2016-12-11 15:54

ECONOMIE


Românii taie din mâncare, băutură şi tutun

 |  21:00
Românii taie din mâncare, băutură şi tutun

Măsurile de austeritate au fost resimţite din plin în buzunarele românilor, dar şi ale comercianţilor. Dacă în trecut, din cauza crizei, populaţia a renunţat la lucrurile scumpe, în prima jumătate a anului, românii nu au mai avut la fel de mulţi bani nici pentru mâncare. Proprietarii de magazine alimentare susţin că încasările le-au scăzut simţitor şi nu văd o situaţie mai bună nici în viitor.

Potrivit datelor oficiale comunicate de Institutul Naţional de Statistică, în primul semestru al acestui an, vânzările au scăzut cu aproape 10% faţă de perioada similară din 2010. Comercianţii confirmă perioada dificilă prin care trec şi consideră că dacă situaţia continuă în acest ritm, mulţi patroni vor da faliment, pentru că nu vor avea bani să îşi acopere costurile. „Se simte în vânzările noastre că lumea nu mai are bani. Dacă în trecut cei care ne treceau pragul veneau cu coşul plin la casă, acum pot spune că îşi cumpără doar strictul necesar. De exemplu, dacă aveam clienţi care cumpărau un baton de salam, mulţi se mulţumesc în ultima vreme şi cu câteva sute de grame. Mai mult, sucurile, care chiar dacă nu au un preţ ridicat, au fost înlocuite de mulţi clienţi cu apa minerală sau plată. Şi ţigările se vând tot mai slab. Cifra noastră a scăzut comparativ cu anul trecut cu peste 25 la sută”, a precizat Valentin Marinescu, administratorul unui magazin din zona Nicolae Grigorescu.

Perioada prin care trec magazinele este destul de dificilă, având în vedere că, potrivit datelor Registrului Comerţului, doar în prima jumătate a anului din cele peste 10.000 de firme care au dat faliment, 5.000 sunt din industria comerţului.

Vânzările se vor redresa uşor în decembrie

Analiştii de pe piaţa de retail susţin că vânzările mai mici nu reprezintă o surpriză, deoarece puterea de cumpărare este redusă faţă de anii trecuţi. „Atunci se renunţa la mobilă, electrocasnice şi maşini, iar acum, din cauza dificultăţilor economice, oamenii sunt nevoiţi să nu mai cumpere acelaşi volum de produse alimentare. Puterea de cumpărare a scăzut, iar piaţa de profil simte ca orice industrie acest lucru. Nu cred că tendinţa se poate schimba până la sfârşitul anului”, a spus Valeriu Marin, specialist pe piaţa de retail.

În opinia analistului Costin Preda, ultimul trimestru al anului ar putea aduce o revenire a vânzărilor, deoarece este perioada sărbătorilor. „Decembrie este mereu un vârf al vânzărilor. Cu toate acestea, comercianţii ar putea să facă oferte mai atractive ca să îşi păstreze cât de cât vânzările până atunci. Situaţia economică se reflectă pe piaţă foarte bine”, a spus specialistul în retail.

Probleme din cauza banilor

Situaţia grea a românilor este recunoscută la nivel european. Un studiu, realizat în toate statele blocului comunitar, arată că românii sunt printre cei mai nefericiţi europeni. Analiza arată că, în România, aproximativ 27% dintre familii sunt ajutate de rude sau de prieteni cu mâncare sau bani, pentru a face faţă cheltuielilor zilnice. Prin comparaţie, doar 9% dintre familiile din vechile state membre ale blocului comunitar au nevoie de un astfel de ajutor.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639256-05-12



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image