2016-12-08 04:27

ECONOMIE


Legea celui mai mare se aplică şi la cauciucuri

 |  21:04

Ordonanţa Guvernului prin care se impune echiparea autovehiculelor cu anvelope de iarnă a introdus discriminare printre şoferi, în funcţie de gabaritul maşinii. Utilizarea pneurilor de iarnă are avantaje incontestabile în ceea ce priveşte siguranţa în trafic, dar suprareglementarea pentru şoferii cu maşini mici, comparativ cu TIR-urile, nu şi-a găsit explicaţie guvernamentală. Singura ar fi că bugetul statului are de câştigat pentru că posesorii autovehiculelor mici trebuie să cumpere mai multe cauciucuri.

Ordonanţa Guvernului nr. 5/2011 pentru aprobarea unor reglementări privind creşterea siguranţei rutiere a apărut ca o necesitate, după ce drumurile ţării sunt stricate, constant, de traficul haotic. Guvernul a pus în faţă costurile mari pentru construirea, modernizarea şi întreţinerea drumurilor. De fapt, actul normativ a pus accent pe amenzile pe care autorităţile statului le pot da pentru starea tehnică a vehiculelor rutiere, mai ales operatorilor de transport rutier.

Cea mai controversată prevedere este cea referitoare la obligarea dotării maşinilor cu anvelope de iarnă, “pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei”. Potrivit OG nr. 5/2011, autovehiculele mari de transport marfă şi cele de transport persoane trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune sau cu lanţuri pe aceste roţi sau cu alte echipamente antiderapante omologate. În schimb, toate celelalte autovehicule, adică maşinile mici, trebuie să fie echipate integral, pe toate roţile, nu numai pe cele de tracţiune. De regulă, autoturismele au tracţiune numai pe două roţi.

Bani contra pericol

Nota de fundamentare a actului normativ nu a dat explicaţii cu privire la diferenţierea ce se face între cele două tipuri de autovehicule. Dacă este normal ca maşinile să fie echipate integral cu cauciucuri de iarnă, atunci legiuitorul a lăsat pericolul pe şosele, pentru că autovehiculele mari nu au această obligativitate decât în ceea ce priveşte roţile de tracţiune.

Astfel, dacă pentru maşinile mari este suficientă echiparea cu anvelope de iarnă sau cu lanţuri numai a roţilor de tracţiune, înseamnă că pentru şoferii de maşini mici s-a produs o discriminare. Aceştia sunt obligaţi să cumpere patru pneuri, în loc de două, ceea se presupune investiţii duble din partea lor, cu beneficii majore atât pentru firmele care comercializează anvelope, cât şi pentru stat.

Oficialii Ministerului Transporturilor au declarat că se aşteaptă la încasări de aproape 450 milioane de euro numai din TVA, fără a pune la socoteală şi taxa de 3 lei/anvelopă datorată Fondului pentru mediu.

În ultimele ierni, blocajele în trafic din cauza zăpezii au fost determinate de TIR-urile care au derapat, şi nu de maşinile mici. Numai că transportatorii pot să negocieze câte cauciucuri de iarnă să monteze pe TIR-uri, având în vedere că sunt bine organizaţi în asociaţii profesionale.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639263-02-22



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image