2017-11-18 06:38


Portul Constanța câștigă de pe urma atacurilor teroriste din Istanbul

 |  21:01
Portul Constanța câștigă de pe urma atacurilor teroriste din Istanbul

În 2015, două atentate au zguduit Franţa: în ianuarie a fost masacrată redacţia săptămânalului satiric Charlie Hebdo, iar în noiembrie, în mai multe locuri din Paris, terorişti islamişti au ucis 130 de persoane şi au rănit alte sute. S-a instaurat panica, iar efectele s-au văzut imediat. În special după ultimul atac armat, turiști din întreaga lume au renunțat la vacanța programată din timp. Afectată a fost nu doar în Franța, ci și alte țări unde au existat atacuri sau amenințări teroriste, în special Italia, Belgia, Turcia.

Între cei pe care atentatele i-au băgat în sperieți se numără și românii. Câteva sute de turiști au renunțat anul trecut la concediul programat în Franța, deși achitaseră în avans biletele de avion și sejururile. Reprezentanții agențiilor românești au declarat pentru ziarul PUTEREA că singurii care mai călătoreau în străinătate în perioadele respective erau oamenii de afaceri. Românii au reacționat cu circumspecție și în cazuri mai puțin grave, cum a fost cazul cu situația din Grecia, din vara trecută, când la Atena se atinsese un vârf al crizei financiare și politice. Timp de cel puțin două săptămâni, românii au ezitat să mai cumpere pachete turistice în această țară, deși partea insulară era mai puțin afectată, întrucât protestele de stradă aveau loc doar în Capitală și la Salonic. Asta s-a petrecut în condițiile în care Grecia era de ani de zile și încă mai este prima opțiune a românilor în ceea ce privește destinația preferată de vacanță.

Ultima afectată este Turcia. Un terorist sirian s-a aruncat în aer pe 12 ianuarie 2016 într-o zonă turistică din cartierul Sultanahmet, în Istanbul, provocând moartea a cel puţin zece germani şi rănirea altor zeci. În contextul în care economia Turciei este puternic dependentă de turism, există îngrijorări potrivit cărora atacul ar putea amplifica un efect negativ asupra acestui sector. Germanii și rușii constituie cel mai important grup de turişti în Turcia, însă, cel puțin în ceea ce-i privește pe ruși, turismul din Rusia, a doua cea mai importantă sursă de turişti în Turcia, este deja în scădere, din cauza declinului economiei ruse şi a deteriorării relaţiilor între Moscova şi Ankara, după ce Turcia a doborât în noiembrie 2015 un avion rusesc de război în apropiere de frontiera cu Siria.

Profită companiile care oferă croaziere

Touroperatorii consultați de PUTEREA spun că, în prezent, cel mai sigur tip de turism îl reprezintă croazierele. Și, cum companiile internaționale de croaziere au anunțat deja că suspendă escalele în porturi din Turcia „până la noi ordine”, România profită, fără să vrea, de această situație. Și asta datorită faptului că escalele prevăzute inițial la Istanbul și Izmir sunt înlocuite cu cele în Portul Constanța.

Peste 8.000 de români au plecat anul trecut în croaziere în întreaga lume, iar anul acesta se estimează că numărul turiştilor români pe acest segment va creşte cu 15%, la 9.000-9.500. Cele mai vândute croaziere sunt și cele mai ieftine. Europa rămâne cea mai accesată. Căutate sunt și croazierele în Marea Nordului, la fiordurile Norvegiei, eventual cu trecere în Islanda, Groenlanda și insulele britanice, dar și în capitalele baltice până la Sankt Petersburg și înapoi. Acestea ar fi destinațiile pentru care optează cei care merg pentru prima dată într-o croazieră. Apoi, a doua oară ei aleg Asia, Caraibe sau chiar Alaska, mai scumpe.

”Trendul este crescător la nivel mondial, inclusiv în România. Produsul de la an la an începe să fie cunoscut, să fie cerut. Sunt mult mai mulți aceia care au navigat și care atunci când se întorc promovează acest produs rudelor, prietenilor. De altfel, într-o statistică CLIA (Cruise Lines International Association CLIA, o asociație a liniilor importante de croazieră, n.r.), croaziera este singurul produs care în ultimii 10 a avut o creștere constantă de 10%. Produsul crește de la an la an. În 2015 am avut o creștere de 16%. Din cei 8.000 de români care au mers anul trecut în croaziere, 5.000 au mers cu noi. Și anul acesta a început bine, estimăm 15% creștere pentru anul în care am intrat. Și anul trecut a început bine, doar acum vreo doi ani a început mai prost, dar situația s-a redresat în a doua parte a lui februarie”, a declarat într-un interviu pentru PUTEREA Ioan Băşea, directorul general al Croaziere.net, companie care deţine 80-85% din această piaţă.

De regulă, turiștii români încep cu o croazieră mai accesibilă, pe Mediterana, de opt zile, care este între cele mai ieftine, iar în vacanța următoare optează pentru una mai scumpă și de multe ori alerg să meargă în grupuri de prieteni sau și cu alte rude. În mare, turistul român care optează pentru croazieră are, în mare, între 30 și 45 de ani. ”Adolescenții nu înțeleg produsul. Dar avem și seniori care merg în astfel de vacanțe”, precizează el.

