2016-12-05 12:32

ECONOMIE


“Regii asfaltului” aşteaptă “la colţ” contractele de întreţinere a drumurilor pe următorii patru ani. Umbrărescu, Besciu, Căşuneanu şi Horpos tund iarba şi plombează drumurile pentru un miliard de lei

 |  17:34
“Regii asfaltului” aşteaptă “la colţ” contractele de întreţinere a drumurilor pe următorii patru ani. Umbrărescu, Besciu, Căşuneanu şi Horpos tund iarba şi plombează drumurile pentru un miliard de lei

După ce abătut “în cuie” câştigătorii licitaţiilor pentru construcţia mai multortronsoane de autostradă de pe Coridorul IV, între Nădlac şi Sibiu, în valoarede aproximativ un miliard de lei, Compania Naţională de Autostrăzi şi DrumuriNaţionale (CNADNR) se pregăteşte să reliciteze contractele de reparaţii, întreţinereşi deszăpezire a drumurilor naţionale pentru încă patru ani. Afacerea se ridicăla cel puţin un miliard de euro. Printre cele mai interesate firme de acestecontracte bănoase cu statul se află UMB Spedition, deţinută de omul de afaceriDorinel Umbrărescu, PA&CO, administrată de Costel Căşuneanu, EuroconstructTrading ‘98, patronată de Dan Besciu, Straco Group, Delta ACM ‘93, TEL Drum,Gecor, Argecom sau Colas. Chiar dacă au întârziat procedurile de încheiere anoilor contracte, reprezentanţii CNADNR ne-au dat asigurări că până la venireaiernii vor fi parafate contractele de întreţinere a drumurilor.

Cu toate căCNADNR nu mai are bani nici pentru plata lucrărilor de deszăpezire de iarnatrecută, “regii asfaltului” se pregătesc să înceapă “lupta” în vederea obţinerii contractelor multianuale de deszăpezire şi întreţinerea drumurilor naţionale şi a autostrăzilor. Potrivit unor surse ministeriale, CompaniaNaţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a întârziat reînnoirea contractelor de întreţinere multianuală a drumurilor naţionale şi aautostrăzilor. “Multianualele sunt printre cele mai mari «prostii» din Compania Naţională de Autostrăzi. Acestelucrări de reparaţii, întreţinere şi deszăpezire costă foarte mult, fără nici unrezultat. Mai mult, contractele multianuale semnate pe patru ani sunt foarte păguboasepentru buzunarele românilor şi au rezultate zero. După semnarea primelorcontracte, în două luni s-a cheltuit aproape bugetul pentru un an în care întreţinereaera efectuată de salariaţii CNADNR. Dacă înaintede încheierea contractelor, bugetul anual varia, în funcţie de starea vremii, între170 şi 190 milioane de lei, multianualele au adus cheltuieli de aproximativ unmiliard de lei pe an. Pentru cei patru ani s-au facturat aproximativ 900milioane de euro. Nu cred că vor fi efectuate plăţile pentru iarna trecută pânăla sfârşitul acestui an. Aproape toţi baniipentru întreţinerea multianuală a drumurilor pe 2011 sunt cheltuiţi, doar orectificare bugetară ar mai salva situaţia. În perioada aprilie-mai ar fi trebuit să fie publicate anunţurile privinddemararea licitaţiilor multianuale”, ne-au declarat sursele citate.

ConducereaCompaniei de Autostrăzi ar fi trebuit ca până la datade 1 octombrie să încheie noile contracte multianuale de întreţinere adrumurilor şi autostrăzilor. “Aproximativ 75% din contractele multianuale sefinalizează în acest an. Vă daţi seama că se întârzie semnarea noilor contractepână în decembrie 2010-ianuarie 2011. Mai mult ca sigur vor exista contestaţii,ca şi în 2008, foarte multe contracte de întreţinere se vor finaliza latribunal. Restul de 25% din contractele multianuale, care expiră în 2012, sunt înzona DRDP Cluj şi DRDP Braşov”, ne-au explicat sursele ministeriale.

“Tăierile fictive de iarbă sau alte lucrări nupot fi verificate

Pe lângă întreţinereaîmbrăcăminţii asfaltice sau diverse plombări, firmele care au contractemultianuale execută diverse lucrări care nu pot fi verificate. “Tăierile fictive de iarbă sau mărăcini, spălarea indicatoarelor decirculaţie sau a parapeţilor nu pot fi verificate. Firmele sunt obligate săcureţe drumurile naţionale de noroiul adus de vehiculele de pe drumurilelaterale. În contractele multianuale este precizat că firmele se ocupă şi de văruireaplantaţiilor sau a gardurilor”, se arată în caietelede sarcini privind întreţinerea multianuală iarnă-vară. Pe de altă parte, chiardacă iarna nu ninge, firmele câştigă între 10 şi 30% din valoarea contractuluifără să scoată utilajele din garaj. “Există două tarife: de acţionare şi de aşteptare. Pentru utilajele care staţionează în garaj şi pentru angajaţi, statul achităaproximativ 30% din valoarea contractului”, au mai explicat sursele citate.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639250-02-25



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image