2016-12-03 09:02

ECONOMIE


Primii cinci constructori de drumuri realizează 50% din profitul din sector

 |  15:33
Primii cinci constructori de drumuri realizează 50% din profitul din sector

Segmentul lucrărilor de construcţii de drumuri are un nivel redus de concentrare, în condiţiile în care cea mai mare cotă de piaţă este de circa 6%, iar 50% din profitul brut realizat în sector este deţinut de primele cinci firme, dintr-un total de 1.552 de societăţi, potrivit Consiliului Concurenţei.

„Piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri prezintă un nivel redus de concentrare. (...) Piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri şi autostrăzi este o piaţă dispersată, în care activează foarte mulţi agenţi economici, cea mai mare cotă de piaţă situându-se în jurul valorii de 6%.  (...) 50% din profitul realizat în sector este deţinut de primele cinci firme, dintr-un total de 1.552 de societăţi active. (...) Toate cele cinci mari companii au avut creşteri substanţiale ale cifrelor de afaceri între anii 2007 şi 2009”, se arată în raportul „Mediul concurenţial românesc – evoluţii în sectoare esenţiale” 2011, lansat vineri de Consiliul Concurenţei.

Cele cinci firme sunt Spedition Umb, Tehnostrade, Romstrade, Bechtel International şi Enka Construction, fiind menţionate „într-o ordine arbitrară, jucători importanţi care, nu neapărat în această ordine, se regăsesc în topul profiturilor şi a cotelor de piaţă”.

Raportul arată că numai 20 de constructori din piaţă, conform cifrei de afaceri obţinute în anul 2009, au o cotă de piaţă de peste 1%.

„Din punctul de vedere al ofertei, piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri şi autostrăzi este o piaţă caracterizată printr-un grad mare de dispersie, existând un număr foarte mare de societăţi, atât naţionale, cât şi internaţionale, care au ca obiect de activitate lucrările de construcţii de drumuri”, se mai spune în raport.

Autorii analizei susţin că piaţa de construcţii de drumuri şi autostrăzi este în plină dezvoltare, fiind vorba de execuţia a peste 500 km de autostradă până în 2013, de reabilitare a aproape 900 km de drumuri naţionale şi de realizare a 10.000 km drumuri judeţene şi de interes local pâna în anul 2020.

„Întrucât pentru proiectele de infrastructură sunt alocate sume din bugetul naţional sau pot fi atrase fonduri europene pentru finanţare, piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri este mai puţin afectată de criză decât piaţa lucrărilor de construcţii civile. Dat fiind faptul că lucrările de construcţii se contractează prin licitaţii publice, structura pieţei se modifică de la un an la altul, în funcţie de contractele de lucrări atribuite şi de lucrările executate”, se precizează în raport.

Consiliul Concurenţei îşi propune o cercetare mai atentă şi din perspectiva monitorizării pieţei sub aspectul participării agenţilor economici prezenţi pe piaţă la licitaţii, se mai arată în document.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639262-11-21



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image