2016-12-09 03:57

EDITORIAL


Dezvoltare fără educaţie?

 |  21:00

Într-o dezamăgire aproape generalizată, cetăţenii români constată căderea economică a ţării şi resimt gradul ridicat de sărăcie. Cum a ajuns România în această situaţie, după două decenii de eforturi şi căutări? În tot acest timp, cei mai mulţi dintre noi am asistatpasiv la un proces de degradare continuă a educaţiei şi de dezindustrializare a țării, iar cei care au glăsuit, ori au făcut-o apatic, fără vlagă, ori nu au fost luaţi în seamă. S-au închis fabrici reprezentative şi s-au pierdut sute de mii de locuri de muncă. Unele branduri naţionale din industrie au fost salvate prin privatizare, altele nu. Capitalul străin a ajuns să realizeze peste 80% din cifra de afaceri din industrie, un factor de progres care nu se regăseşte însă şi în statistica balanţei comerciale, care rămâne profund dezechilibrată.

De 22 de ani, România fuge de politica industrială, care, în prezent, peste tot în lume, este bazată pe educație și inovare. Importăm aproape tot şi ne rezumăm la a realiza servicii pe produse create de alţii. Oare chiar nu putem crea şi produce în ţară măcar 100 de produse de bază pe care acum le importăm plătindu-le cu bani împrumutaţi?

Acum este clar că România nu a avut un proiect propriu care să îndrepte ţara către o economie bazată pe educaţie, inovare şi ştiinţă.

Scăderea investiţiilor în educaţie, lipsa unei viziuni pe termen lung asupra învăţământului românesc, imobilitatea mediului academic și economic în ceea ce priveşte realizarea unui parteneriat profitabil, uşurinţa obţinerii unor diplome universitare ca urmare a apariţiei şi dezvoltării necontrolate a unor instituţii de învăţământ superior, furnizoare de diplome şi generatoare de resursă umană slab calificată, instabilitatea sistemului educaţional, diluarea semnificativă a calităţii corpului didactic din şcoli, plecarea către zări mai bune a multor semeni, mai ales a valorilor noastre, reprezintă doar câteva dintre cauzele care au contribuit la decăderea educațională și economică a țării.

Pe acest fond, rolul formativ al familiei s-a diminuat, aceasta nu a mai colaborat cu şcoala, ceea ce a determinat o tulburare puternică a mentalităţii elevului şi studentului, care nu mai au o motivaţie certă privind drumul în viaţă şi care nu mai sunt dornici, cu unele excepţii, să aloce toată energia şi timpul pentru învăţare şi pentru performanţă.

Pseudomodelele oferite de societate, substituţia exagerată şi fără discernământ a actului pedagogic cu tehnologia internetului, lipsa unei oferte atractive şi educative de petrecere a timpului liber, lipsa unei viziuni asupra căilor de dezvoltare viitoare a ţării - generatoare de perspective privind alegerea unui drum în viaţă au contribuit şi acestea la perturbarea dorinţei de a învăţa.

Prin multiplele reduceri salariale şi de venituri ale cadrelor didactice, în universităţile şi şcolile româneşti nu se mai stimulează performanţa, ceea ce, coroborat cu lipsa mijloacelor didactice moderne şi a investiţiilor necesare, a condus la debusolarea întregului corp didactic, „cârpit” de multe ori cu personal fără vocaţie şi fără capacitate profesională adecvată.

Ceea ce îi lipseşte astăzi României, poate mai mult decât orice, este tocmai forţa de muncă înalt calificată, care nu poate fi asigurată decât de un sistem educaţional puternic - unicul generator sustenabil al creșterii PIB - ului.

România are nevoie de promovarea unei politici a educaţiei şi a tehnologiei naționale. Sistemul politic românesc încă nu are viziunea şi convingerea potrivit cărora creşterea nivelului de educaţie a populaţiei şi creșterea calităţii educaţiei sunt cele mai sigure metode de dezvoltare ale unui stat, aducând beneficii sociale, economice şi culturale României.

Să nu uităm ce spunea Ion Heliade Rădulescu: „Fără şcoală să nu aştepte nimeni nici părinţi buni, nici fii buni şi, prin urmare, nici stat bine organizat şi bine cârmuit şi păstorit”.

În anul 2012, domeniului educaţiei și cercetării îi este alocat numai 3,64% din PIB, nicidecum 6% din PIB, aşa cum este prevăzut în Legea educaţiei. Deja păşim cu stângul în noul an! O reformă eficientă se face cu bani!

În contextul tranziţiei către capitalismul democratic, societăţii româneşti nu i-a fost încă propusă o viziune integratoare şi de perspectivă implicând dezvoltarea prin educaţie, ştiinţă, inovare şi antreprenoriat, care să facă obiectul unui acord social. Acest acord ar putea fi reprezentat de un „Acord social al educaţiei”, care să facă subiectul consensului național. Existenţa acordului ar asigura tratamentul privilegiat acordat educaţiei şi comunităţii ştiinţifice, cȃt și echilibrul responsabilităților Guvernului și ale salariaților din ȋnvățămȃnt. Ca bun public de consum, educaţia şi ştiinţa sunt investiţii pe termen lung. Cheltuielile pentru educaţie se regăsesc în creşteri ale Produsului Intern Brut, ceea ce înseamnă că investiţiile în educaţie nu reprezintă bani cheltuiţi într-un sector neproductiv.

