2018-10-20 19:07


Prețul corect al carburanților

 |  21:01
Prețul corect al carburanților

Prăbușirea prețurilor la petrol la nivel mondial continuă să facă victime în economie, inclusiv în România, iar problemele sunt departe de a se fi încheiat. Barilul de petrol s-a ieftinit cu aproape 70% în ultimul an şi jumătate. Nivelul actual, de circa 30 de dolari pe baril, nu a mai fost înregistrat din primăvara anului 2004. Companiile petroliere și cele din industriile conexe raportează scăderi ale profiturilor sau chiar pierderi. Finalmente, și populația va avea de suferit, chiar dacă prețurile de la pompă sunt, deocamdată, îmbucurătoare, iar mașinile de pe șosele se înmulțesc, fiind scoase din garaje și cele care au fost lăsate să zacă atunci când litrul de benzină sau motorină depășise 6 lei. Principalele produse finite, carburanții, s-au ieftinit în ultimul an și jumătate, însă nu în aceeași proporție cu scăderea nivelului țițeiului. Iar petroliștii, care se chinuie de doi ani să rămână pe linia de plutire, sunt acum nevoiți să treacă la disponibilizări. În plus, inclusiv încasările la bugetul statului român au scăzut. Potrivit raportului pentru anul 2015 al Agenției Naționale pentru Resurse Minerale (ANRM), redevenţele petroliere încasate anul trecut de statul român au scăzut cu aproape 12%, ca efect al micşorării preţului de referinţă pentru ţiţeiul extras în România. Aceste scăderi vin după mulți ani de creșteri, în care România încasa cu cel puțin 10% mai mult în fiecare an de pe urma companiilor care explorau sau exploatau gaze, petrol sau resurse minerale pe plan local.

Pornind de la aceste realități economice și ținând cont de schimbările masive survenite în sector în ultimul an și jumătate, PUTEREA a încercat să afle care ar fi prețul corect la benzină și motorină în România.

1 euro / litrul de benzină e corect la cotațiile actuale, susțin benzinarii

„Dacă ne raportăm evoluţiile de la bursă cu cele de la pompă, vedem că preţurile de la pompă au scăzut în linie cu cele ale materiei prime, însă nu în acelaşi ritm. Având în vedere prăbuşirea cotaţiilor internaţionale ale petrolului, un preţ «corect» ar fi de 4,5 lei (circa 1 euro) pe litru de benzină. Nu putem vinde benzina chiar cu 2 lei, altfel nu am reuși să supraviețuim. Și este și un preț sustenabil pentru populație. Însă este de subliniat că, de când a început barilul să scadă, am ieftinit constant carburanții, în funcție de evoluția cotațiilor internaționale ale materiilor prime, ale produselor petroliere, a cursului de schimb, dar și în funcție de costurile logistice și de distribuție. În egală măsură au contat și indicatorii financiari necesari asigurării capitalului de lucru și a investițiilor”, au declarat pentru PUTEREA un oficial al unui mare jucător de pe piața benzinăriilor din România.

Totuși, un euro e încă prea scump

România se află în topul celor mai scumpi carburanţi din Europa, la noi motorina fiind mai scumpă decât în Germania, cea mai mare economie europeană. În Spania şi Belgia, motorina a scăzut sub un euro în luna ianuarie. În plus, evoluțiile descrescătoare ale prețurilor țițeiului se regăsesc mai greu la benzinăriile din România, preţurile nu s-au modificat foarte mult. Un motiv invocat este acela că accizele au rămas neschimbate şi în acest an.

În preţul carburanţilor vânduţi în România, peste 60% reprezintă taxele plătite statului. Din cei 4,5 - 4,8 lei plătiţi zilele acestea pentru un litru de benzină, statul încasează 3 lei plus supracciza de 7 eurocenţi pe litru.

De ce are Petrom probleme acum

Cel mai mare jucător de pe piața benzinăriilor din România, OMV Petrom, a anunțat pentru anul trecut o pierdere de 690 de milioane de lei, faţă de profitul de 2,1 miliarde de lei din 2014. Rezultatele companiei au fost puternic afectate de prăbuşirea barilului de petrol. Este pentru prima dată când Petrom, acum câțiva ani cea mai mare companie locală, raportează pierderi de la privatizarea sa din anul 2004. De exemplu, în 2013, Petrom raporta un profit net istoric de 1 miliard de euro. 

