caută și achiziționează vacanțe stând în fața calculatorului.

Despre toate acestea, dar şi despre multe altele, ne-a vorbit într-un interviu în exclusivitate pentru ziarul PUTEREA unul din cei mai cunoscuți consultanți români în turism, Traian Bădulescu.

- Cum apreciezi că va evolua în acest an turismul local și sectorul de outgoing?

Traian Bădulescu: Consider că va fi o creştere pe toate segmentele. Principala creştere va fi în acest an pe incoming, ceea ce este foarte bine pentru turismul românesc, deoarece incomingul reprezintă export de servicii şi aduce bani în ţară. România este din ce în ce mai „pe val” ca imagine. Lonely Planet a declarat Transilvania drept regiunea turistică a anului 2016, avem din ce în ce mai multe investiţii în infrastructură, conexiunile aeriene sunt din ce în ce mai bune. Va fi o creştere mare, dar încă din... puţin. Dar puţin cu puţin se adună.

Turismul intern, de asemenea, va creşte, mulţi turişti români realizând că şi în România găsesc servicii de calitate şi, în plus, suntem o ţară sigură.

Pe de altă parte, şi outgoing-ul va creşte – este o tendinţă de revenire înregistrată de 2-3 ani – însă nu în acelaşi ritm cu turismul intern şi incomingul. Anumite destinaţii vor înregistra creşteri semnificative ale cererii, însă altele sunt în scădere sau au ieşit momentan de pe harta turistică. Cert este că după câţiva ani de criză, turismul românesc şi-a revenit.

- Cum se comportă acum turistul român, față de acum zece ani, să zicem?

T.B: Turistul este mult mai educat şi ştie ce doreşte. Caută cel mai bun raport preţ-calitate, însă e foarte atent la ofertele de pe piaţă. A început să evite ofertele înşelătoare, promovate de agenţii de turism “no name” şi a început să realizeze că dacă un pachet turistic este mult mai ieftin decât alte pachete turistice similare oferite de către agenţiile de turism, este ceva dubios la mijloc. Din fericire, în ultima vreme au fost mult mai puţine cazuri de “ţepe” sau insolvenţe decât în perioada 2010 – 2014, ceea ce arată că turistul român ştie să aleagă de unde achiziţionează pachetul turistic. Aş mai remarca faptul că nicio agenţie de turism din top 20, precum nicio agenţie de turism cu tradiţie, nişată pe un anumit segment, nu a întâmpinat probleme majore.

Turistul român se orientează din ce în ce mai mult către ofertele de early booking, circa jumătate dintre turişti achiziţionând pachetele turistice pentru sezonul estival în primele trei luni ale anului. De asemenea, turiştii ştiu să caute, să compare preţuri, ştiu când să apeleze la agenţiile de turism (fie ele şi online) – mai ales pentru pachete operate cu curse charter, early booking, destinaţii exotice - sau când să-şi rezerve singuri (în special pentru city break-uri în Europa). Oricum, ca de obicei, recomand agenţiile de turism, care oferă siguranţa pachetului turistic. 

De asemenea, sunt din ce în ce mai mulţi români care, pe lângă sejururile clasice, cu soare şi plajă, aleg destinaţii noi, destinaţii exotice, circuite, croaziere. Pot spune că numărul “călătorilor”, al celor dornici de cunoaştere şi nu doar de relaxare, este în creştere.

Turistul român s-a mutat din ce în ce mai mult în mediul virtual, căutând şi adeseori rezervând ofertele online. Dovadă este creşterea mare înregistrată de agenţiile de turism online sau cu site-uri bine puse la punct, cu sisteme de rezervări. Am spus-o mereu: online-ul nu exclude agenţiile de turism. Dimpotrivă, reprezintă o puternică unealtă pe care agenţiile de turism o pot folosi cu eficienţă.

Un mare avantaj pentru călătorii îl reprezintă şi dramatica “revoluţie” a industriei aviatice: liberalizarea zborurilor, scăderea tarifelor, dezvoltarea companiilor low cost, politicile din ce în ce mai flexibile ale companiilor aeriene.

Turismul, o industrie sensibilă

- Care este impactul atentatelor și problemelor politice din afara României asupra opțiunilor turiștilor români?

T.B.: Turismul este o industrie sensibilă. O industrie legată mult de percepţiile călătorului asupra unei destinaţii. Dacă de cele mai multe ori, preţurile, confortul ori serviciile oferite dictau asupra turistului român, iată că în prezent şi siguranţa contează enorm. Lăsând la o parte dezordinea internaţională din ultimii ani, atentatele precum şi cadrul general de siguranţă al anumitor destinaţii au început să-şi spună cuvântul din ce în ce mai mult.

