2016-12-04 22:45

ECONOMIE


TAROM zboară spre faliment

 |  21:00
TAROM zboară spre faliment

TAROM, una dintre companiile de stat monitorizate, aflată într-o situaţie financiară dezastruoasă, renunţă la două aeronave de ultimă generaţie, din cauza pierderilor financiare înregistrate în ultimii doi ani. Datoriile au depăşit 120 milioane de euro, fiind cele mai mari din 1990 încoace. Odată cu demararea procesului de privatizare a 20% din acţiunile TAROM, aşa cum s-a angajat Ministerul Transporturilor faţă de FMI, operatorul de transport aerian a demarat un proces de eficientizare şi restructurare.

La recomandarea reprezentanţilor Fondului Monetar Internaţional, compania TAROM a fost inclusă de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) pe lista companiilor ce urmează a fi restructurate şi privatizate. Surse din MTI ne-au explicat că operatorul naţional de transport aerian intră într-un proces reducere a costurilor care implică restructurarea numărului de angajaţi, urmat de privatizarea unui pachet de 20% din acţiuni. “Negocierile dintre FMI şi oficialii MTI au condus la decizia de a schimba orientarea strategică a operatorului aerian de transport TAROM. În prezent, membrii comisiei de privatizare a TAROM lucrează la actele normative necesare demarării procesului de privatizare. Există disfuncţionalităţi legate de divizia tehnică a TAROM. Sunt cheltuieli mari legate de divizia tehnică, este nevoie de comenzi pentru acoperirea costurilor”, ne-au explicat sursele citate.

O altă problemăa companiei TAROM este flota, compusă dinşapte tipuri de aeronave. „Reducerea costurilor începe cu returnarea a două avioane Boeing 737-800 închiriate. Din 2008, compania TAROM a închiriat trei aeronave Boeing 737-800 pentru o perioadă de cinci ani, cu posibilitatea de a returna aparatele la jumătatea valabilităţii acordului. Criza economică şi preţul petrolului au condus la întreruperea contractului de închiriere. Planul de zbor se poate realiza cu restul de 24 aeronave. Închirierea acestora apasă bugetul TAROM. Pe de altă parte, piesele pentru cele şapte tipuri de aeronave din flota TAROM costă  foarte mult.Există un plan de modificare a structurii flotei TAROM, nu se poate ca operatorul naţional de transport aerian să aibă şapte tipuri de avioane. Se discută posibilitatea ca flota să fie compusă doar din aeronave Boeing sau Airbus, din 2012. Sunt cheltuieli mari şi pentru funcţionarea centrului de pregătire şi training TAROM”, ne-au mai declarat sursele citate.

 “Închirierea a două aeronave costă minimum 400.000 de dolari”

Fostul director al Aviaţiei Civile, Sorin Stoicescu, ne-a precizat că închirierea unei aeronave Boeing 737-800 costă aproximativ 200.000 de dolari. “Închirierea a două aeronave costă minimum 400.000 de dolari. Pe lângă aceste contracte de închiriere, există «peştişori» care rod din bugetul TAROM. Operatorul de transport aerian a avut grijă ca toate datoriile să fie pe buzunarul românilor. Nimeni nu o să cumpere 20% din TAROM, o «găină moartă» cu datorii de 120 milioane de euro”, a afirmat Stoicescu.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639256-01-06



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image