Reprezentanții companiei spun că la un preț de 40 de dolari pe baril, Petrom este capabil să genereze profit. De altfel, aceasta este și valoarea în jurul căreia și-a construit bugetul pentru 2016. Îngrijorările sunt însă departe de a se fi încheiat. Grupul OMV Petrom îşi va reduce în acest an cu 4% producţia de ţiţei, după ce anul trecut a extras 65,19 milioane de barili, de asemenea în scădere, cu 1%, faţă de 2014. Până la finalul anului trecut, Petrom a închis 350 de sonde, iar în acest an încă 20 de sonde, dintr-un total de peste 7.500 disponibile. 

Bugetul de investiţii al companiei a scăzut anul trecut cu 38%, iar nu­mă­rul de angajaţi s-a diminuat cu aproape 900 de persoane, până la 16.038. Mai mult, continuarea mă­surilor de con­trol strict al costurilor ar putea duce şi la alte disponibilizări, dar şi la scă­de­rea producţiei.

Specialiştii din domeniu susţin că barilul nu va mai ajunge prea curând la preţul de acum doi ani, când era cotat la peste 100 de dolari, dar nici nu exclud o majorare ușoară a acestuia.

Noi licitații pentru explorare petrolieră

Veniturile la bugetul de stat aduse ca urmare a activităţii Agenției Naționalee pentru Resurse Minerale (ANRM), provenite din redevenţe miniere şi petroliere, taxe şi tarife, au fost de 1,07 miliarde de lei, în primele nouă luni ale anului 2015. „Comparativ cu primele 9 luni ale anului 2014, se constată o scădere a redevenţelor petroliere cu aproximativ 11,72%, ca efect al micşorării preţului de referinţă pentru ţiţeiul extras în România”, arată raportul ANRM pentru 2015.

Potrivit acestuia, pentru perioada următoare, asigurarea securităţii energetice a ţării, bazată pe un sistem eficient de aprovizionare cu resurse primare, producere şi transport, care să asigure alimentarea continuă a tuturor consumatorilor ”în condiţii de accesibilitate, disponibilitate şi de suportabilitate a preţurilor”, ţinând cont de evoluţia calităţii mediului înconjurător, va deveni o problemă de mare importanţă în strategia economica a statului.

„În acest sens, ANRM va organiza noi runde de licitaţie pentru oferirea spre concesiune, companiilor petroliere interesate de perimetre pentru explorare pe risc propriu în vederea descoperirii de noi rezerve comerciale de hidrocarburi precum şi perimetre de reactivare a unor zăcăminte vechi”, arată raportul ANRM.

Acesta rată că un obiectiv important în activitatea curentă a ANRM este elaborarea legislaţiei secundare (instrucţiuni şi reglementări tehnice) menite să conducă la valorificarea raţională a rezervelor.

„Un alt obiectiv al Agenţiei Naţionale pentru resurse Minerale este monitorizarea derulării acordurilor petroliere convenite cu companii româneşti şi străine pentru perimetrele de explorare care acoperă cca 70% din suprafaţa ţării cu perspective petroliere, integrarea informaţiilor geologice nou dobândite în fondul naţional de date geologice, precum şi urmărirea desfăşurării activităţilor în cca. 450 de perimetre de exploatare, ţinerea sub control a operaţiilor critice din activităţile de foraj, punere în producţie a sondelor, exploatare, abandonare, creşterea nivelului tehnologic de exploatare al zăcămintelor şi evoluţia factorului de recuperare”, mai arată documentul citat.

În anul 2015 ANRM a eliberat 807 avize la programe anuale de exploatare mine/petrol, din care: 25 pentru cărbuni, 6 pentru minereuri, 90 pentru ape subterane, 233 pentru roci utile și 453 pentru petrol. De asemenea, în 2015 s-au desfăşurat activităţi miniere şi operaţiuni petroliere la un număr total de 2.354 de obiective.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2016-02-21

TAGURI: nrm, petrol, resurse, minerale, titei, benzina, carburant
loading...





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


UN NATIONALIST ROMAN
21 Feb 2016

OPRIREA IMEDIAT A FURTURILOR DIN EXPLOATARI PETROLIERE SI MINIERE . HOTI DE LA- O M W- NE FACE SI DATORI VINDUTI SI SA II RUGAM SA FURE TOT . VIDE IN CIRDASIE CU RUSI ZONELE PETROLIERE SI GAZELE DIN MAREA NEAGRA , ALE TARI NOASTRE . AFARA DIN TARA CU HOTIA LOR SI COMPLICI .
MAFIA IN FLOARE - COLABORARE
22 Feb 2016

Hoti de OMW dati afara din tara
Random image



Ultimele stiri






loading...