Românul nu este un turist “fricos”, ci unul mai degrabă precaut. Însă clar, în prima parte a anului vor fi evitate destinaţiile lovite de atentate. Turiştii aşteaptă să vadă dacă se va mai întâmpla ceva sau lucrurile îşi vor reveni la normal şi în funcţie de aceasta vor lua deciziile de călătorie. La fel, agenţiile de turism. Egipt va rămâne mereu destinaţie turistică şi îşi va reveni mereu, chiar dacă în prezent este evitat. Nu mai vorbim de Paris sau Istanbul, metropole care nu au cum să fie ocolite.

- În opinia ta, care vor fi cele mai căutate 5 sau 10 destinații de către români în acest an?

T.B.: Cele mai căutate destinaţii vor fi destinaţiile clasice pentru români şi sigure. Şi aici mă refer atât la destinaţiile dedicate turismului de masă, precum Grecia, Bulgaria, Spania sau Austria mai ales în timpul iernii, dar şi la Portugalia, Croaţia, Muntenegru, la insule precum Malta şi Cipru şi, nu în ultimul rând, la Dubai – o destinaţie din ce în ce mai solicitată, sigură, cu condiţii premium şi de lux şi accesibilă şi ca transport. Pe de altă parte, Dubai a cam rămas unica destinaţie caldă şi apropiată pe timpul iernii, cu excepţia celor exotice. Şi să nu uităm de România, care rămâne cea mai sigură şi la îndemână destinaţie.

Turcia, în special cu regiunea Antalya, va fi căutată şi în acest an, reducerile cauzate de retragerea majorităţii turiştilor ruşi fiind avantajoase pentru turiştii români. În prezent, ofertele early booking pentru Antalya au reduceri de 30-50%, iar senzaţia mea este că perioada de reduceri va fi prelungită, pentru atragerea turiştilor români şi din alte ţări ca alternativă la pierderea turiştilor ruşi. Unele agenţii de turism au înregistrat în această perioadă chiar creşteri ale cererii pe Antalya, datorită ofertelor speciale, deşi per ansamblu zona înregistrează acum o uşoară scădere, datorită atentatelor din Istanbul. Însă, o precizez cu toată responsabilitatea, nu am auzit ca până acum să fi fost un atentat într-un resort ultra all inclusive din Antalya.  Istanbul este o metropolă imensă, Antalya este o regiune cu multe ministaţiuni şi multe resorturi ultra al inclusive şi all inclusive.

De asemenea, aşa cum spuneam mai devreme, şi România va fi din ce în ce mai căutată de către români.

Ca tip de turism, vor înregistra creşteri şi croazierele, în special cele din Marea Mediterană, care sunt foarte accesibile ca preţ. România, prin portul Constanţa, va înregistra la rândul ei o creştere a debarcărilor şi îmbarcărilor pentru croaziere, ţinând cont că unele companii evită în prezent şi Istanbulul, nu doar Odesa sau Crimeea.

Nordul Africii, Parisul  şi Istanbulul – afectate de atentate

- La ce schimbări ne-am putea aștepta?

T.B.: Vor fi evitate în continuare destinaţiile din nordul Africii, în special Egipt şi Tunisia. Recomand turiştilor ca înaintea vizitării unei destinaţii să se documenteze şi în privinţa siguranţei şi să verifice recomandările Ministerului Afacerilor Externe. Nu înseamnă că gata, nu mai călătorim. Însă majoritatea turiştilor vor alege pentru acest an cele mai sigure destinaţii. Este normal aşa, mai ales că de multe ori vorbim despre familii cu copii.

De asemenea, o perioadă va fi evitat Istanbulul, iar Parisul va înregistra o scădere pe partea de city break, însă nu pe traficul de business. Oricum, în cazul acestor destinaţii, dacă nu vor continua atentatele, îşi vor reveni rapid.

România, pe de altă parte, au un apetit din ce în ce mai mare pentru destinaţii exotice (Caraibe, Cuba, Mauritius, Bali, Mexic etc.), croaziere (Marea Mediterană, Marea Nordului, Caraibe etc.) dar şi circuite (gen America de Sud, Asia de Sud-Est etc.). Fireşte, la aceste ultime categorii vorbim în principal de zeci de mii de turişti pe an, dar cifra este în creştere de la an la an.

- Care sunt neajunsurile, nemulțumirile în ceea ce privește turismul intern?

