2016-12-04 18:27

ECONOMIE


Record: Costul pentru zero kilometri din Centura de sud s-a triplat

 |  19:21
Record: Costul pentru zero kilometri din Centura de sud s-a triplat
La aproape trei ani de la semnarea contractelor delucrări privind lărgirea pentru patru benzi a Centurii de sud a Capitalei,lucrările de lărgire la patru benzi a celor 33 km de şosea aşteaptă să fiedemarate. Compania Naţională de Autostrăzi se pregăteşte să rezilieze cele treicontracte semnate de fostul ministru Ludovic Orban pentru Centura de sud aCapitalei, pe motiv că valorile proiectelor s-au triplat, ajungând la preţ deautostradă, respectiv peste 200 milioane de euro. Compania de Autostrăzi aprecizat că lărgirea celor 33 km de şosea a ajuns să coste aproximativ 240milioane de euro, de la 78 milioane de euro iniţial.

Compania Naţională deAutostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR)ar putea suspenda şi ulterior rezilia proiectele delucrări privind lărgirea la patru benzi a Centurii de sud a Capitalei, dincauza creşterii sumei cerute de constructori.

Contractele de lărgire a Centurii de sud a Capitalei s-ausemnat acum trei ani, în mandatul fostului ministru al transporturilor Ludovic Orban.Cei 33 km de şosea, din Centura de sud a Capitalei, au fost împărţiţi în treisectoare pentru lucrările de lărgire la patru benzi. Primul sector, care începede la Autostrada Soarelui spre DN4 Bucureşti-Olteniţa, are o lungime de 9,4 km,este contractat de asocierea condusă Delta ACM 93 şi costă aproximativ 21milioane de euro. Al doilea sector, în lungime de circa 10 km, este lărgit deasocierea condusă de Euro ConstructTrading 98 şi costă circa 27 milioane de euro. Al treilea sector din Centura desud a Capitalei, în lungime de 12,5 km, este construit de asocierea condusă deStraco Grup şi costă circa 30 milioane de euro. “Nu sunt fonduri pentru lărgirea Centurii de sud aCapitalei. În primă fază, o comisie din cadrul Companiei Naţionale deAutostrăzi a luat în calcul suspendarea celor trei contracte de lărgireala patru benzi a Centurii de sud a Capitalei până la semnarea ordinelor privinddemararea lucrărilor. Pe lângăsuspendarea lucrărilor se ia în calcul şi rezilierea celor trei contracte”, ne-au explicat reprezentanţii Ministerului Transporturilor.

“Lărgirea celor 33 km de şosea costă peste 200 milioane deeuro”

Dacă în 2008, lărgireacelor 33 km de şosea costa aproximativ 78 milioane de euro, în prezent,valoarea lucrărilor aproape s-a triplat, depăşind bine 200 milioane de euro. “Anul viitor s-ar putea relua lucrările de lărgire a centurii de Sud a Capitalei. În cazulîn care se reziliază cele trei contracte, Compania Naţională de Autostrăzi aluat în calcul lărgirea celor 33 km de şosea prin parteneriat public privat. Numai sunt fezabile valorile celor trei contracte”, ne-au explicat sursele citate.

Compania Naţională deAutostrăzi a fost nevoită să majoreze valoarea celor trei contracte din cauzaunor clauze aflate în proiect. “Firmelecare au participat la licitaţie au venit cu preţuri unitare pe suta de metriliniar de utilităţi. Odată cufinalizarea proiectului tehnic, s-au dublat valorile privindmutarea utilităţilor aflate pe teren”, ne-au mai declarat reprezentanţii MTI.

Bani doar pentruexproprieri şi proiectul tehnic

Compania Naţională deAutostrăzi ne-a explicat că în anul 2009,au fost elaborate proiectele deexecuţie pentru toate cele trei sectoare. „A fost dat ordinul de începere aprocedurilor de expropriere a imobilelor aflate pe amplasamentul lucrărilor. Înanul 2010, au fost alocate fonduri de la bugetul de stat în valoare de 3.922mii lei, utilizate pentru plata despăgubirilor proprietarilor imobilelorexpropriate. În anul 2011, în contextul în care Legea nr. 286/2010 a bugetuluide stat pe anul 2011 nu a prevăzut fonduri pentru aceste proiecte şi având învedere apariţia Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza deutilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional,judeţean şi local, au fost sistate procedurile de expropriere”, ne-au explicat oficialii CNADNR. Potrivit acestora, fondurile alocate pentru proiecteleîn discuţie au fost în 2009 de 8,8 milioane de lei pentru plata docmentaţiei deproiectare şi în 2010 3,9 milioane de lei pentru plata despăgubirilorproprietarilor de imobile expropriate. “În conformitate cu indicatoriitehnico-economici aprobaţi prin HG nr. 1242/21.10.2009, actualizaţi înconformitate cu reglementările legale în vigoare, valoarea totală a investiţieipentru cele trei sectoare ale Centurii de sud a Capitalei sunt: sector 1 - 278,4 milioane de lei, sector 2 - 338,3 milioane de lei şi sector 3 - 347,3milioane lei. Termenele contractualeprevăd pentru execuţia lucrărilor de lărgire la patru benzi a Centurii de sud aCapitalei în 24 de luni de la emiterea ordinelor de începere a lucrărilor”, au mai spus oficialii CNADNR.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639253-07-17



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image