2018-06-24 14:00


Majorare pe șest a salariilor în Ministerul de Finanțe. Cresc cu 22 la sută

 |  17:39
Majorare pe șest a salariilor în Ministerul de Finanțe. Cresc cu 22 la sută

Angajaţii de la Finanţe, între ce mai bine plătiţi bugetari, vor fi şi mai bine plătiţi. Salariile de bază ale angajaţilor din Ministerul Finanţelor Publice (MFP), din Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), din Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili şi ANAP vor fi majorate de la 1 noiembrie cu 22%. Ministerul Finanţelor Publice a anunţat că de această creştere vor beneficia în jur de 5.700 de angajaţi din aparatul propriu.

Decizia este cuprinsă într-o ordonanţă de urgenţă publicată în Monitorul Oficial, dar care nu a fost anunţată public de Guvern la momentul adoptării ei.

Sindicaliștii, revoltați

Preşedintele CNS Cartel Alfa, Bogdan Hossu, precizează că salariile angajaţilor în cauză vor creşte cu peste 60%, explicând că o clasă de salarizare înseamnă 2,5 puncte procentuale raportat la salariul de bază. El a arătat că prevederea este discriminatorie şi va duce la o „explozie salarială”.

Măsura a creat indignare însă în rândul sindicaliştilor altor instituţii de stat, care au declarat pentru ziarul PUTEREA că vor solicita şi ei majorări de salarii.

„Suntem mai mult decât indignaţi. Cei de la Finanţe vor fi printre cei mai bine plătiţi, dacă nu chiar cel mai bine plătiţi salariaţi dintre funcţionarii bugetari. Nu înţelegem de ce tocmai ei au primit aceste majorări, când oricum avea salarii fabuloase, chiar şi trei ori mai mare decât salariu mediu al unui alt angajat pe funcţie asemănătoare din alte ministere. Lăsând la o parte salariaţii Băncii Naţionale a României (BNR), ai Autorităţii de Supraveghre Financiară (ASF), care au un statut mai delicat şi salarii cel puţin la fel de mari, cei de la Finanţe erau oricum foarte bine plătiţi, în branşa noastră se ştie că este foarte greu să pătrunzi într-un astfel de sistem. Tocmai pentru că este bătaie foarte mare pe astfel de posturi bine plătite, chiar dacă mulţi nici măcar nu au pregătirea necesară pentru ele. Noi o să luăm în considerare să cerem majorări şi pentru angajaţii noştri. Lucrăm tot la stat ca şi cei de la Finanţe şi avem o responsabilitate la fel de mare. Nu este normal ce se întâmplă”, au declarat pentru PUTEREA reprezentanţi ai sindicatelor.

Cele mai mari salarii din sectorul bugetar

Luând drept criteriu meseria, în fruntea topului celor mai plătiţi angajaţi de la stat sunt cei de la Regia Autonomă Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA). Un controlor de trafic aerian câştigă lunar aproximativ 21.000 de lei net. ROMATSA are circa 1.500 de salariaţi, din care 600 sunt controlori de trafic aerian.

Comparativ, salariul mediu din administraţia locală din România este de 2.396 de lei net, 3.359 de lei brut.

Dacă ar fi să facem un top al celor mai bine plătiţi angajaţi din actualul Executiv, Ministerul Justiţiei, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Finanţelor Publice sunt instituţiile în care cel mai bine plătiţi salariaţi au salarii de peste 10.000 de lei net pe lună. Astfel, venitul maxim al unui angajat din ministere este de 14.612 lei net pe lună şi îl primeşte angajatul de pe funcţia de director (personal de specialitate asimilat judecătorilor şi procurorilor) din cadrul Ministerului Justiţiei. De asemenea, un angajat contractual cu funcţie fără comandă din Ministerul Afacerilor Interne are 10.613 lei net pe lună. Iar un director general grad I din Ministerul Afacerilor Externe încasează 14.575 de lei net lunar. Un şef de serviciu la Unitatea Centrală de Armonizare pentru Audit Public Intern din Ministerul Finanţelor Publice are un venit de 10.034 de lei net lunar.

De cealaltă parte, cel mai mic venit din ministere a fost încasat de un civil din Ministerul Apărării Naţionale, care a încasat în luna iulie, de exemplu, 84 de lei net.

Însă numai şapte ministere îşi publică pe site salariile actualizate, deși, din 2010, toate ministerele şi instituţiile publice sunt obligate, prin lege, să publice veniturile salariale ale angajaţilor, datele trebuind să fie actualizate lunar.  

Motivarea majorării

Ministerul Finanţelor spune că prin derogare de la OU 23/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în 2015, începând cu drepturile salariale aferente lunii noiembrie, funcţionarii publici şi personalul contractual din Ministerul Finanţelor, ANAF, Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice şi Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili beneficiază de 25 de clase de salarizare succesive faţă de clasa deţinută.

