2016-12-05 22:41

ECONOMIE


Superofertă la privatizările din România. Guvernul Boc se pregăteşte să vândă CFR Marfă pe un euro

 |  19:00

După ce în prima jumătate a acestui an statula dat afară peste 6.000 de ceferişti, Guvernul reia privatizarea societăţii CFRMarfă, constrâns de lipsa resurselor bugetare. Dacă în 2008, statul ar fi obţinutcel puţin un miliard de euro pe CFR Marfă, în prezent operatorul feroviar arvalora maximum 250 milioane de euro, dacă managementul societăţii ar reducedatoriile de zeci de milioane de euro şi ar continua procedurile derestructurare a personalului. Specialiştii din industria feroviară şi lideriide sindicat spun că procesul de privatizare a societăţii CFR Marfă ar puteadura între 1,5 şi 2 ani. În plină criză şi cu obligaţia de a investi sute demilioane de euro în ecologizarea a zeci de depouri unde se repară lomotive şivagoane ale CFR Marfă, Ministerul Transporturilor ar putea da şi pe gratis operatorulferoviar.

Chiar dacă şeful Guvernului, EmilBoc, “flutură”privatizarea CFR Marfă, subalternul acestuia,ministrul transporturilor şi infrastructurii, Anca Boagiu, nu se grăbeşte sădemareze procedurile de vânzare a operatorului feroviar pentru care, în aceastăperioadă de criză, statul nu va încasa nici un sfert de miliard de euro. “În acest moment, în Europaexistă mai mulţi operatori feroviari de marfă, aflaţi pe profit, care sunt îndiferite proceduri de privatizare. În Germania, Franţa, Bulgaria, Slovacia şiPolonia sunt societăţi feroviare de marfă aflate în diferite proceduri deprivatizare. În Germania există un operator feroviar de marfă, care are o cifrăde afaceri de circa 500 milioane de euro, aflat în proceduri avansate deprivatizare. În această perioadă de criză se vând foarte greu companiile cudatorii cum este CFR Marfă. Operatorul feroviar naţional din România are ogrămadă de balast, începând de la cele două nave ferry-boat şi până la ceipeste 10.000 de salariaţi care stau în şomaj tehnic de la începutul acestui an”, ne-au declarat specialiştidin industria feroviară.

Potrivit acestora, Ministerul Transporturilorare toate şansele să nu vadă nici un ban din privatizarea CFR Marfă. “Există fabricile de reparatlocomotive şi vagoane, ale CFR Marfă, modenizate la nivelul anilor 1970-1980.Cel care cumpără CFR Marfă este obligat să investească câteva sute de milioanede euro şi aceste fabrici şi depouri sau să le închidă. Există zeci de terenuricare au situaţie incertă. Până nu se curăţă aceste probleme juridice ale CFR Marfă,nu se poate privatiza operatorul feroviar. Atât timp cât infrastructuraferoviară este la pământ, zeci de vagoane şi locomotive sunt imobilizate întoată ţara. CFR Marfă a pierdut peste 50% din nivelul de transport de pe caleaferată. CFR Marfă poate fi privatizată pe un euro pentru un plan de afaceri”, ne-au mai declarat sursele citate.

De ce este confidenţial auditul pentru privatizarea CFR Marfă?

Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, VoicuSala, ne-a explicat că oficialii Ministerului Transpotrurilor refuză să facă public auditul prinvind privatizarea societăţii CFRMarfă. “Am discutat cu ministrul transporturilor, Anca Boagiu, despre graba cucare fostul ministrul Radu Berceanu a demarat procedurile de privatizarea CFR Marfă. Există un audit pentru privatizarea CFR Marfă, plătit din baniistatului. De ce este confidenţialacest document? Există o diferenţă de abordare între ministrul AncaBoagiu şi premierul Emil Boc privind privatizarea CFR Marfă. Fiecare ministrucare vine la Transporturi îşi propune privatizarea CFR Marfă”, ne-a spus VoicuSala. Acesta a precizat că mecanii de locomotivă seopun privatizării CFF Marfă. “Societatea deMarfă este concurată de 28 de operatori agresivi. Avem de recuperat milioane de lei de la CET-uri. Nevom opune privatizării CFR Marfă”, a adăugat liderul desindicat din CFR.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638945-09-20



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image