2016-12-10 03:25

ECONOMIE


Misiune imposibilă. Boagiu promite tunele feroviare de opt ori mai ieftine decât în Occident

 |  19:32
Misiune imposibilă. Boagiu promite tunele feroviare de opt ori mai ieftine decât în Occident

Ministrultransporturilor şi infrastructurii, Anca Boagiu, se vrea mai tare decâtjaponezii, nemţii sau italienii, promiţând că poate construi tunele de opt orimai ieftine ca ale lor. După ce ne-a amăgit cu standardele de cost pentruautostrăzi, care variază între 3,69 şi 6,1 milioane de euro/kilometru, conducereaMinisterului Transporturilor a fixat preţul mediu al tunelelor rutiere şiferoviare între 19 şi 27,5 milioane de euro/km.

Conducerea Ministerului Transporturilor apregătit un proiect privind construcţia tunelelor rutiere şi feroviare. Dacătot nu s-a construit nici un metru de tunel rutier sau feroviar în ultimii 30de ani, potrivit estimărilor marilor specialişti din Compania Naţională deAutostrăzi, un metru liniar de tunel feroviar ar costa 20.000 de euro,construcţia unui metru liniar de tunel rutier cu două benzi 19.000 de euro, iardacă acesta are şi o bandă de urgenţă, preţul ar ajunge la 27.500 de euro pemetru liniar. Potrivit proiectului de hotărâre de Guvern, postat pe site-ulMinisterului Transporturilor, standardele de cost au la bază costurile unitareale unor obiective similare din statele europene în ultimii 10 ani şi preţurileîn lei actualizate în decembrie 2010. “Prezentul standard a fost elaborat luând în considerarestructura unui tunel rutier, pentru două benzi de circulaţie plus banda de urgenţă (o cale deautostradă). (…) În prezentul standard nu sunt incluse portalurile şiinstalarea şantierului, refugii sau nişe, accese, puţuri de ventilaţie, galeriede evacuare în caz de incendii şi echipamente”, se arată în anexele proiectului.La stabilirea costului unitar s-au luat în calcul preţurile materialelor, utilajelorşi transportului la nivelul lunii decembrie 2010, salariul brut pe ramurăcomunicat de Institutul Naţional de Statistică la nivelul mediei semestrului II2010. “Lastabilirea costului investiţiei de bază s-au avut în vedere costurile unitarela obiective similare elaborate în perioada 2005-2010. Standardul de costpentru tuneluri defineşte costul mediu estimat pentru execuţia unui metru liniarde tunel pentru cale ferată dublă. Există diferite căi de clasificare apământurilor şi rocilor sub circumstanţe de construcţie specifice, cum ar fiexecuţia unui tunel. Clasificarea solurilor şi rocilor pentru tuneluri a fostîn general legată de descrierea comportării terenului în jurul golului tunelului”, se mai arată în documentul citat.

Ingineriferoviari: Costul estimat al tunelelor nu are nici o bază

În timp ce italienii şi elveţieniiconstruiesc cel mai lung tunel feroviar, în lungime de 57 km, cu aproximativ 120milioane de euro/kilometru, care trece pe sub munţii Alpi, MinisterulTransporturilor precizează că tunelele de cale ferată, cu linie dublă, ar puteafi realizate, în medie, cu 19 milioane de euro/km. “De peste 30 de ani nu s-a construit un tunel rutier înRomânia, nu este nimeni care să calculeze cât costă un tunel rutier sauferoviar. În anii ’80 s-au construit ceva tunele de caleferată în ţara noastră. Construcţia unui kilometru de tunel cu 30 milioane deeuro este un vis frumos pentru orice constructor. Un tunel complet utilat costăîntre 70 şi 100 milioane de euro/km. Tunelul care leagă Germania de Danemarcacostă peste 220 milioane de euro/km. Ministerul Transporturilor visează frumos”, ne-au declarat inginerii specializaţi în construcţia deautostrăzi.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639243-05-16



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

BECCARIA
06 Apr 2011

eu zic c? se poate problema e de alt? natur? consiliul concuren?ei s? zic? cum st? cu cartelurile ?i ministrul s? zic? unde e cazul s? se construiasc? ?i cât de lung, pentru c? subordona?ii au avânt când e de umflat pre?ul unui proiect

Adauga un comentariu

Random image