2017-01-17 15:23

EDITORIAL


Ce bine că mai avem o nenorocire!

 |  21:00

Da, chiar aşa! Ce bine că a nins în neştire acum câteva zile şi că o parte a presei a mai avut încă o dată prilejul să stoarcă până la epuizare nenorocirea zecilor de mii de români îngropaţi sub nămeţi! Desigur, calvarul a fost şi este încă unul cât se poate de real, iar oamenii aceia chiar au nevoie de tot ajutorul posibil, însă există senzaţia pregnantă că majoritatea grijii şi atenţiei acordate acestor oameni este una ipocrită.

De ce spun asta? În principal pentru că aproape toate gesturile şi acţiunile de intervenţie şi ajutorare au fost însoţite şi de campanii de imagine. Aţi văzut cu toţii, desigur, nenumărate relatări ale modului în care, cu adevărat eroic, diverse persoane, grupuri sau organizaţii au răzbit până la oameni înzăpeziţi sau comunităţi izolate în zăpezi uriaşe, ducându-le ajutoare. Uneori însă, prezentările acestor acţiuni includeau şi numele companiilor implicate, ceea ce poate fi suspectat de reclamă mascată. De ce? Pentru că nu este totuna să pomeneşti numele unui club de off road sau numele unei mari companii de pază, de exemplu. Off roaderii au un club nonprofit şi fac ceea ce fac din pură pasiune şi pe banii lor, în timp ce o companie de pază şi intervenţie face parada posibilităţilor sale de intervenţie şi a dotărilor sale, deşi ceea ce se vede este faptul că oamenii ei au răzbit până la sinistraţi. De asemenea, diversele lanţuri comerciale implicate în campaniile umanitare au fost pomenite cu numele, ceea ce este, iarăşi, puţin nepotrivit, pentru că noţiunile de „umanitar” şi „comercial” sunt destul de greu de alăturat, în măsura în care gesturile umanitare sunt percepute ca fiind dezinteresate. Apoi a fost rândul diverselor instituţii, care au lăsat impresia unei competiţii umanitare şi care au făcut colecte „spontane” şi au cumpărat de toate, de la lemne la zahăr, pentru cei sinistraţi. Nici marii filantropi din lumea sportului şi a afacerilor nu au lipsit cu donaţiile lor constând în zeci de tone de produse, mână de lucru pentru deszăpezire sau alte cele de trebuinţă. Bineînţeles, aceştia au dat interviuri presei, emoţionaţi şi dornici să revină în nămeţi. Ba chiar şi renumiţii „ultras”, extremiştii galeriilor fotbalistice, au uitat de ura lor istorică şi s-au înfrăţit întru ajutorarea celor înzăpeziţi, lopătând din greu şi observând că munca e mai istovitoare decât scandatul sau scandalul. Şi ca totul să atingă sublimul, oile s-au înfrăţit, probabil temporar, cu lupii, „ultras” lucrând cot la cot cu jandarmii la înlăturarea nămeţilor imenşi.

Totuşi, campaniile mai mari sau mai mici derulate în această perioadă au avut şi un personaj colectiv sincer implicat: donatorul de rând, omul simplu, animat de dorinţa reală de a-şi ajuta semenul. Acel om care a dăruit fără să vrea să fie intervievat, fără a strecura numele afacerii sale în mesajul televizat, fără camioane de mărfuri ostentativ aliniate şi fără ţinuta specială de  iarnă de la producători renumiţi. Aşa că, dincolo de multă făţărnicie, a existat şi suficientă omenie în marele spectacol mediatic atent construit pe suferinţa reală a unui număr impresionant de români.

Însumând, ne întrebăm: cât de etică este avalanşa de mediatizare a carităţii regizate? E bine să înghiţim această ipocrizie plină de interese colaterale în numele acelei părţi de caritate şi omenie autentice care se regăseşte, totuşi, în diversele demersuri caritabilo-mediatico-publicitare? Şi, întrebând mai aplicat, oare pentru toate menţionările publicitare există şi câte un contract de product placement?