”O croazieră poate costa de la 299 de euro pe persoană, la care se adaugă taxe, în cabină interioară, în vase de croazieră care transportă peste 4.000 de pasageri pe an. Anul trecut am dat și o croazieră de lux de 48.000 euro. Acestea ar fi prețurile extreme. Bine, avem și o ofertă de 400.000 de euro, dar așa ceva nu ne-a cerut nimeni. Paleta este foarte largă. Cu rezervare din timp, în medie însă, o croazieră cu 5-6 mese pe zi incluse este de 1.000-1.200 de euro de persoană, șapte nopți. Cam acesta ar fi tariful oarecum real de croazieră, de 100-150 de euro pe zi de persoană, la liniile de masă, nu la cele de lux. Îmbarcări se fac și din Constanța”, afirmă Băşea.

Acesta a vorbit şi de concurența foarte mare dintre vasele de croazieră. ”Creșterea se datorează calității și complexității produsului. Concurența este foarte mare între vasele de croazieră. Clientul este răsfățat, la ei contează foarte mult serviciile oferite clienților, pentru că vor să și-i fidelizeze. L-ai prins pe om la bord, faci tot ce-i cu putință să revină. Navele de croazieră au și săli de spectacole de până la 1.500 de locuri, sunt orașe în România care nu au teatre de asemenea capacitate”, spune Bășea.

De altfel, fidelizarea clienților se face în acest caz prin serviciile de la bord sau extra-servicii, și nu prin discounturi.

Croaziere.net reprezintă 25 de linii de croazieră. Înfiinţată în urmă cu 11 ani, la Cluj, compania este singurul touroperator român specializat strict pe croaziere şi acreditat CLIA (Cruise Lines International Association – Asociaţia Internaţională a Liniilor de Croazieră), ACE (Association of Cruise Experts – Asociaţia Experţilor în Croaziere) şi Sea Trade.

Traficul de Mărfuri în porturile româneşti, în creştere

Traficul total de mărfuri înregistrat în 2015 în porturile maritime românești, Constanța, Midia și Mangalia, a fost de 56,33 milioane tone, cu 1,25% mai mult decât în 2014. Potrivit Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime (APMC), traficul maritim a fost 43,60 milioane  tone (43 milioane tone în 2014), iar cel fluvial a reprezentat 12,73 milioane tone (12,58 milioane tone în 2014).

Pentru traficul maritim, creșterea de trafic în perioada analizată reprezintă 1,28%, iar pentru cel fluvial de 1,15%.

Creșteri de trafic au fost înregistrate la cereale (de la 17,42 milioane tone în 2014, la 19,61 milioane tone în 2015), produse petroliere (de la 4,71 milioane tone la 5,16 milioane tone), produse metalice (de la 1,88 milioane tone la 2,06 milioane tone)  și combustibili minerali solizi (de la 2,15 milioane tone la 3,20 milioane tone).

În traficul total, cerealele au o pondere de 34,8%, petrolul brut 11,7%, articolele diverse 12,2%, produse petroliere 9,2%, combustibilii minerali solizi 5,7%. Scăderi de trafic sunt înregistrate în cazul minereurilor de fier (de la 5,5 milioane tone la 2,75 milioane tone).

Traficul de containere a totalizat, în 2015, 6,84 milioane tone, respectiv 689.012 TEU, comparativ cu 2014 când au fost înregistrate 6,77 milioane tone, respectiv 668.349 TEU. Cantitativ, creșterea este de 1,04%, iar în ceea ce privește numărul de TEU-uri, creșterea este de 3,09%, concluzionează APMC.

De asemenea, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța a anunțat că a definitiat Raportul de Mediu pentru Master Planul Portului Constanța și va organiza o dezbatere publică a acestuia pe 4 februarie la ora 16:00, la Terminalul de pasageri din Portul Constanța. Master Planul și Raportul de mediu pot fi consultate la sediul Agenției pentru Protecția Mediului Constanța.

Consultantul Ernst&Young – Inros Lackner vorbește despre „o planificare strategică a portului pe termen mediu şi lung (până în 2040. Consultantul subliniază că „Portul Vechi nu îndeplineşte condiţiile de funcţionare ale unui port modern, iar zona trebuie reprofilată într-o zonă urbană, comercială şi de recreere”, ceea ce face ca dezbaterea publică să fie ca o mană cerească, întrucât constănțenii trebuie să se decidă dacă vor terase și cârciumi în Port, aspect criticat îndelung de sindicaliștii portuari.

Cele mai afectate au fost companiile aeriene

Air France - KLM a anunțat că afacerile grupului aerian s-au redus cu 70 de milioane de euro în decembrie 2015, ca efect al diminuării numărului de pasageri după atentatele comise în noiembrie la Paris. Companiile Air France, KLM HOP! şi Transavia au avut un trafic de 6,7 milioane de pasageri în decembrie 2015. În noiembrie 2015, profiturile Air France - KLM au scăzut cu 50 de milioane de euro ca efect al atentatelor.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2016-01-24

TAGURI: turism, terorism, atentat, croaziere



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






Apa Nova