2016-12-07 18:43

ECONOMIE


UPDATE. Proiectul de Lege privind taxa auto de poluare, aprobat de Guvern

 |  16:42
UPDATE. Proiectul de Lege privind taxa auto de poluare, aprobat de Guvern

Proiectul de Lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, ce prevede reducerea impozitului cu până la 25%, a fost aprobat miercuri de Guvern, informează Ministerul Mediului. Proiectul prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, contribuabilii să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.

Potrivit proiectului de lege, care are la bază principiul "poluatorul plăteşte", taxa va fi plătită o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România, indiferent dacă autovehiculul este produs în ţară sau străinătate, cât şi pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007 pentru care nu a fost plătită o astfel de taxă, potrivit Ministerului Mediului. Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, în cazul înstrăinării acestora, după ce intră în vigoare această lege.

Modalitatea de calcul a taxei este unitară pentru toate situaţiile în care aceasta se achită. Taxa se calculează pe baza unor criterii obiective (tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare), luând în considerare şi deprecierea autoturismului.

Acest proiect de lege soluţionează şi discriminarea indirectă menţionată în hotărârile Curţii Europene de Justiţie, în cele două cauze care au avut ca obiect interpretarea Art. 110 din Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene. În aceste hotărâri, este precizat că regimul de impozitare prevăzut prin OUG nr. 50/2008 nu instituie o discriminare directă, dar poate genera o discriminare indirectă din cauza efectelor sale, descurajând importurile de autovehicule, se mai arată în comunicat.

Taxa de poluare constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finanţate mai multe programe de mediu: Programul Rabla; Programul Casa Verde; Programul de împădurire a terenurilor degradate, reconstrucţia ecologică şi gospodărirea durabilă a pădurilor; Programul naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi; Programul de reducere a impactului asupra atmosferei, apei şi solului, inclusiv monitorizarea calităţii aerului; Programul pentru creşterea producţiei de energie din surse regenerabile; Programul vizând protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare; Programul de realizare a pistelor pentru biciclişti.

Guvernul estimează un venit suplimentar de circa 331 milioane de lei pe an din noua taxă auto

Ministerul Mediului estimează că, prin noua legislaţie privind taxa de poluare, statul va încasa suplimentar aproximativ 331 milioane de lei anual şi va cheltui, pentru 2011, circa 240 milioane de lei pentru restituirea sumelor către cei care au plătit o valoare mai mare a taxei în acest an. Potrivit ministrului Mediului, Laszlo Borbely, impactul financiar al noii legislaţii este doar o estimare, iar datele concrete vor putea fi calculate abia după intrarea în vigoare a noii taxe. Borbely spune că, pentru anul 2010, se au în vedere circa 110.000 de autoturisme care au fost înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007 şi care nu au achitat taxa de poluare, calculând astfel un venit suplimentar de aproximativ 331 milioane de lei, potrivit NewsIn.  Borbely mai spune că banii obţinuţi din taxa auto vor merge către Fondul de Mediu, pentru sprijinirea programelor Ministerului, precum Rabla şi Casa Verde. Anul trecut încasările din taxa auto au fost de aproximativ 700 de milioane de lei.

Taxa unică pe maşini, amânată

Pe de altă parte, ministrul Mediului a spus că nu se are în vedere în acest moment crearea unei taxe unice, iar Guvernul se va concentra pe scoaterea din uz a maşinilor care poluează. Borbely estimează că, pe lângă cele 190.000 de maşini scoase din uz în 2010, în 2011 li se vor adăuga aproximativ 110.000 de alte autovehicule retrase.  


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639256-11-14



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image