Cu maximă prioritate, dincolo de angajamentele politice, trebuie să plecăm de la premisa că trebuie să definim o nouă viziune, clară şi de perspectivă, asupra educaţiei, care să fie capabilă să scoată ţara din procesul de degradare continuă în care a intrat, pe seama unei tranziţii şi a unor reforme, care nu au fost serios şi la timp fundamentate - din perspectiva intereselor româneşti.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639550-12-11

TAGURI: dezvoltare, educatie, romania, branduri, industrie



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

CEZAR55
09 Ian 2012

TOTAL GRESIT !!!!! NIVELUL DE SALARIZARE DUCE LA FUGA AFARA SI LA IDEEA CA DACA PLECI AFARA SI FARA SCOALA ADUCI MAI MULTI BANI DECAT INGINER IN TARA !!! DECI SCOALA E INUTILA ....MA DUC SI FUR AFARA SI TOT FAC MAI MULTI BANI DECAT IN TARA SLUGA LA UN PATRON DE CARTON !!!!! IN TARA MAI LUCREAZA DOAR CEI PESTE 50 DE ANI CARE NU SANT PRIMITI AFARA SI CEI FOARTE TINERI CARE ASTEAPTA SA PLECE .... CAND UN RROM VINE DIN FRANTA CU 40 DE SACOSE PLINE DE LUCRURI SI 300 DE EURO IN BUZUNAR , CREDETI CA MAI VREA CINEVA SA FACA SCOALA ????? SI CARE SCOALA , ASTA DE ACUM CU 80% DE REPETENTI LA BAC ?????
0VIDIUSTOENESCU
13 Ian 2012

Domnule HADAR urmaresc de mult aparitiile dumneavoastra in media si ma bucur ca pot chiar si indirect sa va comunic ce gindesc.Ati facut o sumara radiografie a societatii si a invatamintului din care faceti parte.Nu contest sub nici un motiv cele spuse de dumneavoastra.Probleme grava pe care o aveti in calitate de lider a unei importante organizatii sindicale este cea de credibilitate.Aceeasi problema ca a clasei politice in totalitate.Vorbiti de un acord social al educatiei.Teorie curata fiindca practic nu ati reusit mare lucru,nici macar sa scoateti un numar important de oameni in asa fel incit sa insemne un semnal puternic pentru politicieni si societate in general.Va amintesc cum v-ati repezit la Cotroceni sa semnati -Pactul pentru educatie-cu conditia maririi salariilor cadrelor didactice si ce sa ales de acesta in final-un morman de dosare in instanta.Daca ati fost pacaliti trebuia sa mobilizati iesirea masiva a oamenilor in strada ca lider sindical ,sa faceti galagie,sa faceti actiuni de amploare in toate judetele(chestia cu pichetatul este apa de ploaie).De ce va aseman cu clasa politica?Pentru ca ascunzindu-va dupa teoria ca sindicalistii sprijina in general diverse partide pentru ca sa-si rezolve doleantele ati facut de multe ori jocuri politice intr-o Romanie in care clasa politica in general a promis mult si a facut prea putin pentru invatamint,ati avut permanent acesta experienta si totusi ati persevarat.Sa va amintesc de momentul lansarii de catre usl al programului pentru educatie cind alaturi de un alt lider sindical si mai vocal decit dumnevoastra ati participat ca invitat .Sa inteleg ca totusi nu v-a multumit ce ati auzit si aflat si acum veniti cu pactul social?Cine va mai crede cind sub conducerea dumneavoastra si a altor lideri sindicali ati asistat cu indignare la distrugerea invatamintului?Scuza ca noi respectam legile tarii cind o multime de smecheri o ocolesc devalizind statul,ca atit putem face in conjunctura actuala este jenanta pentru dumneavoastra si alti lideri sindicali care sinteti oameni cu carte,reprezentati mii de profesori si aveti si marea responsabilitate a pregatirii generatiei viitoare.Vorbiti frumos la tv la fel ca politicienii dar nu ati trecut proba credibilitatii.Sincer va spun aceste lucruri cu mare amaraciune pentru ca de teorii sint satul si ca multi altii asteptam solutii nu pacte si acorduri in care nu mai crede nimeni,solutii ce trebuie sa vina din interiorul sistemului educational si pentru a caror aprobare si implementare sa va bateti cu adevarat nu la televizorul care a prostit poporul ci in toate organismele statului fara sa faceti compromisurile cu care ati fost pacaliti de toti in 21 ani sau daca nu in strada.Daca veti fi credibili va va urma si restul populatiei.
FLORIN OPREA
17 Ian 2012

Intrebare: cind sustineati asiduu alaturi de Bobulescu educatia din vremea Abramburicai si a Aescavatoritei, tot asa gindeati?

Adauga un comentariu

Random image

Citeste si...

Sănătatea, Dezvoltarea și Agricultura, favorizate la a doua rectificare bugetară Cei mai mulți bani la cea de-a doua rectificare din acest an, care va fi probabil aprobată în... 20 Noi 2016 | (0)
Alina Gorghiu, în Moldova: PSD are un program de stagnare, PNL, unul de dezvoltare Președintele PNL, Alina Gorghiu, a declarat, sâmbătă, la Piatra Neamț, că în județele... 20 Noi 2016 | (4)