2016-12-05 02:34

ECONOMIE


Preţul carburanţilor auto nu va scădea. Petroliştii ies basma curată din ancheta Consiliului Concurenţei

 |  19:59
Preţul carburanţilor auto nu va scădea. Petroliştii ies basma curată din ancheta Consiliului Concurenţei

Protestele spontane ale şoferilorşi scrisorile transportatorilor către Guvern sau Preşedinţie nu-i sperie pe benzinari.Mai mult, ei par feriţi de orice stres în ceea ce priveşte reacţiaautorităţilor statului, deşi premierul Emil Boc a afirmat, timid, luni seară,că s-ar putea impune unele suprataxe companiilor din domeniu, dacă se va dovedică acestea au majorat nejustificat preţurile la benzină şi motorină în ultimiidoi ani. Totodată, după aproape 6 ani de la pornirea unei anchete pe piaţacarburanţilor, din datele preliminare, Consiliul Concurenţei a ajuns laconcluzia că firmele petroliere au respectat legea în privinţa creşteriipreţurilor.

Preşedintele Consiliului Concurenţei, BogdanChiriţoiu, a spulberat ieri orice speranţă cu privire la posibilitatea scăderiipreţurilor la benzină şi motorină, afirmând că în acest moment, preţul fărătaxe al carburanţilor în România este “un pic” sub media UE. „Preţul fără taxe lacarburanţi va trebui să tindă către egalizare în toate statele UE, iarargumentul că noi ar trebui să avem un preţ mai mic la carburant pentru căsuntem, alături de Bulgaria, cele mai sărace ţări din Uniune, este profunderonat economic. Poate fi mai greu de acceptat de către populaţie faptul că,dacă lucrurile merg bine în România şi în Uniunea Europeană, atunci preţul fărătaxe la carburanţi trebuie să fie acelaşi în toată Uniunea Europeană. Acesta esterostul UE, să constituie Piaţa Unică Europeană, iar pe această piaţă trebuie caprodusele să aibă aceleaşi preţuri, dacă piaţa funcţionează corect. Nu are nicio legătură preţul cu puterea de cumpărare a oamenilor”, a precizat BogdanChiriţoiu.

Chiriţoiu: Hoţul neprins e negustor cinstit

În acest an, Consiliul Concurenţei, încolaborare cu ANAF, va investiga situaţia de pe piaţa carburanţilor dinRomânia, “în momentul de faţă cerând structurile de cost” ale firmelorpetroliere. “La prima vedere însă, lucrurile sunt în zona în care ar fi deaşteptat”, a spus Chiriţoiu.

Consiliul Concurenţei a demarat oinvestigaţie pe piaţa carburanţilor în 2005 însă abia în 2009 s-a întreprinsinspecţia inopinată, momentul când efectiv s-a intrat în sediile firmelorpentru a se copia datele financiare de pe calculatoarele acestora. Chiriţoiuafirmă că respectiva investigaţie va fi finalizată pe la jumătatea anuluicurent. ”Nu înseamnă căfirmele din acest domeniu sunt sigur curate şi nu au nici o problemă, dar hoţulneprins este negustor cinstit. Datele pe care le avem acum nu ne dau indicii deîncălcare a legii. Ca să spunem că s-a încălcat legea, trebuie să dovedim că aavut loc o înţelegere sau o întâlnire între firme pentru a stabili creştereapreţului”, a declarat Bogdan Chiriţoiu. Preşedintele CC a mai subliniat că esteadmis un “comportament imitativ”, care face ca o firmă să crească preţul dacăvede un competitor că face acest lucru, dar că nu este permis ca două sau maimulte companii să se înţeleagă în acest sens.

Transportatorii acuzăGuvernul pentru creşterea preţului la carburanţi

Transportatorii acuză Guvernul pentrucreşterea preţurilor carburanţilor, din cauza majorării accizelor şi a TVA, darşi deprecierii leului faţă de dolar şi euro, şi solicită returnarea accizeiaferente transporturilor comerciale şi transparenţă privind structurapreţurilor benzinei şi motorinei. "Guvernul este de vină, pentru că preţulcarburanţilor este mare. Noi putem să mergem şi în alte ţări să alimentăm, şiastfel vom pune presiune pe stat, pentru că îi vor scădea încasările", adeclarat ieri, într-o conferinţă de presă, Ion Lixandru, vicepreşedinteleUniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

Premierul Emil Boc a declarat, luni, căGuvernul poate introduce contramăsuri specifice economiei de piaţă, precumimpunerea unor impozite împotriva producătorilor care cresc rapid şinejustificat preţul carburanţilor.

Guvernatorul Băncii Naţionale, MugurIsărescu, a declarat, în luna noiembrie, că preţurile combustibililor pe piaţaromânească au o evoluţie divergentă faţă de principalii factori care ar trebuisă le influenţeze, iar BNR nu înţelege mecanismele care stau în spatelescumpirilor anunţate de producători.

Preţuriledin România, aproape de media europeană

Pentrubenzina euro super 95 , media europeană a preţurilor este de 1,42 euro pe litru.În România, preţul este de 1,17 euro pe litru, în Bulgaria - 1,12, iar maximulse înregistrează în Grecia, cu 1,52 euro pe litru. La motorină, preţul mediu cutaxe în UE 27 este de 1,28 euro pe litru, iar preţul în România este de 1,15euro pe litru.Acelaşi sortiment de combustibil are un preţ fărătaxe cuprins între 0,65 euro pe litru în Danemarca şi 0,53 în Irlanda, mediaeuropeană fiind de 0,59 euro pe litru. Preţul fără taxe în România este de 0,59euro pe litru, iar în Bulgaria, 0,57. La motorină, media UE 27 este de 0,64euro pe litru fără taxe, iar în România motorina costă 0,63 euro pe litru fărătaxe.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639234-01-20



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image