Majorarea salariilor angajaţilor Finanţelor, ANAF, Direcţiei Generale Administrare Mari Contribuabili şi ANAP este justificată de „activităţile complexe” desfăşurate de aceste instituţii şi de necesitatea atingerii unei salarizări similare cu cea din Ministerul Fondurilor Europene, susţine MFP.

„Activităţile complexe ale MFP, ANAF, Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, ANAP, precum şi imperativul asigurării unei stabilităţi a personalului specializat din cadrul acestora justifică acordarea unei majorări salariale prin acordarea unui număr de 25 de clase de salarizare succesive. Acordarea acestei majorări salariale este de natură să creeze o salarizare similară cu personalul din cadrul Ministerului Fondurilor Europene, care are atribuţii în domeniul gestionării fondurilor europene nerambursabile, dată fiind complexitatea similară a activităţilor desfăşurate şi care în prezent beneficiază de până la 25 de clase de salarizare succesive faţă de clasa deţinută, conform Legii nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, cu modificările şi completările ulterioare”, arată Ministerul Finanţelor Publice.

În plus, o egalizare a salarizării între aceste instituţii publice este necesară, deoarece nu trebuie să existe o diferenţă între cele două categorii de bugete, naţional şi cel al Uniunii Europene, şi nici între activităţile aferente funcţiilor acestor instituţii publice.

„În corelaţie cu atribuţiile şi complexitatea lucrărilor de la nivelul MFP, ANAF, Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, ANAP şi, pe de o parte, şi riscurile care pot interveni în lipsa unei salarizări corespunzătoare a acestora, pe de altă parte, prin Ordonanţă de Urgenţă nr. 47/ 2015 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2015 şi unele măsuri bugetare s-a instituit acordarea personalului din cadrul MFP, ANAF, Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili şi ANAP şi unei majorări salariale similare celei prevăzute la art. 2 alin.(1) din Legea nr. 490/2004, cu modificările şi completările ulterioare. De asemenea, personalul din aceste instituţii nu va beneficia de majorarea salarială de 25 de clase de salarizare succesive pe perioada în care intră sub incidenţa prevederilor Legii nr. 490/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Măsura propusă este de natură să conducă la evitarea riscului migrării personalului din cadrul acestora către instituţii cu un nivel de salarizare superior, la evitarea săvârşirii unor posibile fapte de corupţie şi la stabilirea unui echilibru între complexitatea muncii şi riscurile care derivă din realizarea prerogativelor acestora.

Totodată, această măsură contribuie la realizarea unui serviciu public stabil, prin eliminarea pe cât posibil a riscului migrării personalului specializat din cadrul unor instituţii cheie ale administraţiei publice centrale către mediul privat, cu consecinţe pozitive asupra interesului cetăţeanului, a bugetului general consolidat şi a activităţii autorităţilor publice vizate de această măsură”, susţin Finanţele.

Numărul beneficiarilor este de circa 60.000, incluzând angajaţi din toate direcţiile din teritoriu ale ANAF şi din toate instituţiile deconcentrate din ţară. Bogdan Hossu a precizat că derogarea Guvernului, inclusă în actul publicat în Monitorul Oficial, nu a fost prevăzută în proiectul rectificării şi nu a fost prezentată nici partenerilor sociali.

„Modificarea a fost făcută ori în şedinţa de Guvern, ori după. În mod normal, o astfel de modificare nu trebuie făcută fără semnăturile miniştrilor Finanţelor, Justiţiei şi Muncii”, a spus Hossu.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2015-11-01

TAGURI: majorare, salarii, minister, finante





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


FUTU-LE DE ZDRENțE!
01 Noi 2015

Dar când e vorba de alte instituții, ministere...ăștia de la finanțe, se kk pe ei și nu dau avize, decât după nuș câte modificări la lege...și-ți tin la prelegeri (verbale sau notificate) de-ți vine boala - pe ei, pe tine și pe guvernele CRETINE!
ÎNTREBARE:
01 Noi 2015

CE INTERES ASCUNS A AVUT/ARE GUVERNUL ĂSTA format majoritar din penali, CARE UMBLĂ PE ȘESTACHE...la unii dând majorări cu pipeta, la alții cu polonicul, iar la alții cu găleata?! Auzi la ei, prin OUG! Înseamnă că lucrează pe ascuns ca să nu-i dea de gol eventual, ăștia de la Finanțe pentru ceea ce lucrează ei, modificând Bugetul - vitregi pt.unii, larg la pungă pentru alții....FUTU-VĂ RASA DE PENALI!
PĂCAT
01 Noi 2015

că s-au strâns atâția oameni azi, și nu au transformat-o, chiar dacă-au avut OCAZIA, într-o zi de adevărată revoluție din care ori murim, ori scăpăm de șnapanii de la putere....
Random image



Ultimele stiri









Apa Nova