2016-12-05 04:47

ECONOMIE


Noile standarde de cost permit ''regilor asfaltului'' să tripleze preţurile la autostrăzi

 |  19:25
Noile standarde de cost permit ''regilor asfaltului'' să tripleze preţurile la autostrăzi

Specialiştii în drumuri şi lucrări de artă “demolează” standardele decost pentru autostrăzi, prezentate de ministrul transporturilor, Anca Boagiu, pornindde la noile proiecte anunţate, Timişoara-Lugoj şi centura Timişioara, pe careziarul „Puterea” le-a prezentat ca fiind la un cost de aproape 10 milioane deeuro/km. “Standardelede cost pentru autostrăzi sunt «prafîn ochi» pentru români. Aceste standarde de cost sunt pentru «semi-autostrăzi».Pentru un drum naţional sau autostradă, standardele trebuie să conţină şipreţurile pentru poduri, viaducte sau noduri rutiere. Standard de cost al uneiautostrăzi înseamnă un preţ ferm, care nu poate fi modificat în timpulderulării contractului. Actualele standarde prezentatate de MinisterulTransporturilor permit «regilorasfaltului» să tripleze preţurile autostrăzilor”, ne-au explicat specialişti în construcţiade drumuri. Compania de Autostrăzi a fixat standardelede cost pentru autostrăzi la un preţ standard pe kilometru între 3,69 şi 6,1milioane de euro.

După publicarea articoluluiprivind indicatorii tehnico-economici pentru construcţia autostrăzilorTimişoara-Lugoj şi centura Timişoara la nivel de autostradă, unde valoarea unuikilometru de autostradă ajunge la aproape 10 milioane de euro, Compania deAutostrăzi ne-a precizat că în costul realizării unui kilometru de drum nuintră valoarea exproprierilor şi a mutării utilităţilor. “Oricum,lucrările de exproprieri nu sunt incluse în valoarea indicatorilor tehnico-economici,acestea pot să dubleze valoarea unui kilometru de autostradă. Compania deAutostrăzi merge pe aceeaşi politică păguboasă de până acum în care nimeni nupoate să facă o apreciere asupra costurilor. Standard de cost pentru autostrăziînseamnă, de pildă, un preţ ferm al construcţiei autostrăzii Timişoara-Lugoj”, ne-au precizat specialiştii citaţi.

Biroul de presă al Companiei deAutostrăzi ne-a spus că standardul de cost pentruautostrăzi “defineştecostul estimat pentru realizarea unui kilometru de drum nou în condiţiinormale, factorii speciali sau extraordinari care ar putea afecta nivelul deperformanţă nu sunt luaţi în considerare”.“În standardul de cost pentruautostrăzi, zonă de deal nu sunt incluse lucrările de poduri, pasaje, viaducte,podeţe, lucrări de consolidare teren de fundare, stabilizare versanţi şi taluze,lucrări hidrotehnice, tuneluri, noduri rutiere şi intersecţii denivelate,restabiliri legături rutiere, iluminat, panouri antiorbire, parcări, centre deîntreţinere, lucrări pentru protecţia mediului sau monitorizarea şitelefonizarea”, ne-a răspunsCompania de Autostrăzi, referitor la calculul privind indicatorii tehnico-economiciai autostrăzilor Timişoara-Lugoj şi varianta de ocolire Timişoara, cu profil deautostradă.

“Un metru pătratde pod sau pasaj costă între 800 şi 1.300 de euro”

În răspunsul CNADNR se precizează că standardelede cost nu includ costurile cu cheltuieli pentru proiectare, consultanţă şiasistenţă tehnică, costurile pentru protecţia mediului. Compania de Autostrăzimai precizează că în cadrul celor două proiecte există 13 poduri şi pasaje, 19pasaje peste infrastructura rutieră, două noduri rutiere, două spaţii deservicii şi două parcări de scurtă durată. “Specialiştiidin CNADNR nu pot aprecia cât costă un metru pătrat de pod sauun metru pătrat de tunel. Un metru pătrat de pod sau pasaj costă între 800 şi1.300 de euro. Pentru aceste două proiecte nu sunt 2 km de poduri sau pasaje. Înstandarul de cost trebuie inclus tot ce ţine de construcţia unei autostrăzi, dela decuparea stratului vegetal până la vopseaua de pe asfalt”, ne-au mai explicat specialiştii în drumuri.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638952-01-21



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

CONCEFA
13 Dec 2010

de ce nu scrieti si despre aviara? faptul ca traian preoteasa fostul director de la cfr, inculpat in dosar este acum consilier al doamnei boagiu iar dobre fostul ministru secretar general si acopera matrapazlacurile cu aviara? de unde a avut varul lui ursachi 500 de mii de euro sa il imprumute pe preoteasa (asa scrie la dosar)? de unde a avut preoteasa bani sa isi cumpere 5 case in bucuresti si audi a8? nu cumva el si cu dobre au fost artizanii acestei afaceri murdare? alo DaNA!

Adauga un comentariu

Random image