T.B.: Calitatea serviciilor a crescut considerabil, în special în marile oraşe, unde au intrat pe piaţă din ce în ce mai multe hoteluri de lanţ internaţional. Şi aici nu mă refer doar la Bucureşti, ci şi la Braşov, Sibiu, Oradea, Iaşi, Timişoara, Constanţa, Târgu Mureş, Alba Iulia şi la alte oraşe. De asemenea, datorită ospitalităţii tradiţionale, calitatea serviciilor este foarte bună în majoritatea pensiunilor turistice, rurale şi agroturistice. Pe Litoral, o serie de hoteluri lasă de dorit, mai ales din cauza calităţii serviciilor. Însă majoritatea fiind deschise doar câteva luni pe an, proprietarii lor nu pot menţine angajaţii, nu pot asigura formarea lor continuă.

Pe Litoral şi în staţiunile balneare avem, de asemenea, contraste între hoteluri de calitate şi hoteluri lăsate în paragină, în care nu s-a investit. Oricum, dacă imobiliar, hotelurile stau din ce în ce mai bine, mai avem de  lucru la calitatea serviciilor. Încă nu avem şcoli de turism vocaţionale, profesionale, puternice.

Infrastructura rutieră este în curs de modernizare, însă mai puţin pe partea de autostrăzi. Din acest motiv, bucureştenii nu vor merge des în Maramureş sau Bucovina, nu-şi vor putea petrece aici weekend-uri, dacă nu vor avea la îndemână autostrăzi.

Avem nevoie de promovare mai agresivă pe plan extern. România trebuie să organizeze şi road show-uri, conferinţe, separat de participarea la târgurile internaţionale de turism.

“Avem atuuri încă nefolosite!”

- Pe ce atracții turistice poate miza România, ca să atragă mai mulți turiști?

T.B.: Majoritatea turiştilor străini vin pentru circuitele culturale ale României, care implică o noapte de cazare în Bucureşti, urmată de vizitarea Castelului Bran, Valea Prahovei, cetăţile şi bisericile fortificate săseşti, Maramureş, Bucovina etc. România ar trebui promovată ca o ţară cu diversitate şi cu bogate tradiţii, în marea lor majoritate bine păstrate. Avem turism balneoclimateric şi de spa, iar o parte din staţiuni, precum Băile Felix, Balvanyos, Covasna, Vatra Dornei şi altele au hoteluri renovate şi modernizate. Avem mai puţine castele şi cetăţi decât Franţa sau Italia, dar o parte din ele sunt în topurile internaţionale. Pe lângă clasicele castele Bran şi Peleş, vin puternic din urmă, ca notorietate, Castelul Huniazilor din Hunedoara, Cetatea Făgăraşului, Cetatea Alba Iulia ori Cetatea Oradei. Avem Delta Dunării – unica Deltă a Uniunii Europene – dar aici vorbim de turism de nişă. Avem un turism de aventură care atrage străini dornici de adrenalină (la noi se pot face rafting, enduro, parapantă, mountain bike etc.). Avem turism rural, care atrage din ce în ce mai mulţi turişti individuali (e normal, nu poţi face turism de masă în cazul turismului rural, şi nici pensiunile din Austria nu se promovează astfel, sau prin intermediul agenţiilor de turism). Aş promova mult turismul de city break. Avem oraşe cu aeroporturi modernizate, precum Sibiul, care a beneficiat si de faptul că a fost Capitală Culturală Europeană în 2007, Oradea – cu un centru istoric mare, frumos, restaurant recent, Timişoara, Cluj, Iaşi sau Suceava. La ora actuală nu este promovată mai deloc Dunărea. Nu Delta, ci Dunărea în ansamblul ei. Este drept, aici mai e mult de lucru la partea de infrastructură. Se pot amenaja microstaţiuni, iar oraşele-port de la Dunăre pot deveni adevărate oraşe turistice. Ofer exemplul unui singur oraş, care îmi este drag: Cernavodă, care are acum tot ce îi trebuie: hoteluri, restaurante, podgoria Murfatlar prin apropiere, port, centrala nucleară (poate fi un reper turistic), gânditorul de la Hamangia.

