2016-12-06 14:19

ECONOMIE


O primă ''gaură'' de un milion de euro pe autostrada dintre Nădlac şi Sibiu. Coridorul IV pan-european va fi finalizat la ''Paştele cailor''

 |  17:55
O primă ''gaură'' de un milion de euro pe autostrada dintre Nădlac şi Sibiu. Coridorul IV pan-european va fi finalizat la ''Paştele cailor''
Trei din cele patru tronsoane de autostradă aflatepe coridorul IV pan-european, între Nădlac şi Sibiu, cu care se laudă, de laînceputul mandatului, ministrul transporturilor, Anca Boagiu, încep cu pagubăde aproape un milion de euro în bugetul Companiei de Autostrăzi. În loc să aloceîntre 180 şi 200 milioane de euro pentru atragerea fondurilor europene învederea construcţiei a trei tronsoane de autostradă între Nădlac şi Sibiu,Compania Naţională de Autostrăzi se judecă cu firma germană DIWI ConsultInternational pe tema studiilor de fezabilitate. Ministerul Transporturiloreste în pericol să piardă bani europeni în valoare de aproape un miliard deeuro din cauza întârzierilor privind procedurile de licitaţie pentru coridorulIV pan-european rutier.

Compania Naţională deAutostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) îşiangajează avocaţi, cu aproape 900.000 de euro, fără TVA, pentru a fireprezentată în faţa Curţilor de Arbitraj Internaţionale în procesul cu DIWIConsult International, firma care a efectuat studiile de fezabilitate pentru treitronsoane de autostradă, respectiv Nădlac - Arad, Lugoj - Deva şi Orăştie -Sibiu. În pofida acestui proces, Compania Naţională de Autostrăzi are ca termendata de astăzi privind finalizarea depunerii ofertelor pentru cele treitronsoane de autostradă. Potrivit unor surse ministeriale, Compania Naţionalăde Autostrăzi poate derula cele trei licitaţii, “doar dacă încontracte se precizează ca nici una din cele două părţi nu are pretenţii dacă DIWI Consult International câştigă procesul”. “CompaniaNaţională de Autostrăzi cheltuieşte milioane de euro pentru avocaţi. Litigiulcu firma DIWI Consult International se poate derula în paralel cu cele treilicitaţii. Dacă DIWI Consult International câştigă procesul, se pot reziliacontractele. Compania de Autostrăzi poate scăpa de penalizări doar dacă existăo clauză în contracte potrivit căreia constructorul să nu aibă pretenţiifinanciare în cazul pierderii procesului cu firma DIWI Consult International. Companiade Autostrăzi a încheiat acest contract pentru cele trei studii defezabilitate, în valoare de circa 12 milioane de euro, în urmă cu trei ani”, ne-auexplicat sursele citate.

Din cauza tergiversăriiacestor licitaţii, Ministerul Transporturilor este în pericol de a pierde ofinanţare de aproape un miliarde de euro pentru construcţia celor 148 km deautostradă. “La jumătatea lunii, conducerea CNADNR aanunţat că prelungeşte cu două săptămâni depunerea ofertelor pentru construcţiacelor trei tronsoane de autostradă. Amânarea acestor licitaţii pentruconstrucţia autostrăzilor nemulţumeşte Comisia Europeană. Avem toate şansele săpierdem aceste fonduri dacă nu semnăm contractele la timp şi nu se deruleazăproiectele. Comisia Europeană nu mai admite amânarea licitaţiilor pentru CoridorulIV pan-european rutier”,ne-au mai explicat sursele.

Un sfert dintronsonul Lugoj-Deva costă aproape 300 milioane de euro

Conform datelor CompanieiNaţionale de Autostrăzi, un tronson în lungime de aproximativ 27 km din autostradaLugoj-Deva, costă aproximativ 1,11 miliarde de lei. Proiectarea şi construcţia tronsonuluide autostradă Nădlac-Arad, în lungime de aproximativ 39 km costă aproximativ unmiliard de lei şi secţiunea dintre Orăştie şi Sibiu este evaluată la aproximativtrei miliarde de lei. “Lucrările sunt finanţate înproporţie de 8% de către Uniunea Europeană, prin fonduri de coeziune şiGuvernul contribuie cu 15% din valoarea proiectului. Segmentul de autostradădintre Orăştie şi Sibiu, în lungime de aproximativ 82 km, este împărţit înpatru loturi”, ne-au mai explicat sursele citate. Potrivit acestora,contractele pentru cele trei tronsoane de autostradă nu se vor semna maidevreme de luna aprilie.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639237-09-24



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image