Poate e bine să medităm şi să stabilim măcar nişte proporţii rezonabile în amestecul imposibil de dărnicie şi interes.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639554-05-26

TAGURI: Filantropi, nenorociri, comercial, umanitar, ultras



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

OVIDIU STOENESCU
21 Feb 2012

Din punctul meu de vedere este o certitudine ca ma re parte din grija si ate ntia acordata celor necaj iti si aflati sub nameti este ipocrita,fatarnica d e multe ori, ce ascunde m ulte interese ce nu au le gatura cu rezolvarea prob lemelor oamenilor in nevo ie.Am fost acum 5 zile cu 4 oameni intr-o comuna i zolata din jud.Buzau la o ruda (doi oameni batrini ) sa-i scoatem de sub nam etii de 4-5 m si batrinul cind l-am intrebat ce aj utoare au primit de la au toritati sau de la altii mi-a spus ca totul este o mare porcarie referitor de ceea ce se intimpla si cum este reflectata real itatea in presa. Cind se anunta ca vin televiziuni le primarul avea citiva g ealati de incredere pe ca re ii trimitea imediat sa -i mai aduca 4-5 cetateni de incredere care dadeau la lopata cit stateau zi aristii acolo dupa care d ispareau.La circiuma din sat am vazut cu ochii mei (am intrat personal si a m facut si poze cu telefo nul)era plin ,toata lumea stind la o tarie si disc utind de faptul ca nu sin t ajutati cum trebuie.Din pacate asa ne comportam, spiritul de solidaritate sa diminuat,dar consider ca nu oamenii sint princi palii vinovati ci politic ienii care de 20 ani i-au obisnuit cu pomeni,i-au mituit permanent numai p entru a fi votati.Cine se amana vint culege furtuna ,iar frustrarea politicie nilor ca oamenii nu se im plica,ca nu ii mai agreaz a este este o mizerie pen tru ca ei nu pot gindi ca si noi alegatorii avem f rustrari si mai mari fata de activitatea lor pagub oasa si contra intereselo r cetatenilor
MIHAI
24 Feb 2012

Nu se putea ca in astfel momente foarte grele pent ru multi oameni din aceas ta tara, sa nu apara si c ativa BOMBANITORI. Ii int reb: cui anume a daunat f aptul ca presa a fost pre zenta, ca a relatat si a filmat NENOROCIRILE de la fata locului, ca au ap arut filmate masinile sau convoaiele care s-au gra bit sa vina sa ajute pe c ei in MARE nevoie, ca  23;vezi doamne}, fir mele sau persoanele fizic e care au facut donatii, cu aceasta ocazie, si-au facut publicitate. BRAVO lor ca s-au grabit sa ofe re ajutor celor in nevoie si eu unul, asi fi fost bucuros daca ar fi fost c hiar o mare inbulzeala de firme care sa fi venit c u ajutoare. Urat gestul c elor ce BOMBANESC si-i cr itica pe ziaristii care a u suportat vantul, frigul si pericolul, pentru a-s i face cu adevarat meseri a. De asemeni doresc sa-i intreb pe BOMBANITORI, e i cu ce au cuntribuit in scop benefic la calamitat ile ca s-au produs in RO MANIA?????.Ei nu consider a ca ar fi fost frumos di n partea lor , sa aduc mu ltumiri presei si dontori lor, indiferent ca sunt f irme sau oameni de rand? PACAT mare PACAT ca nu re usim sa cantarim lucruril e.
MARCU
25 Feb 2012

Mihai, de unde stii tu ca bombanitorii nu au contr ibuit cu nimic? Si de ce crezi tu ca eroismul jurn alistilor "care au suport at vantul, frigul si peri colul" nu era altceva dec at simpla lor meserie? De corespondenti de front a i auzit, cumva? Aceia inf runta pericole, nu cei ca re stau pe langa camioane si wole. In plus, autoru l nu critica jurnalistii, ci jurnalismul actual, f atarnic si pe falsii dona tori, care doreau, de fap t, imagine. Nu te grabi s a te superi pana nu intel egi corect.
BUY DISSERTATION
25 Feb 2012

This would be the big fav our for the thesis writin g service to utilize your good knowledge just abou t this post for the docto ral thesis completing. He nce, all the students wil l get a possibility to pu rchase the high level doc toral thesis.
MIHAI
25 Feb 2012

pentru Marcu. M-am intreb at si eu, oare BOMBANITOR II or fi contribuit si ei cumva?Mai departe, jurna listii care asa cum m-am exprimat, si-au facut cu prisosinta datoria , cred ca meritau felicita ri si nu critici. Si sa mai sti ca intamplator, d aca am venit pe lume in a nul 1930, mai am si eu ha bar ce poate sa insemne s a fi jurnalist in timp de razboi pe front.

Adauga un comentariu

Random image