Aşa cum spuneau experţii Consiliului Mondial al Turismului şi Călătoriilor, precum şi ai Organizaţiei Mondiale a Turismului, în urmă cu 9-10 ani, România nu va fi competitivă pe plan extern mult timp de acum înainte cu partea de litoral, precum şi cu staţiunile montane. Doar că avem o problemă: aici se află majoritatea structurilor de cazare şi aici putem vorbi de turism de masă. Între timp, lucrurile s-au mai schimbat un pic, iar turişti din ţări precum Israel au început să aleagă Litoralul românesc, precum şi stațiunile montane. Este nevoie de organizarea cât mai multor curse charter – majoritatea turiştilor doresc să ajungă aici pe calea aerului - şi de o promovare agresivă. Un mare avantaj îl constituie lărgirea plajelor din nordul Litoralului, pe de o parte, precum şi renovarea sau deschiderea unor noi hoteluri de 4 și 5 stele.

Turiştii chinezi şi arabi, interesaţi de România

- Care ar fi turiștii străini care aleg România? Ce alte naționalități am putea atrage?

T.B.: După cum o spun şi statisticile, majoritatea turiştilor străini care sosesc în România provin din Europa, în special din statele UE, şi aici vorbim de Germania, Italia, Austria, Spania, Marea Britanie, Ungaria etc. De asemenea, din Israel vin din ce în ce mai mulţi turişti, doar touroperatorul Meshek Wings, al cărui director comercial, Meidan Butnaru, este de origine română, având planificate pentru acest an 11 curse charter pe săptămână. Şi din Statele Unite şi Canada avem an de an peste 100.000 de turişti.

Am putea atrage turişti chinezi, dar aceştia încă au nevoie de vize, iar cu excepţia delegaţiilor oficiale, obţinerea vizei turistice este încă greoaie. Chinezii sunt mult atraşi de destinaţiile europene, în special de Italia, Franţa, şi alte ţări din Europa de Vest, dar şi România li se pare o destinaţie interesantă. Am însoţit delegaţii oficiale ale unor municipalităţi din China şi toţi au spus că avem o ţară frumoasă, însă nu ne promovăm suficient iar procedura oferirii de vize turistice este greoaie. La fel, piaţa rusească mi se pare foarte interesantă. Însă atenţie! Nu cred că putem obţine mult din “felia” pierdută a Egiptului şi a Turciei, de unde ruşii s-au retras pe moment, pentru că aici vorbim de un alt tip de turism, gen hoteluri ultra all inclusive, climă caldă într-o mare parte din an, palmieri etc.… România are un litoral mult mai mic, nu are Marea Mediterană sau Roşie ci Marea Neagră. Ruşii vor migra pentru turismul de litoral mai ales spre Grecia, Spania, poate Italia, ţări care au mii de kilometri de plajă… Dar vom putea şi noi lua măcar o mică parte din această “felie”, şi nu doar pe litoral, ci şi pe balneo şi spa, circuite culturale, city break-uri, staţiuni montane etc. Nu cred că ar trebui să îi atragem cu oferte foarte ieftine, aşa cum deja a început să se vehiculeze pe piaţă, deoarece ruşii caută calitate, iar ofertele ieftine, chiar şi speciale, le vor transmite în subliminal că nu avem servicii de calitate. Deşi am început să avem astfel de servicii.

O altă piaţă care nu trebuie ignorată e cea a statelor bogate din Golful Persic, precum Emiratele Arabe Unite, Qatar, Bahrein etc. În cazul acestor state, cetăţenii nu au nevoie de viză pentru a intra în România, iar mulţi rezidenţi nu au oricum nevoie de vize pentru că deţin cetăţenii vest europene. Poate că această categorie de turişti nu este foarte numeroasă, dar vorbim de oameni cu bani, culţi, care doresc turism de calitate.

Altă destinaţie care constituie un emitent din ce în ce mai mare de turişti este India, dar şi în acest caz vorbim de proceduri greoaie în obţinerea vizelor. Şi să nu uităm de ţări precum de Coreea Sud, Japonia, Thailanda…

turism, traian, badulescu


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2016-02-14

TAGURI: turism, traian, badulescu
loading...





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


ADI VOICAN
14 Feb 2016

Un articol realist si actual despre turismul romanesc. Un singur lucru trebuie completat! Nu avem un minister al turismului dedicat, nici macar cat colegii bulgari. Nu avem bani de promovare si nici o strategie coerenta si predictibila. Ne guverneaza inca diletantismul si pompierismul, orgoliile si lipsa unei viziuni pe termen lung. Cu toate astea, suntem optimisti. Cele mai puternice doua motive sunt: investitiile private care au depasit 1 miliard de euro in ultimii 25 ani...si faptul ca daca nu stim noi sa ne atragem turistii, ne descopera ei singuri!
Random image



Ultimele stiri






loading...